به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، بهمن ۰۷، ۱۴۰۲

راحله راحمی‌پور، زندانی سیاسی در زندان اوین دچار عارضه قلبی شد

 

صفحه اینستاگرام نرگس محمدی خبر داد راحله راحمی‌پور، فعال حقوق بشر زندانی و از دادخواهان خاوران، روز چهارشنبه چهارم بهمن با حمله قلبی از زندان اوین به بیمارستان منتقل شد. بنا به اطلاع منابع ایران اینترنشنال، راحمی‌پور پس از انتقال به بیمارستان تحت عمل آنژیو قرار گرفته است.

صفحه اینستاگرام نرگس محمدی در این باره نوشت: «روز چهارشنبه، چهارم بهمن ماه، در حالی که بند زنان زندان اوین برای اقدام اعتراضی عمومی علیه اعدام جوانان کشور و توقف اعدام آماده می‌شدند، ناگهان یکی از هم‌بندی‌های عزیزمان، راحله راحمی با حمله‌ قلبی به بهداری زندان و پس از گرفتن نوار قلب به بیمارستان منتقل شد.»

به گفته نرگس محمدی، راحله راحمی‌پور یکی از چهار زندانی سیاسی بند زنان اوین است که بالای ۷۰ سال سن دارند.

راحمی‌پور با وجود ابتلا به بیماری‌های متعدد از جمله تومور مغزی و تحت درمان بودن زندانی شده است.

راحله راحمی‌پور، یکی از دادخواهان ایرانی است که برادرش حسین راحمی‌پور در سال ۱۳۶۳ اعدام شد و برادرزاده نوزادش که در زندان اوین به دنیا آمد، تحویل خانواده داده نشد.

روز پنج‌شنبه پنجم بهمن‌ماه و پس از انتشار خبر اعدام محمد قبادلو و فرهاد سلیمی ۶۱ زن زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین در اعتراض به اعدام‌های اخیر و با هدف توقف صدور احکام اعدام، دست به اعتصاب غذای عمومی زدند.

در ادامه و با اعلام اعتصاب غذای گروهی این زنان زندانی، فعالان سیاسی و مدنی، هنرمندان و شماری از خانواده‌های دادخواه، به این موج اعتصاب غذا پیوستند.

نرگس محمدی درباره فشارهای امنیتی در مسیر دادخواهی زن زندانی هم‌بندش راحله راحمی‌پور نوشت: «جمهوری اسلامی در جایگاه جنایتکاران تاریخ ایستاده‌ است. از یک سو با اعدام و ریختن خون زنان و مردان معترض، سیاست وحشیانه بی‌امان را دهه‌هاست که پیش می‌برد و غیرانسانی‌تر آن‌که برای سرکوب، به آن بسنده نکرده و تلاش می‌کند بازماندگان و دادخواهان را نیز با زندان، حبس در سلول‌های انفرادی و اعمال شکنجه‌های جسمی و روحی و روانی، تحت فشار وادار به سکوت کند.»

راحله راحمی‌پور در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۹۸ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و در آذرماه همان سال با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

او مدتی بعد در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، با اتهامات «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور» محاکمه و به شش سال حبس که پنج سال از آن قابل اجراست محکوم شد.

این زن دادخواه در تاریخ ۲۷ آبان امسال پس از احضار به دادسرای اوین بازداشت و برای تحمل حبس به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

راحمی‌پور، از خانواده‌های اعدام‌شدگان دهه ۶۰ پیش از آن نیز به دلیل ثبت شکایتی در سازمان ملل در ارتباط با سرنوشت برادر و برادرزاده‌اش با پرونده‌سازی نهادهای امنیتی علیه خود و اتهاماتی همچون «تبلیغ علیه نظام از طریق طرح موضوع و سیاه‌نمایی در سازمان ملل و گفتگو با رسانه‌های بیگانه» مواجه شده بود.

ایران اینترنشنال