به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، بهمن ۰۴، ۱۴۰۲

ایران: دو اعدام و یازده نفر در انتظار اعدام

  

(بیروت، ۲۴ ژانویه ۲۰۲۴) – دیده‌بان حقوق بشر امروز گفت مقامات ایران اخیراً اعدام‌ها را با شدتی نگران‌کننده افزایش داده‌اند، که شامل فرهاد سلیمی و محمد قبادلو در ۲۳ ژانویه، و همچنین ۱۱ نفر مواجه با ریسک اعدام قریب الوقوع می‌شود. حداقل یازده زندانی با اتهامات سیاسی یا مرتبط با امنیت با مجازات اعدام مواجه هستند که طبق قوانین بین‌المللی هرگز نباید منجر به مجازات اعدام شوند که نقض جدی حق حیات است. زندانیان با ریسک قریب الوقوع غالباً بنا به اتهامات مبهم مقل محاربه و افساد فی الارض محکوم شده‌اند. کشورهای دیگر باید به ایران فشار بیاورند تا به استفاده از مجازات اعدام برای چنین اتهاماتی پایان دهد.

مایکل پیج، معاون مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر، گفت «مقامات ایران بابت به کار بستن مجازات اعدام علیه افراد بعد از محاکمات نامنصفانه، برای ارعاب جمعیتی که در اعتراضات سراسری بسیج شده و خواهان اصلاحات بنیادین بوده است، بدنام هستند». 

به گفته مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، سازمان غیرسیاسی و غیردولتی مدافع حقوق بشر، در سال ۲۰۲۳ در ایران حداقل ۷۴۶ نفر اعدام شدند. این روند در سال جدید ادامه یافته است و شبکه حقوق بشر کردستان از میانه دسامبر ۲۰۲۳ تا کنون حداقل ۳۴ اعدام را گزارش کرده است. بیشتر این احکام اعدام به اتهامات مرتبط با مواد مخدر و قتل عمد مربوط می‌شوند.