به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، دی ۲۹، ۱۴۰۲

آقایان سپاه، ژنرال های پاکستانی را با موشک امتحان نکنید! فرزانه روستایی

roostayee.jpg

 فرزانه روستایی


برای اطلاع أقایان سپاه که شبانه روز درگیر تجارت و خرید و فروش نفت و گاز و واردات و صادرات همه چیز هستند پاکستان فقط دو تا محله آن طرف تر از أفغانستان است که دولت طالبان همه کاره آن است.


به عبارت دیگر، هر آنچه افغانستان دارد پاکستان نیز دارد، ولی اسلام آباد کنترل گروه تروریستی و قاتل طالبان پاکستان را نیز در اختبار دارد. در ضمن، اسلام آباد با خاندان و تشکیلات تروریستی و مخوف حقانی در پاکستان روابط گسترده ای دارد. ضمنا، ارتش و تشکیلات امنیتی پاکستان با همه سازمان های تروریستی جهان مرتبط هستند و داشتن سلاح هسته ای پاکستان را تبدیل به یک دولت استثنایی پیچیده کرده است که شبیه هیچیک از دیگر همسایگان ما نیست.

کسی نمی داند موشک های سپاه به کجای پاکستان اصابت کرده و کدام عامل جیش العدل کشته شده است. اما این را می دانیم که ارتش پاکستان متشکل از مردان فقیر . یمنی لنگ بر پا و خنجر به کمر نیست. این ارتش تجربه دهها نبرد واقعی در جنگ با ارتش مجهز هند را دارد و أساسا ارتش کارآزموده ای است که برای خجالت دادن سرداران سپاه و از بین بردن حیثیت دفاعی کشور ایران که در اشغال ملاها و سپاهی هاست هیچ چیزی کم ندارد.

ارتش کارآزموده و نیز آی اس آی پاکستان همچنین به بریگاد مخوف و قاتل های انتحاری طالبان پاکستان دسترسی دارد که برای خود یک ارتش ثبت نام نشده بزرگ هستند که فقط فی سبیل الله خود را منفجر می کنند. وقتی عوامل انتحاری حمام خونی متشکل از دست و پاهای کنده شده و بدن های سوخته و تکه تکه شده در یک محله برپا می کنند هیچکس هماورد آنها نیست. مردم شهرهای پاکستان و أفغانستان در دو دهه گذشته بارها این حملات انتحاری را دیده و به خاک و خون کشیده شده اند.

برای سرداران سپاه که تازه به دوران رسیده اند و برای شکار آدم های بدبخت و گرسنه جیش العدل از موشک بالستیک بیست متری استفاده می کنند و حتی گاها فکر می کنند که اراضی خالی از سکنه غرب پاکستان شبیه یمن است این نکته مهمی است که کشور پاکستان هیچ شباهتی به عراق، یمن، سوریه، و لبنان ندارد. بخش هایی از کشور پاکستان مثلا قسمت فدرالی پختون خوا عملا هیچگاه دولت و انتظام و مدنیت به خود ندیده است، اما باز هم پاکستان هیچگاه یمن یا عراق نبوده است. یمنی ها هیج جیزی ندارند و با تملک چند پهپاد ایرانی و حمله به یک شناور دریای سرخ سر از پا نمی شناسند، اما برای مردم پاکستان، نام این کشور مقدس است و برای صیانت از آن به راحتی از جان می گذرند.

یک توانایی استثنایی پاکستان،
پاکستان هزار و یک مساله و بحران لاینحل دارد، اما آنچه پاکستان در مرزهای خالی از سکنه و خشگ و فقیر هم مرز با ایران علیه ما دارد استثنایی است. پاکستانی ها می توانند وارد درگیری های نظامی حساب شده با پتانسیل دفاعی کشور ایران شوند که متعلق به پنجاه سال پیش است و به این ترتیب، آبروریزی های بزرگ و بی سابقه ای برای کشور ایران ایجاد کنند. پاکستانی ها می توانند دردسرهایی برای ارتش خسته و بی توان ایران ایجاد کنند که کمرنگ و علنی شدن ضعف امنیت ملی کشور بدترین نتیجه آن است.

پاکستانی ها می توانند با پشتوانه کشورهای سوپر میلیاردر عرب جبهه های دردسرسازی را علیه ایران باز کنند و به یک هدف بزرگ برسند که دشمنان این آب و خاک منتطر دیدن آن هستند: و آن اینکه نیروهای دفاعی ایران توپ خالی و سرتا سر هارت و پورت هستند.

متاسفانه سپاه هیچ ارزیابی دقیقی از توان موشکی خود ندارد و این موشک ها که دهها انبار را در سراسر کشور پر کرده اند هیچگاه در یک نبرد واقعی مورد آزمایش قرار نگرفته اند تا بتوان ارزیابی دقیقی از آنها داشت. بی شک استفاده از موشک های سپاه در عملیات فیک علیه پایگاه الأسد پس از کشته شدن قاسم سلیمانی آبروی چندانی برای واحدهای موشکی سپاه از خود باقی نمی گذارد، ضمن اینکه سپاه فقط در سرنگون کردن هواپیماهای مسافربری از این موشک ها خوب استفاده می کند.

شاید سپاهی ها با چراغ سبز روسها عملیات شلیک به خاک پاکستان را انجام داده اند و بعید نیست یا وعده حمایت روسها وارد این درگیری شده باشند. هر چه باشد وارد شدن به تنشی که کشور به هیجوجه آمادگی آن را ندارد خلاف هر گونه عقلانیت امنیتی و نظامی است.

بدترین سناریو این است که جمهوری اسلامی برای فرار از بحران های تو در تو در این فکر باشد که یک درگیری نظامی کوتاه و حساب شده با یک کشور تقریبا دوست ایجاد کند که در وهله اول خیلی خطرناک نیست. اما اگر طراحان حمله موشکی به پاکستان هماهنگی احتمالی دولت طالبان أفغانستان با پاکستان را نیز به معادلا ها اضافه کنند بعد شاهد خواهند بود که با وجود حضور هشت میلیون مهاجر افغانستانی در ایران که سه چهارم آنها رجیستر نشده اند می توان دریافت که گشودن هر تنشی در مرزهای شرقی ایران، یک قمار خطرناک است.

این ویديو با اختصار زیاد خطرات درگیر شدن با پاکستان را ارزیابی می کند. امیدوارم این تنش به هیچ عنوان ادامه نیابد تا مجبور شویم به جزییات خطر درگیری نیروهای نظامی ایران با پاکستان بپردازیم.