به گفته وزارت دفاع بریتانیا، نیروهای دریایی این کشور و ایالات متحده، بزرگترین حمله از سوی شورشیان حوثی یمن به کشتیها در دریای سرخ را دفع کردهاند. در همین خصوص و به گفته نیروهای نظامی ایالات متحده، حوثیها که از سوی ایران حمایت میشوند، شب گذشته ۱۸ پهپاد و سه موشک را در این منطقه شلیک کردند.
براساس گزارش نیروهای نظامی آمریکا، جتهای جنگنده و چهار کشتی نظامی مستقر در منطقه این پهپهادها و موشکها را رهگیری و منهدم کردند. در بیانیه ارتش آمریکا آمده است که این حملات خسارات جانی و مالی به دنبال نداشته است.
حوثیها تاکنون درباره این حملات واکنشی نشان ندادهاند، اما در گذشته و در واکنش به جنگ اسرائیل-غزه به کشتیهای تجاری در حال عبور از این منطقه مهم دریایی حمله کرده اند. حوثیها میگویند کشتیهایی که به آنها حمله کردهاند با اسراییل مرتبط هستند؛ ادعایی که اغلب نادرست است.
حوثیهای مورد حمایت ایران گفتهاند تا زمانی که اسرائیل اجازه ارسال کامل کمکهای بشردوستانه به غزه را ندهد، حملات به دریای سرخ ادامه خواهد داشت.
همزمان گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا، تاکید کرده است که وی «به هیچ وجه تردید ندارد» که ایران پشت حملات حوثیهای یمن به کشتیرانی در دریای سرخ است.
آقای شاپس گفت که «ایران در پشت این حملات نفوذ بسیار زیادی دارد».
کشورهای غربی تاکنون از حمله به اهدافی در شمالغرب یمن که تحت کنترل شورشیان است، خودداری کردهاند اما گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا همچنین هشدار داد که اگر حملات ادامه پیدا کند «حوثیها مسئول عواقب» آن هستند.
او افزود: «ما اقدامات لازم را برای حفاظت از جان افراد بیگناه و اقتصاد جهانی را انجام خواهیم داد.»
پیش از این دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، درباره ادامه حملات شورشیان حوثی یمن به کشتی های عبوری از دریای سرخ هشدار داده بود.
اخیرا رسانههای ایران به نقل از مقامات این کشور گزارش دادند که نماینده تهران در سازمان ملل در نامهای به شورای امنیت اعلام کرده که ایران هیچ نقشی در حملات صورت گرفته به کشتی های باری در دریای سرخ ندارد.
آمریکا گفته است که حمله شب گذشته (سهشنبه)، بیست و ششمین حمله از این دست از ۱۹ نوامبر تاکنون بوده است.
ایالات متحده، بریتانیا و ۱۰ کشور دیگر - از جمله آلمان، ایتالیا، استرالیا و ژاپن - به حوثیها هشدار دادهاند که حملات را فوراً متوقف کنند. به گفته این کشورها این حملات غیرقانونی و «تهدید مستقیمی برای آزادی ناوبری» در این گذرگاه آبی حیاتی است، گذرگاهی که تقریباً ۱۵٪ از تجارت جهانی از طریق آن انجام میشود.
اهمیت دریای سرخ برکسی پوشیده نیست؛ اخلال در این مسیر بدین معناست که کشتیهای باربری به جای مسیر بسیار کوتاهتر موجود باید کل قاره عظیم آفریقا را در زمانی نزدیک به دو هفته دور بزنند؛ اتفاقی که میتوند اشک اقتصاد جهان را در بیاورد و به نام باب المندب (به معنای دروازه اشک) وجه تسمیه معناداری ببخشد.