به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۰۸، ۱۴۰۲

گوترش خواستار ادامه کمک‌‌های مالی به «آنروا» شد

  

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، یکشنبه ۸ بهمن خواستار ادامه کمک مالی به «آنروا» شد. این مقام ارشد سازمان ملل با اشاره به اینکه قرارداد ۹ کارمند این سازمان که احتمالا در حملات ۷ اکتبر دست داشتند را فسخ کرده است متعهد به پاسخگویی هر کارمندی که در اقدامات تروریستی نقش داشته باشد، شد.

گروهی از کارکنان آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) به دست داشتن در حمله هفتم اکتبر ۲۰۲۳ که جرقه آغاز جنگ خشونت آمیز اسرائیل علیه غزه بود، متهم شدند.

در پی این اتهامات تعدادی از کشورها کمک‌های مالی خود به آژانش آنروا را به حالت تعلیق درآوردند.

گوترش همزمان بر لزوم ادامه حمایت مالی از آژانس آنروا پس از توقف کمک‌های مالی چندین کشور تاکید کرد.

آنتونیو گوترش گفت: «در حالی که من نگرانی‌ها را درک می‌کنم و از این اتهامات نیز وحشت دارم، از دولت‌هایی که کمک‌های خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند درخواست می‌کنم تا حداقل تداوم فعالیت آنروا را تضمین کنند.»

علاوه بر این گوترش گفت که «هر کارمند سازمان ملل متحد که در اقدامات تروریستی دخیل باشد، از جمله از طریق پیگرد کیفری، پاسخگو خواهد شد».

دبیرخانه کل سازمان ملل متحد افزود که آماده همکاری با هر جهت ذی‌صلاحی که بتواند این کارمندان را مطابق با رویه‌های عادی دبیرخانه کل سازمان ملل تحت تعقیب قرار دهد، است.

انتقاد تند نماینده اسرائیل در سازمان ملل از گوترش

پس از طرح اتهاماتی از سوی اسرائیل مبنی بر مشارکت برخی از کارکنان «آنروا» در حمله ۷ اکتبر، گیلاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل، بار دیگر آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان را هدف انتقادات تند وتیز خود قرار داد.

اردان، یکشنبه ۸ بهمن طی بیانیه‌ای، گوترش را به تلاش برای سازماندهی کشتار اسرائیلی‌ها متهم کرد و مدعی شد که «دبیر کل سازمان ملل متحد بار دیگر نشان داد که جان و امنیت شهروندان اسرائیل برای او اهمیت واقعی ندارد».

اردان افزود: «پس از سال‌ها بی‌توجهی به شواهدی که شخصاً به او در مورد آنروا و دست داشتن آن در تحریک و تروریسم ارائه شد و قبل از انجام تحقیقات جامع برای تعیین مکان حضور همه تروریست‌ها و قاتلان وابسته حماس در آنروا، همه کمک‌های مالی به این آژانس، بر سازماندهی قتل و تروریسم متمرکز شده است».

نماینده اسرائیل در سازمان ملل خاطرنشان کرد: «هر کشوری که قبل از انجام تحقیقات جامع در مورد آنروا به تأمین مالی آن ادامه دهد، باید بداند که منابع مالی این آژانس برای تروریسم استفاده می‌شود و کمک‌هایی آتی به آنروا، ممکن است به جای ساکنان غزه، به دست تروریست‌های حماس برسد».

او با فراخوان همه کشورهای کمک‌کننده به تعلیق کمک‌های خود به «آنروا»، خواستار تحقیقاتی شد که همه کارکنان این آژانس را دربربگیرد.

این اولین بار نیست که گوترش به دلیل مواضعش در قبال جنگ غزه، آماج انتقادات اسرائیل قرار می‌گیرد به طوری که در ۲۴ اکتبر گذشته تل‌آویو، خواهان استعفای فوری دبیر کل شد و الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل پس از اظهارات گوترش در این خصوص که حمله حماس از خلاء نیامده است، با دیدار با او مخالفت کرد.

همچنین از زمان حمله حماس در ۷ اکتبر، گیلاد اردان چندین نوبت دبیرکل سازمان ملل را هدف انتقاد قرار داد و او را متهم کرد که «از نظر اخلاقی فاسد است و شایستگی منصب خود را ندارد زیرا تروریسم را محکوم نمی‌کند».

العربیه فارسی