به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، بهمن ۰۳، ۱۴۰۲

سازمان ملل: طالبان طی 3 ماه 600 زن را مجبور به ترک شغل کرده است

 

در این گزارش آمده است که عدم رعایت حجاب، عدم وجود «محرم شرعی» و سایر محدودیت‌های اعمال شده برای زنان به‌خاطر مراجعه به اماکن عمومی، ادارات و موسسات آموزشی، منجر به از دست دادن حداقل 600 شغل شده است سازمان ملل متحد، دوشنبه 2 دلو (بهمن)، با نشر گزارشی اعلام کرد که طالبان اخیرا صدها زن را به اتهام «عدم پایبندی به قوانین اسلامی» مجبور به ترک شغل کرده است.


بر اساس گزارش دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان «یوناما»، این نهاد طی سه ماه اخیر اخراج‌های گسترده زنان در افغانستان که میلیون‌ها نفر به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، ثبت کرده است.


در این گزارش آمده است: «مقامات بالفعل به اعمال و اعلام محدودیت‌های حقوق زنان برای کار، تحصیل و آزادی حرکت ادامه می‌دهند».


در این گزارش آمده است که عدم رعایت حجاب، عدم وجود «محرم شرعی» و سایر محدودیت‌های اعمال شده برای زنان به‌خاطر مراجعه به اماکن عمومی، ادارات و موسسات آموزشی، منجر به از دست دادن حداقل 600 شغل شده است.


این گزارش همچنان مواردی از بازداشت‌های خودسرانه مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران از جمله زنان را از اکتبر تا دسامبر ثبت کرده است.


این گزارش همچنین افزایش حملات انتحاری علیه اعضای جامعه شیعه (هزاره) در این کشور را در سه ماه گذشته ثبت کرده است.


در گزارش آمده است: «در این حملات نزدیک به 50 تن از جامعه هزاره افغانستان کشته و تعداد زیادی زخمی شدند.»


در ادامه گزارش یوناما به بازداشت و کشته‌شدن نظامیان دولت سابق افغانستان اشاره کرده و نوشته است: «کارمندان حقوق بشر همچنان به ثبت قتل‌ها، دستگیری‌های خودسرانه، شکنجه و بدرفتاری با مقامات دولت سابق افغانستان و نیروهای امنیتی ادامه می‌دهند.»


ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در اعلامیه‌ای در واکنش به گزارش یوناما، این نهاد را به «بی‌خبری از احکام اسلامی و توهین بر اعتقادات افغان‌ها» متهم کرد.

العربیه فارسی