به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، دی ۳۰، ۱۴۰۲

تبادل آتش به نفع هیچ کشور و ملتی نیست

  

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ دی گفت همه کشورهای همسایه باید تعامل کنند تا مشکلات از طریق گفت‌وگو حل شوند و به تبادل آتش اقدام نکنند که به نفع هیچ کشور و ملتی نیست. مولوی عبدالحمید در ادامه گفت خاورمیانه در حال پیش رفتن به سوی جنگ است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به کشته شدن کودکان و زنان بلوچ در حمله موشکی پاکستان به سراوان، ابراز امیدواری کرد که ایران و پاکستان مشکلات خود را با دیپلماسی حل کنند.

جمهوری اسلامی در روزهای گذشته حملات موشکی و پهپادی را به اهدافی در سه کشور عراق، سوریه و پاکستان انجام داد و خشم همسایگان خود را برانگیخت.

در مقابل، ارتش پاکستان بامداد پنج‌شنبه ۲۸ دی مواضعی را در خاک ایران و در نزدیکی مرز دو کشور هدف حملات هوایی قرار داد.

مولوی عبدالحمید گفت ممکن است گروهی از مردم ناراضی پاکستان به ایران بیایند یا مردم ناراضی ایران به پاکستان بروند.

او توصیه کرد که حکومت‌های دو کشور با این افراد ناراضی گفت‌وگو کنند و اجازه ندهند که «به دام دیگران بیفتند».

اسماعیل‌زهی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مشکلات اقتصادی، بیکاری و تورم در کشور اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر فقر اقتصادی در روستاها بیداد می‌کند. بسیاری هستند که در شهرها و روستاها نان هم ندارند یا گوشت هم پیدا نمی‌کنند.»

مولوی عبدالحمید در خطبه‌های امروز خود خواستار آن شد که معلمان استان سیستان و بلوچستان از بین فارغ‌التحصیلان همین استان استخدام شوند.

او با بیان اینکه در حال حاضر آموزش و پرورش در کشور با بحران مواجه است، خواستار حل مشکلات اقتصادی و دیگر مشکلات معلمان شد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با بحرانی خواندن شرایط معلمان در کل کشور گفت که در سیستان و بلوچستان شرایط بسیار بحرانی است: «در برخی نقاط استان هنوز مدرسه وجود ندارد و بازماندگان از تحصیل، بدون برنامه رها شده‌اند.»

ویدیوها و گزارش‌های منتشر شده از زاهدان در روز جمعه حاکی از حضور گسترده نیروهای نظامی و سرکوب‌گر در خیابان‌های این شهر همچون ماه‌های گذشته بود.

سایت حال‌وش که خبرهای استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، در همین زمینه نوشت: «روز جمعه ۲۹ دی‌ ماه نیروهای نظامی همچون هفته‌های گذشته در اطراف مصلی و مسجد مکی و خیابان‌های منتهی به آن مستقر شده و با ایجاد ایست بازرسی اقدام به تفتیش بدنی نمازگزاران کردند.»

در طول چند هفته گذشته، شهروندان زاهدانی پس از یک سال اعتراض و تجمع خیابانی پیوسته، به توصیه مولوی عبدالحمید راهپیمایی سکوت برگزار کرده‌اند.

جمعه‌های اعتراضی زاهدانی‌ها از هشتم مهر سال گذشته و پس از وقایع جمعه خونین این شهر آغاز شد.

در جریان جمعه خونین زاهدان، ماموران نظامی و امنیتی با گلوله‌های جنگی به سمت شهروندان و نمازگزاران شلیک کردند و بیش از ۱۰۰ نفر را کشته و ده‌ها تن دیگر را نابینا، قطع نخاع و مجروح کردند.

ایران اینترنشنال