به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، دی ۲۲، ۱۴۰۲

درخواست روسیه برای «نشست فوری» شورای امنیت پس از حمله نیروهای ائتلاف به حوثی‌ها

 

-ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه به خبرنگاران گفت: «ما این اقدامات غیرمسئولانه ایالات متحده و متحدانش را به شدت محکوم می‌کنیم».
-رویترز می‌نویسد تشدید تنش نظامی در مقیاس وسیع در منطقه دریای سرخ می‌تواند روندهای مثبتی را که اخیراً در مسیر حل و فصل یمن مسائل [با عربستان] آغاز شد، خنثی کند و همچنین باعث بی‌ثباتی اوضاع در سراسر خاورمیانه شود.


-در واکنش به این حمله، دیوید کامرون وزیر خارجه برتانیا در پیامی که در «ایکس» منتشر شد نوشت: «بریتانیا و آمریکا حملات هدفمندی را به اهداف نظامی حوثی‌ها در یمن انجام دادند… ایمنی کشتی‌های بریتانیا و آزادی دریانوردی در دریای سرخ بسیار مهم است و به همین دلیل است که ما اقدام می‌کنیم».
-لوید آوستین وزیر دفاع آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد حمله به پایگاه‌های حوثی‌ها حاوی پیامی روشن به حوثی‌ها با این محتواست که اگر به حملات غیرقانونی خود پایان ندهند، هزینه‌های بیشتری متحمل خواهند شد.

جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ برابر با ۱۲ ژانویه ۲۰۲۴


روسیه روز جمعه ۱۲ ژانویه (۲۲ دی‌ماه) ایالات متحده و بریتانیا را به دلیل حملات نظامی به حوثی‌های یمن محکوم کرد. مسکو هشدار داده این اقدام به منزله یک «ماجراجویی غیرمسئولانه» است که خطر ایجاد هرج و مرج در کل خاورمیانه را به دنبال دارد.

به گزارش رویترز ایالات متحده و بریتانیا پنجشنبه شب حملات هوایی و دریایی را علیه اهداف نظامی حوثی‌ها در یمن در پاسخ به حملات آنها به کشتی‌ها در دریای سرخ آغاز کردند که نشان می‌دهد تنش‌ها در منطقه پس از جنگ اسرائیل با حماس در غزه تشدید شده است. اما روسیه متحد جمهوری اسلامی و شریک قدرت‌های کلیدی عربی، خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان‌ ملل در روز جمعه برای تبادل نظر در مورد این موضوع شد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه به خبرنگاران گفت: «ما این اقدامات غیرمسئولانه ایالات متحده و متحدانش را به شدت محکوم می‌کنیم.»

رویترز می‌نویسد تشدید تنش نظامی در مقیاس وسیع در منطقه دریای سرخ می‌تواند روندهای مثبتی را که اخیراً در مسیر حل و فصل مسائل یمن [با عربستان] آغاز شد، خنثی کند و همچنین باعث بی‌ثباتی اوضاع در سراسر خاورمیانه شود.

روسیه که خودش به دلیل تجاوز نظامی علیه اوکراین مورد انتقاد قرار دارد، می‌گوید حمله به یمن بدون هیچگونه دستوری از سوی سازمان ملل صورت گرفته و بنابراین یک «ماجراجویی» غیرقانونی از سوی ایالات متحده و متحدانش است.

روسیه اعلام کرده که در نگرانی عربستان سعودی و سایرین در منطقه در مورد این حملات شریک است. ریاض پس از این حملات خواستار خویشتنداری و «جلوگیری از تشدید تنش» شده و گفته است که با نگرانی شدید اوضاع را زیر نظر دارد.

زاخارووا گفت: «ما در نگرانی‌های ابراز شده توسط شرکای منطقه‌ای خود، به‌ ویژه از سوی عربستان سعودی شریک هستیم.»

جمهوری اسلامی نیز حمله به حوثی‌ها به رهبری ایالات متحده را غیرقانونی و تشدیدکننده‌ی وضعیت خوانده است.

ایالات متحده گفت که استرالیا، بحرین، کانادا و هلند از این عملیات حمایت می‌کنند و  این حملات بخشی از تلاش بین‌المللی برای بازگرداندن جریان آزاد تجارت به حالت عادی در مسیر کلیدی بین اروپا و آسیا است. این آبراه محل حدود ۱۵ درصد ترافیک دریایی جهان را شامل می‌شود.

سخنگوی حوثی‌های یمن گفت هیچ توجیهی برای حمله آمریکا و انگلیس وجود ندارد. وی گفت این گروه به هدف قرار دادن کشتی‌هایی که به سمت اسرائیل می‌روند ادامه خواهد داد.

آمریکا و بریتانیا پس از آن عملیات نظامی علیه حوثی‌ها را آغاز کردند که شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه ۱۰ ژانویه با ۱۱ رأی موافق و چهار رأی ممتنع از سوی روسیه، چین، الجزایر و موزامبیک و بدون مخالف، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از حوثی‌ها خواسته شده فوراً حملات به خطوط کشتیرانی را متوقف کنند. این قطعنامه با حمایت ژاپن و ایالات متحده آمریکا به شورای امنیت شده بود.

در این قطعنامه بطور غیرمستقیم به جمهوری اسلامی به عنوان «تامین‌کننده اصلی تسلیحات حوثی‌ها» هشدار داده شده است. هرچند بارها این درخواست به اشکال مختلف مطرح شده اما تا کنون هیچ نتیجه‌ای نداشته و اکنون به تشدید حملات علیه حوثی‌ها انجامیده است.

در واکنش به این حمله، دیوید کامرون وزیر خارجه برتانیا در پیامی که در «ایکس» منتشر شد نوشت: «بریتانیا و آمریکا حملات هدفمندی را علیه اهداف نظامی حوثی‌ها در یمن انجام دادند… ایمنی کشتی‌های بریتانیا و آزادی دریانوردی در دریای سرخ بسیار مهم است و به همین دلیل است که ما اقدام می‌کنیم.»

وی تأکید کرد «همانطور که شورای امنیت سازمان ملل متحد تصریح کرده است، حوثی‌ها باید حملات خود را در دریای سرخ متوقف کنند.»

 

لوید آوستین وزیر دفاع آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که حملات آمریکا و بریتانیا علیه شبه‌نظامیان حوثی در یمن، انبار مهمات، تأسیسات و رادارها و زیرساخت‌های موشکی و پهپادی این گروه را هدف قرار داده است.

وی گفت: «این عملیات با هدف تخریب و تضعیف توانمندی حوثی‌ها در به‌ خطر انداختن دریانوردان و تهدید تجارت بین‌المللی در یکی از مهم‌ترین آبراه‌های جهان انجام گرفت.»

وزیر دفاع آمریکا تأکید کرد، «اقدامات امروز ائتلاف، حاوی پیامی روشن به حوثی‌ها با این محتواست که اگر به حملات غیرقانونی خود پایان ندهند، هزینه‌های بیشتری متحمل خواهند شد.»

حوثی‌ها تهدید کردند که انتقام این حمله را خواهند گرفت اما ظرفیت آنها برای عملی کردن تهدیدات‌شان مشخص نیست. برخی منابع غیررسمی گزارش دادند کشتی‌های بیشتری در ۲۴ ساعت گذشته برنامه‌ خود را با هدف اجتناب از مسیر دریای سرخ تغییر دادند. صاحبان و خدمه این کشتی‌ها از اصابت پهپاد و موشک به کشتی‌ها یا برخورد با مین‌های دریایی نگران‌اند.

گفتنی است که ائتلاف دریایی در دریای سرخ به رهبری آمریکا ساعاتی پس از آن به حوثی‌ها حمله کرد که ارتش جمهوری اسلامی کشتی «سنت نیکولاس» را در دریای عمان توقیف و آن را به بندر جاسک منتقل کرد.

 کیهان لندن