به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، دی ۳۰، ۱۴۰۲

رافائل گروسی : ایران آژانس انرژی اتمی را گروگان گرفته است

  

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه در حاشیه اجلاس جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت جمهوری اسلامی، همکاری خود با آژانس را محدود کرده و این سازمان را در اختلافات خود با کشورهای غربی «گروگان» گرفته است.

رافائل گروسی با انتقاد از «رد بازرسان» از سوی ایران به دلیل ملیت آنها افزود: «این یک وضعیت بسیار ناامیدکننده است. ما فعالیت‌های خود را در آنجا ادامه می‌دهیم، اما مقامات جمهوری اسلامی همکاری را به شکلی بسیار بی‌سابقه محدود کرده و آنرا به کمترین میزان رسانده‌اند.»

او همچنین گفت:«سران جمهوری اسلامی زمانی که از سوی فرانسه، بریتانیا یا ایالات متحده مورد انتقاد و تحت فشار قرار می‌گیرند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای حل اختلافات سیاسی خود با دیگران گروگان می‌گیرند که این امر برای ما غیرقابل قبول است.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در بخش دیگری از سخنانش از افزایش میزان و سرعت غنی‌سازی اورانیوم در ایران خبر داد و تصریح کرد: «جمهوری اسلامی همزمان با مذاکرات غیرمستقیم احیای برجام با آمریکا سرعت غنی‌سازی اورانیوم خود را کاهش داد اما این روند را بار دیگر در اواخر سال ۲۰۲۳ سرعت بخشید.»

رافائل گروسی دیپلماسی را تنها راه‌حل مشکلات با ایران دانست و گفت: «دیپلماسی تنها چیزی است که ما به آن نیاز داریم. باید به گفتگو ادامه دهیم و از وخامت اوضاع جلوگیری کنیم.»

رافائل گروسی ۲۶ دی‌ماه نیز در مصاحبه با روزنامه انگلیسی‌زبان «نشنال» چاپ ابوظبی گفته بود: جمهوری اسلامی ایران برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را «به تاخت» پیش می‌برد و همچنان به مانع‌تراشی برای بازرسی‌های آژانس ادامه می‌دهد.

تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ایران سرعت تولید اورانیوم نزدیک به درجه تسلیحاتی، با غنای ۶۰ درصد را افزایش داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌همچنین تایید کرد که ایران از پایان ماه نوامبر (۱۰ آذر) میزان هگزافلوورید اورانیوم ۶۰ درصدی تولید شده در دو سایت فردو و نطنز را از ۳ کیلو به حدود ۹ کیلوگرم در ماه افزایش داده است.

چهار کشور آمریکا، فرانسه، آلمان، و بریتانیا در بیانیه‌ای مشترک افزایش سرعت و میزان تولید اورانیوم غنی‌شده با خلوص شصت درصد به وسیله ایران را محکوم کردند.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، واکنش‌ها به گزارش آژانس را «هیاهوی رسانه‌ای» و با هدف «انحراف افکار عمومی» از غزه عنوان کرد.

صدای آمریکا