به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۱۱، ۱۳۸۹

 دو زن در هراس خطر اعدام هستند

 سازمان عفو بین الملل، طی اطلاعیه‌ای جدید از مقامات ایرانی خواست که فورا همه احکام مرگ و اعدام در خصوص همه زندانیان محکوم به اعدام خصوصا در مورد دو زن که در معرض خطر اعدام قریب الوقوع قرار دارند را متوقف کند.
رهانا: این سازمان همچنین از مقامات ایرانی خواست که به بررسی مجدد و لغو قوانین مجازات مرگ، به منظور آشکار کردن جزئیات کامل احکام مرگ و اعدام بپردازند و به روند رو به رشد خواست جامعه جهانی برای لغو مجازات اعدام بپیوندند.
دو زن هم اینک در هراس خطر اعدام قریب الوقوع هستند. زینب جلالیان، فعال سیاسی و عضو اقلیت کرد، در اوایل سال ۲۰۰۹ به اتهام محاربه “دشمنی با خدا” به اعدام محکوم شد، در حالی که سکینه محمدی آشتیانی، به جرم “زنای محصنه” در حالی که در وضعیت تأهل بوده است در ماه می سال ۲۰۰۷ به اعدام از طریق سنگسار محکوم شد که این حکم هر لحظه می تواند اجرا شود.
زندانیانی که در انتظار اجرای اعدام هستند اغلب تا دقیقه آخر قبل از اعدام از این موضوع مطلع نمی شوند که این به درد و رنج خانواده و بازماندگان آنها می افزاید. در بسیاری موارد حتی وکیل آنها هم از این موضوع مطلع نمی شود چرا که در قوانین ایران آمده است که وکیل می بایست ۴۸ ساعت پیش از اجرای حکم اعدام از آن مطلع شود.
به گزارش رهانا، عفو بین‌الملل در بیانیه خود آورده است: سایر زندانیان محکوم به مرگ شامل دو تن از اعضای مسلمان سنی اقلیت بلوچ در استان سیستان و بلوچستان هستند. در ۳۱ می سال ۲۰۱۰، دادستان شهر زاهدان اعلام کرد که آنها را بنا به اعترافات خود در درگیری میان مسلمانان سنی و شیعه که منجر به مرگ شش نفر شد، به اعدام محکوم کرده است. او همچنین گفت که مجازات اعدام در خصوص ۶ نفر دیگر که در دادگاه محکوم شده اند بزودی اجرا خواهد شد. این درگیری که ادعا می شود از سوی جنبش مقاومت مردم ایران (PRMI) ، (گروه مسلح بلوچ مخالف دولت ایران) ایجاد شده، به دنبال انفجار بمبی در مسجد شیعیان در می ۲۰۰۹ اتفاق افتاد، که منجر به کشته شدن حداقل ۲۵ نفر گردید.


  عفو بين‌الملل:
مجيد توکلی در شرايط دشواری زندانی است


مجيد توکلی هنوز هم از يک بيماری جدی تنفسی رنج می برد، اگر مراقبت های پزشکی تخصصی در اختيار او گذارده نشود و به احتمال زياد شرايط سلامتی وی وخيم تر خواهد شد.
سازمان عفو بين‌الملل می‌نويسد: « مجيد توکلی ٢۴ ساله، ٢٩ می ٢٠١٠ به اعتصاب غذای هفت روزه خودپايان داد. او در اعتراض به بودن در سلول انفرادی اعتصاب غذا را آغاز کرده بود، اما پس از انتقال به بخش عمومی زندان اوين به اعتصاب غذای خود پايان داد.
در ٢٢ ژوئن به بند ٣۵٠ زندان منتقل شد جايی که گفته می شود شرايط بسيار سخت و ناگواری بر آنجا حاکم است؛ سلول ها بسيار پر جمعيت، با مواد غذايی و امکانات بهداشتی ناکافی برای زندانيان.»
مجيد توکلی مبتلا به يک بيماری تنفسی است که از زمان دستگيری بيماری وی حادتر شده است. سازمان عفو بين‌الملل، در ادامه می‌گودی: «او نياز به معالجه فوری دارد و سازمان عفو بين الملل نگران است که ممکن است به منظور فشار وارد آوردن بر او از معالجه وی خودداری شود.»
مجيد توکلی در هفت دسامبر ٢٠٠٩ (شانزدهم آذر سال گذشته) بعد از يک سخنرانی در تظاهرات دانشجويی روز دانشجو بازداشت شد. وکيل او اجازه شرکت در جلسه دادگاه را نيافت، دادگاهی که در ژانويه ٢٠١٠ برگزار شد. مجيد توکلی به پنج سال زندان برای «شرکت در تجمعات غير قانونی» ، يک سال برای «تبليغ عليه نظام»، دو سال برای «توهين به مقام رهبری» و شش ماه برای «توهين به رئيس جمهور» محکوم شد. حکم صادره نيز شامل پنج سال ممنوعيت شرکت در فعاليت های سياسی، و همچنين ممنوعيت خروج از کشور است. سازمان عفو بين الملل مجيد توکلی را به عنوان زندانی عقيدتی به حساب می آورد که بايد بلافاصله و بدون قيد و شرط آزاد شود.