به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مرداد ۳۱، ۱۴۰۲

دیده‌بان حقوق بشر: عربستان صدها مهاجر اتیوپیایی را کشته است

 سازمان دیده بان حقوق بشر نیروهای مرزی عربستان سعودی را متهم کرده است، صدها مهاجر اتیوپیایی که قصد عبور از مرز عربستان داشتند را کشته‌اند. کارشناسان معتقدند، این کشتار گسترده می‌تواند در زمره "جنایت علیه بشریت" محسوب شود.

 بر اساس گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر که روز دوشنبه ۲۱ اوت (۳۰ مرداد) منتشر شده است، نیروهای مرزی عربستان سعودی متهم شده‌اند، از اوایل سال ۲۰۲۲ با مسلسل و خمپاره به سوی مهاجران اتیوپیایی‌ که سعی داشتند از یمن وارد عربستان شوند، شلیک کرده‌ و احتمالا صدها تن را کشته‌اند.


سازمان دیده بان حقوق بشر این اتهامات را بر اساس مصاحبه با بیش از ۳۰ شاهد و همچنین تصاویر ماهوراه‌ای ضبط شده به دست آورده است.


گفته شده است، نیروهای مرزی عربستان سعودی در حد فاصل مارس ۲۰۲۲ تا ژوئن ۲۰۲۳ به صدها مهاجر که در حال گذر از مرز بودند، مستقیم شلیک کرده‌اند.


نادیا هاردمن، پژوهشگر بخش حقوق مهاجران سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفته است: «وقتی شروع به تحقیق در این زمینه کردیم، انتظار نداشتیم اوضاع این قدر وخیم باشد. این کشتار گسترده و نظام‌مند است و می‌تواند در زمره جنایت علیه بشریت محسوب شود، زیرا مقیاس آن باورنکردنی است.»


بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر، در تحقیقات این سازمان مشخص شده است، مرزبانان سعودی در مواردی حتی از مهاجران می‌پرسیدند که به کدام قسمت از بدن آنها شلیک کنند و بعد، از فاصله نزدیک به آنها شلیک می‌کردند.


عربستان در برابر این اتهامات تاکنون سکوت کرده و به درخواست خبرگزاری فرانسه برای ادای توضیحات نیز پاسخی نداده است.


اما این برای نخستین بار نیست که چنین گزارشی از سوی نیروهای مرزی عربستان مبنی بر کشتار مهاجران منتشر می‌شود، سال گذشته نیز کارشناسان سازمان ملل "ادعاهای نگران‌کننده" مبنی بر اینکه نیروهای امنیتی عربستان سعودی حدود ۴۳۰ مهاجر را در مرز با یمن در چند ماه اول سال ۲۰۲۲ کشته‌اند، منتشر کرده بودند.


کارشناسان سازمان دیده بان حقوق بشر معتقدند، عربستان سعودی برای منحرف‌کردن توجهات از کارنامه تاسف‌بار حقوق بشری، سرمایه‌گذاری کلانی انجام داده و میلیاردها دلار برای خرید بازیکنان حرفه‌ای گلف یا باشگاه‌های فوتبال و همچنین برگزاری جشن‌ها و سرگرمی‌های بزرگ هزینه کرده است.

 دویچه وله فارسی