به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مرداد ۳۱، ۱۴۰۲

وکیل خانواده مهسا امینی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» محاکمه می‌شود

 

صالح نیکبخت، وکیل شناخته شده دادگستری که وکالت خانواده مهسا امینی را برعهده دارد، با شکایت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی محاکمه خواهد شد.

شبکه حقوق بشر کردستان، روز دوشنبه ۳۰ مرداد با اعلام این خبر نوشت که جلسه دادگاه رسیدگی به پروندە صالح نیکبخت، در تاریخ ٧ شهریور در شعبە ٢٨ دادگاە انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی عموزاد برگزار می شود

این وبسایت حقوق بشری به نقل از یک منبع آگاه نوشته است که آقای نیکبخت به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از طریق انجام مصاحبه با رسانه‌های داخلی و خارجی و اعتراض به نظریه کارشناسی کمیسیون پزشکی قانونی در مورد مرگ مهسا امینی محاکمه خواهد شد. 

به نوشته شبکه حقوق بشر کردستان، شاکی پروندە وزارت اطلاعات بودە و ٩ مورد مصاحبه صالح نیکبخت در طول چهار سال گذشتە، از ١٣٩٨ تا ١٤٠٢، به عنوان مصادیق و مستندات اتهامی در پروندە درج شدە است.

انتقاد از پخش اعترافات اجباری بازداشت شدگان از صداوسیما و مصاحبه در مورد پروندە مهسا امینی و اعتراض به نظریه پزشکی قانونی و نادیدە گرفتن خواست‌های وکلا و خانوادە در موضوع قتل مهسا، از جمله مواردی است که در کیفرخواست صادر شده علیه صالح نیکبخت مورد اشارە قرار گرفتە است.

شبکه حقوق بشر کردستان به نقل از منبع خود نوشته وزارت اطلاعات در متن شکایت خود بە صراحت اعلام کردە کە از نظر آنان آقای صالح نیکبخت در تشویق خانوادە امینی به پیگیری پروندە مرگ فرزندشان نقش اصلی را داشته و خانوادە مهسا و مخصوصا پدرش تحت تاثیر گفته‌های او قرار دارند.

آقای نیکبخت روز شنبه بیستم اسفند ماه سال گذشته بە شعبە دوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب «مقدس» مستقر در زندان اوین تهران احضار و پس از تفهیم اتهام، با قرار کفالت تا زمان برگزاری جلسه دادگاه بە صورت موقت آزاد شده بود.

برگزاری جلسە دادگاه وکیل خانوادە امینی در حالی است کە علی‌رغم گذشت بیش از ١١ ماە از قتل حکومتی مهسا امینی بە شکایت خانوادە امینی از عاملین قتل فرزندشان رسیدگی نشدە است.

ایران وایر