به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۱۹، ۱۴۰۲

با انحلال کانون صرافان؛ آینده تحولات قیمت ارز نگران‌کننده است

  شایعه ناتوانی بانک مرکزی در تامین ارز و تاخیر پرداخت‌های ارزی

arz.jpg

ایران اینترنشنال - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شامگاه دوشنبه ۱۶ مرداد میزبان شماری از صرافان بود تا عملا آغاز دوران جدیدی را پس از انحلال کانون صرافان ایران اعلام کند. این در حالی‌ است که نگرانی‌ها درباره آینده تحولات قیمتی بازار ارز زیر سایه ناکارآمدی و ناتوانی دولت ادامه دارد.

محمد آرام، معاون ارزی بانک مرکزی شامگاه ۱۶ مرداد در جمع شماری از صرافان گفت: «بانک مرکزی مجوزهای لازم را برای فعالیت صرافی‌ها در هر یک از حوزه‌های تعریف شده با توجه به عملکرد آن‌ها و نوع مجوزی که از حوزه نظارت بانک مرکزی اخذ کرده‌اند، صادر می‌کند.»

معاون بانک مرکزی در واکنش به انحلال کانون صرافان ایرانیان از سوی بانک مرکزی که هفته گذشته رقم خورد، تصریح کرد: «نهاد صنفی نماینده جامعه صرافی، نباید اقداماتی خلاف سیاست ارزی رسمی کشور داشته باشد.»

بر اساس اعلام محمد آرام، فعالیت صرافی‌ها تا پیش از این صرفا بر فیزیک اسکناس متمرکز بود اما به زودی مجوز فعالیت در حوزه سکه طلا، شمش طلا و سایر فلزات گران‌بها از جمله نقره، به حوزه فعالیت صرافی‌ها اضافه می‌شود.

معاون ارزی بانک مرکزی همچنین از حرکت این بانک به سوی تک‌نرخی شدن بازار ارز نیز سخن گفت.

در هفته‌های گذشته، مساله چند نرخی بودن بازار ارز و خلف وعده بانک مرکزی در این باره به موضوع اظهارات شماری از فعالان این بازار و همچنین نمایندگان مجلس بدل شده بود.

کامران سلطانی‌زاده، دبیر کانون منحل‌شده صرافان ایران از جمله این منتقدان بود که باقی‌ماندن نظام چند‌نرخی را محصول سیاست‌های محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی دانسته بود.

به گفته دبیر کانون صرافان ایران، در حالی که قرار بود ارز تک‌نرخی شود در حال حاضر با هفت نرخ متفاوت ارز مواجهیم.

در میانه تغییر سیاست‌های بانک مرکزی در قبال بازار ارز، شایعه توقف فروش ارز سهمیه‌ای نیز متقاضیان را به بازار کشاند تا روز دوشنبه پس از بیش از چهار ماه، برای نخستین بار در سال جاری، صف خریداران ارز در برابر صرافی ملی تشکیل شود. گرچه اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران انتشار خبر توقف تخصیص ارز سهمیه‌ای را تکذیب کرد و گفت بانک مرکزی و مرکز مبادله ایران در چارچوب «ضوابط تخصیص ارز سهمیه‌ای سرفصل تامین نیازهای ضروری‌»، ارز مورد نیاز بازار را تامین می‌کنند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

اما شایعه ناتوانی بانک مرکزی در تامین ارز و تاخیر پرداخت‌های ارزی این چشم‌انداز را تقویت کرده است که بازار ارز در آینده شاهد تحولات قیمتی خواهد بود. البته سخت‌گیری در روند فروش ارز توافقی و الزام خریداران به گشایش حساب ارزی بانکی تب و تاب را از این بازار گرفته است.

بررسی تغییرات قیمتی در بازار آزاد ارز نشان می‌دهد این تحولات در حوزه سیاست‌گذاری ارزی تاثیر چندانی بر این بازار نداشته است. هر چند که به باور تحلیل‌گران بازار، فاصله سقف و کف کانال نوسانات به یکدیگر نزدیک شده است.

بر اساس گزارش وب‌سایت‌های فعال در حوزه بازار ارز، قیمت دلار آمریکا روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد در همان یک قدمی ۵۰ هزار تومان، نزدیک به ۴۹ هزار و ۵۰۰ تا ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان در نوسان بوده است.