به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۰۴، ۱۴۰۲

اعتراض عبدالحمید به هزینه‌های هنگفت «اربعین»

  

مولوی عبدالحمید رهبر بانفوذ اهل سنت در ایران، در تازه‌ترین اظهاراتش از برنامه‌ها و هزینه‌های هنگفت جمهوری اسلامی برای برگزاری مراسم مذهبی «اربعین» انتقاد کرد و گفت: «برای مذهب هزینه نکنید برای مردم هزینه کنید».

عبدالحمید اسماعیل‌زهی روز جمعه سوم شهریور در سخنرانی هفتگی خود در نمازجمعه زاهدان بار دیگر به جمهوری اسلامی هشدار داد که «هیچ حکومتی نمی‌تواند سرمایه‌های ملی را جای دیگری هزینه کند».

او با اشاره به اظهارات اخیر وزیر راه که گفته بود «برای اربعین سه هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده»، ادامه داد: «برای کشوری که مردم خودش دارو پیدا نمی‌کنند و نیازمند است آیا درست است که این همه هزینه برای یک مراسم مذهبی شود؟»

او پرسید که چرا «هزاران میلیارد برای یک مراسم مذهبی از بیت‌المال مردم محتاج ایران» هزینه می‌شود؟

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر با تبلیغات گسترده درباره مراسم اربعین، مردم را با مشوق‌های مالی و غیرمالی به راهپیمایی یا سفر به کربلا شهر محل دفن امام سوم شیعیان در عراق تشویق کرده است.

هر سال گزارش‌های مختلفی از هزینه‌های زیاد دولتی و حکومتی برای برگزاری این مراسم منتشر می‌شود که انتقادهایی را نیز در میان افکار عمومی برمی‌انگیزاند.

این هزینه‌ها هر سال با وجود وضعیت وخیم اقتصادی ایران، افزایش یافته است.

مولوی عبدالحمید اصالت مذهبی چنین مراسم‌هایی را زیر سؤال برد و گفت چنین مراسمی سیره نسل اول مسلمانان نبوده و در صدر اسلام وجود نداشته است.

او بار دیگر با اشاره به تجربه جمهوری اسلامی تأکید کرد که «حکومت صرفاً مذهبی» در هیچ کجای دنیا نتیجه‌بخش نبوده است.

چند هفته پیش نیز در آستانه روز «عاشورا»، مولوی عبدالحمید در نماز جمعه زاهدان، در اظهاراتی کنایه‌آمیز گفت که «یزید» به دنبال «بقای حکومت خود بود.»

اشاره این چهره پرنفوذ سنی‌های ایران به تلاش یزید برای «بقای حکومت» در حالی است که شعار «حفظ نظام» یکی از شعارهای اصلی جمهوری اسلامی است.

یک روز پس از این سخنرانی، روزنامه کیهان نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی در یادداشتی به مولوی عبدالحمید حمله کرد و او را به «پادویی برای یزیدیان روزگار» متهم کرد.

مولوی عبدالحمید همچنین در نمازجمعه زاهدان با ذکر این مثل که «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است» از برنامه‌های دولت ابراهیم رئیسی برای ساخت و ساز بیمارستان‌ها یا امکانات دیگر در دیگر کشورها انتقاد کرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین با اشاره به وضعیت ناگوار اقتصادی در ایران و بی‌ارزش شدن پول ملی کشور و همچنین با یادآوری بحران‌های متعدد کشور، از سیاست جمهوری اسلامی مبنی بر فرزندآوری بیشتر انتقاد کرد.

او گفت: «عقل هم چیز خوبی است، شما اول جیب ایرانی‌ها را پر از پول کنید و بعد گلایه کنید که چرا اولاد نمی‌آورند. مردم برای سیر کردن شکم خودشان گرفتارند.»

مولوی عبدالحمید همچنین با اشاره به اعتراضات اصناف مختلف، به وضعیت قشرهای مختلف ویژه به وضعیت کشاورزان در شرایط خشکسالی ایران اشاره کرد و گفت که باید در این زمینه «خون گریه کرد».

رادیو فردا