به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مرداد ۳۱، ۱۴۰۲

سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل: ابراهیم رئیسی احتمالاً رهبر بعدی جمهوری اسلامی است

از آغاز ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی گمانه‌زنی‌ها در این خصوص تقویت شد که تکیه زدن او بر این مقام عملا مرحله گذار نظام برای دوران پس از مرگ علی خامنه‌ای است


برخی رسانه‌های اسرائیلی یک گزارش سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل موسوم به «امان» را در مورد کارنامه دو سالِ نخست‌ ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی بازتاب داده‌اند که مدعی است او احتمالا پس از علی خامنه‌ای، رهبر بعدی نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

سایت خبری اسرائیلی «والانیوز» که با فرماندهان این نهاد گفتگو کرده، نوشته است که منابع اطلاعاتی غربی پیشاپیش احتمال می‌دهند ابراهیم رئیسی جانشین علی خامنه‌ای شود.

یک مقام اطلاعاتی ارتش اسرائیل به سایت «والانیوز» گفته است که ابراهیم رئیسی «نابغه دهر نیست» اما در عین حال، در موقعیتی مطمئن برای به‌دست گرفتن رهبری حکومت قرار دارد و هیچ تهدید جدی متوجه این هدف نیست.

براساس این گزارش، سرتیپ ساعار عامیت، فرمانده بخش تحقیقات در «امان»، و سرهنگ ن. مسئول میز ایران در این بخش، تأکید کرده‌اند که پیش از تکیه زدن ابراهیم رئیسی بر مسند ریاست‌جمهوری در انتخابات سال ۱۴۰۰، بسیاری از مقامات وقت و مهره‌های ارشد جمهوری اسلامی از سر راه او کنار گذاشته شدند.

براساس ارزیابی «امان»، برخلاف روسای ‌جمهور پیشین ایران، علی خامنه‌ای خود ابراهیم رئیسی را برای مقام ریاست‌جمهوری درنظرگرفت و زمینه اعلام نام او به عنوان فرد پیروز در انتخابات را فراهم کرد.

به گفته فرماندهان سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، کنار گذاشته شدن علی شمخانی از پست دبیری شورای عالی امنیت ملی ایران نیز راه را برای تقویت قدرت و نفوذ ابراهیم رئیسی باز کرده است.

به نوشته والانیوز، مسئولان «امان» معتقدند که دو سال نخست ریاست‌جمهوری «قصاب تهران»، دوران بحرانی برای اقتصاد ایران بوده است، حکومت دچار تنگناهای مالی شده و اعتراض‌ها علیه حجاب اجباری نیز ترس مردم را زایل کرده است، اما با این حال ابراهیم رئیسی در دو سال اخیر دستاوردهای سیاسی نصیب نظام کرده است.

هرچند رسانه‌های اسرائیل «دستاوردهای سیاسی» ذکر شده در گزارش سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل را بیان نکرده‌اند، اما ظاهرا اشاره آن به عبور جمهوری اسلامی ایران از یک سال تظاهرات پرچالش ضد حکومتی، بهبود روابط تهران با عربستان و امارات، توافق اخیر دولت ابراهیم رئیسی با دولت جو بایدن برسر تبادل زندانیان و آزادسازی پول‌های راکد مانده ایران نزد بانک‌های کره جنوبی و گزارش‌هایی در خصوص موافقت احتمالی واشینگتن با استفاده ایران از منابع مالی بلوکه‌شده در عراق است.

یکی از افسران محقق امور اقتصادی ایران در «امان» به سایت «والانیوز» گفته است: رئیسی نسبت به اسلاف خود در این مقام تسلط بسیار کمتری بر امور نشان می‌دهد، اما علی خامنه‌ای نیز در ابتدای رهبری خود شخصیتی پرجذبه نبود در حالی که اکنون حاکم بلامنازع ایران است که حرف اول و آخر را در همه امور کشورش می‌زند.

از آغاز ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی گمانه‌زنی‌ها در این خصوص تقویت شد که تکیه زدن او بر این مقام عملا مرحله گذار نظام برای دوران پس از مرگ علی خامنه‌ای است.

نام مجتبی خامنه‌ای، یکی از سه پسران علی خامنه‌ای، نیز به عنوان یکی از احتمالات رهبری، مورد گمانه‌زنی برخی کارشناسان در اندیشکده‌های غربی قرار گرفته بود.

با این حال، برخی از معترضین ایرانی در سال گذشته علیه احتمال رهبری مجتبی خامنه‌ای شعار دادند که «مجتبی بمیری، رهبری رو نبینی».

علی خامنه‌ای ۸۴ ساله در روزهای اخیر دو سخنرانی عمومی داشته که هر چند در آنها نظرات شناخته‌شده خود در بسیاری از امور داخلی و خارجی نظام را تکرار کرد، اما صدای او به طرز ملموسی خسته و سنگین، و سرعت کلام او آهسته‌تر از قبل بود.

دوره رهبری علی خامنه‌ای تا کنون سه‌ونیم برابر دوران رهبری روح‌الله خمینی بوده و در حال نزدیک شدن به دوران پادشاهی محمدرضا پهلوی است.

با این حال، هیچ شواهدی از بیماری رهبر جمهوری اسلامی در پی عمل جراحی پروستات ۹ سال پیش او در دست نیست. دوره رهبری علی خامنه‌ای تا کنون سه‌ونیم برابر دوران رهبری روح‌الله خمینی بوده و در حال نزدیک شدن به دوران پادشاهی محمدرضا پهلوی است.

رهبر نظام از سوی اعضای مجلس خبرگان رهبری انتخاب می‌شود. ابراهیم رئیسی خود نایب رئیس اول این مجلس است. احمد جنتی ۹۶ ساله، دبیر شورای نگهبان، ریاست مجلس خبرگان را برعهده دارد.

ابراهیم رئیسی ۶۲ ساله که در گذشته دادستان ویژه روحانیت و حدود دو سال‌ونیم نیز رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی بود، در مظان اتهام نقض گسترده حقوق بشر قرار دارد.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، با اشاره به «بدنامی» ابراهیم رئیسی و «مسئولیت شخصی او در قتل هزاران ایرانی بی‌گناه»، گفته بود: از میان تمامی افرادی که علی خامنه‌ای می‌توانست برای ریاست‌جمهوری انتخاب کند، روی ابراهیم رئیسی، «قصاب تهران»، انگشت گذاشت.

رادیو فردا