به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مرداد ۲۷، ۱۴۰۲

نرگس محمدی از افزایش خشونت علیه زندانیان زن خبر داد

 
نرگس محمدی از افزایش خشونت علیه زندانیان زن در آستانه سالگرد اعتراضات خبر داد

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر در نامه‌ای از زندان اوین از "خشونت هولناک فیزیکی" علیه زنان زندانی خبر داده و می‌گوید، این اعمال فشارها که در سه ماه گذشته افزایش داشته است، با هدف "ایجاد ارعاب و وحشت" انجام می‌گیرد.


در نامه محمدی که روز پنجشنبه ۲۶ مرداد در صفحه اینستاگرام او نیز به صورت کامل منتشر شده، آمده است: «در ماه‌های اخیر زنان و دخترانی با سر و صورت و بدن‌های کبود و آسیب‌دیده وارد بند زنان شده‌اند.»


او با شرح مشاهدات خود از افزایش خشونت علیه زنان در فرایند بازداشت تا انتقال به زندان‌ در آستانه سالروز قتل مهسا امینی، به وضعیت برخی از این زندانیان اشاره کرده و برای مثال از وضعیت زنی حدودا ۷۰ ساله گفته است که شب بازداشتش "به شدت ضرب‌وشتم شده بود."


او همچنین از وضعیت دختری ۲۰ ساله گفته است که به دلیل خشونت فیزیکی ماموران، دنده‌هایش آسیب دیده بود یا دختر دیگری که استخوان گونه‌اش به خاطر ضرب و شتم آسیب جدی دیده بود.


خانم محمدی همچنین از وضعیت دختر جوان دیگری نوشته است که با شانه و دست‌های کبود به بند زنان آورده شده بود. بنا به گفته این دختر جوان، در زمان ضرب‌ و شتم ماموران دوربینی در سلول او وجود نداشت.


نرگس محمدی در این نامه بار دیگر به ترس از رسانه‌ای کردن موارد ذکر شده از سوی زندانیان اشاره کرده و نوشته است: «افرادی که بازداشت می‌شوند به دلیل محاکمه و تهدید، برخوردهای خشونت‌آمیز را رسانه‌ای نمی‌کنند و خانواده‌ها نیز از گفتن آن پرهیز می‌کنند.»



او از مجامع بین‌المللی حقوق بشری، نهادهای زنان و فمینیست‌های جهان، روزنامه‌نگاران و نویسندگان، از جمله گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل درخواست کرده تا مانع تشدید و تداوم خشونت‌های مرگ‌بار حکومت علیه زنان معترض ایران شوند.


خانم محمدی پیش از این نیز با انتشار نامه‌های مختلف از زندان درباره وضعیت نامناسب زندان‌ها و خشونت علیه بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری هشدار داده بود.


محمدی در پایان نامه خود خطاب به سردمداران جمهوری اسلامی گفته است: «تشدید خشونت و سرکوب، نه تنها اراده مردم را برای گذار از نظام دینی استبدادی سست نخواهد کرد بلکه راهی جز آن، پیش روی آنها نخواهد گذاشت.»


به تازگی در ادامه فشارها و صدور احکام دادگاه‌ها برای فعالان سیاسی و مدنی، حکم نرگس محمدی یک سال افرایش یافته و به ۱۰ سال و ۹ ماه زندان تعزیری و ۱۵۴ ضربه شلاق تعزیری رسیده است. او در پرونده جدید متهم به تبلیغ علیه نظام از طریق صدور بیانیه از درون زندان شده است.


انجمن قلم آمریکا "پن آمریکا" در بیانیه‌ای که روز جمعه ۱۳ مرداد در وبسایت خود منتشر کرد حکم "غیرقانونی" یک ساله جدید که برای نرگس محمدی صادر شده را محکوم کرده است.

دویچه وله فارسی