به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آذر ۰۷، ۱۳۸۹

عبدالله شهبازی به یک سال و نیم حبس محکوم شد
از حزب توده تا همکاری با اطلاعات
 وی از اعضای حزب توده در سال های اوليه انقلاب است که پس از دستگيری در سال ۶۱ به همکاری با نهادهای امنيتی جمهوری اسلامی رو آورد و پس از تشکيل وزارت اطلاعات در راه اندازی موسسه پژوهش های سياسی وزارت اطلاعات نقش و به مدت ۱۰ سال در دوره وزارت علی فلاحيان مديريت آن را بر عهده داشت.
شعبه 16 دادگاه تجديد نظر استان فارس، به رياست کريم افضل و محمد وحيد ذاکرنيا، حکم دادگاه بدوي عليه عبدالله شهبازي را به يک سال و نيم زندان افزايش داد.  به اين ترتيب، حکم دادگاه بدوي شعبه 102، به رياست روح‌الله قهرماني نمدي، که شهبازي را به پنج ماه زندان محکوم کرده بود، افزايشي چشمگير يافته است. معهذا، تاکنون حکم دادگاه تجديد نظر به شهبازي يا وکلاي وي ابلاغ نشده است. 

اتهام عبدالله شهبازي نگارش کتاب «زمين و انباشت ثروت: تکوين اليگارشي جديد در ايران امروز» در بيش از 1400 صفحه است که در فروردين 1387 در وبگاه شهبازي انتشار يافت. انتشار اين کتاب در زمان خود جنجالي بزرگ برانگيخت و به استعفاي شيخ محي‌الدين حائري شيرازي، امام جمعه شيراز، و برکناري سردار عبدالعلي نجفي، فرمانده سپاه حفاظت انصارالمهدي، انجاميد. شهبازي نيز بازداشت شد ولي به دليل جنجال رسانه‌اي که دستگيري وي برانگيخت پس از يک شب آزاد شد. پرونده اتهام شهبازي، تحت عناوين «تهمت و افترا و توهين و نشر اکاذيب» در مرحله دادسرا، بدون طي روال عادي قانوني، از جمله احضار شهود و استعلام از مراجع ذيربط درباره صحت و سقم مدارک و مستندات وي، در شعبه چهار دادياري دادسراي عمومي و انقلاب شيراز، به ريآست حسن قائد جدول، به صدور قرار مجرميت انجاميد و پرونده به شعبه 102 دادگاه عمومي شيراز، به رياست روح‌الله قهرماني نمدي، ارجاع شد. دادگاه فوق نيز، بدون اعتنا به دفاعيات و درخواست‌هاي قانوني شهبازي، از جمله احضار شهود و استعلام درباره صحت و سقم دعاوي و مستندات و مدارک شهبازي، او را به پنج ماه حبس تعزيري محکوم کرد. شهبازي به حکم صادره اعتراض نمود و پرونده به دادگاه‌ تجديد نظر رفت. دادگاه تجديد نظر، طبق همان رويه يکجانبه پيشين، حتي بدون احضار شهبازي و استماع دفاعيات و مستندات وي، حکم فوق را به يک سال و نيم زندان افزايش داد.
عبدالله شهبازي مي‌گويد:
مطالبي که در کتابم عنوان کردم، شايد به جز برخي لغزش‌هاي جزيي، کاملاً صحت دارد و مردم شيراز اين مسائل را بعينه مي‌ديدند و در محافل خصوصي و عمومي بيان مي‌کردند. تنها کاري که من کردم مستند کردن و انتشار مفاسدي بود که در دوران 27 ساله اقتدار آيت‌الله حائري شيرازي در فارس به‌تدريج گسترش يافت. در همين جا اعلام مي‌کنم که کم‌ترين عقب‌نشيني نخواهم کرد و اگر محکمه صالحه‌اي بطور علني برگزار مي‌شد از بند بند مندرجات کتابم دفاع مي‌کردم و از جمله نقش مخرب آقاي حائري و کارگزاران او، از جمله سردار عبدالعلي نجفي، را در گسترش تباهي و فساد اقتصادي و اخلاقي در فارس ثابت مي‌کردم. افسوس، که برخي مقامات متنفذ قضايي فارس با کانون‌هاي فاسد مالي، که در کتاب من نام‌شان ذکر شده، پيوند عميق دارند و در سه سال اخير اين امر برايم به يقين بدل شده است.»
عبدالله شهبازي بنيانگذار و مدير دو مؤسسه بزرگ تحقيقاتي ايران، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌هاي سياسي [+، +] و مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران،[+] و نويسنده ده‌ها کتاب و مقاله بوده است. در ميان آثار شهبازي، «ظهور و سقوط سلطنت پهلوي»، که جلد اوّل آن خاطرات ارتشبد حسين فردوست (رئيس دفتر ويژه اطلاعات محمدرضا شاه پهلوي) است، به عنوان پرفروش‌ترين کتاب تاريخي ايران شناخته مي‌شود که شمارگان آن هم‌اکنون به قريب به 200 هزار دوره رسيده است. کتاب «زرسالاران» شهبازي، که تاکنون پنج جلد آن منتشر شده، در سال 1385 به عنوان «کتاب سال» برگزيده شد و در همان سال در مراسم «فجرآفرينان» از شهبازي به عنوان کسي که بيش‌ترين خدمات را در حوزه تاريخنگاري به جمهوري اسلامي ايران کرده تجليل شد.
عبدالله شهبازی فرزند يکی خوانين فارس است که پدرش در سال های اصلاحات ارضی عليه حکومت پهلوی قصد دست به اقدام مسلحانه داشت که دستگير و اعدام شد.
وی از اعضای حزب توده در سال های اوليه انقلاب است که پس از دستگيری در سال ۶۱ به همکاری با نهادهای امنيتی جمهوری اسلامی رو آورد و پس از تشکيل وزارت اطلاعات در راه اندازی موسسه پژوهش های سياسی وزارت اطلاعات نقش و به مدت ۱۰ سال در دوره وزارت علی فلاحيان مديريت آن را بر عهده داشت.
از شهبازی به عنوان يکی از همکاران تيم مستقر در روزنامه کيهان و از موسسان مرکز پژوهش های کيهان به مديريت حسين شريعتمداری و حسن شايان نفر نامبرده می شود.