به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آذر ۰۸، ۱۳۸۹

     رضا خندان، همسر نسرین ستوده
 قاضی هيچکدام از حرف های نسرين و وکلايش را جدی نگرفت
کمپين بين المللی حقوق بشر، رضا خندان، همسر نسرين ستوده درخصوص برگذاری دادگاه يکشنبه صبح محاکمه همسرش به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: « وضعيت دادگاه به گونه ای اميدوار کننده نبود. هر کدام از طرفين فقط حرف خودشان را می زدند. قاضی و نماينده دادستان انگار در عالم ديگری بودند و خانم ستوده و وکلايش نيز در عالم ديگر . حرف می زدند اما هيچ تلاشی برای درک حرف ها صورت نگرفت. فضای مسامحه وجود نداشت. و به همين دليل و مجموعه اتفاق های که بر سر خانم ستوده تا الان آمده است خيلی اميدوار به تبرئه ايشان نيستم.  
فقط اميدوارم که قرار بازداشت ايشان به وثيقه تبديل شود تا حداقل بيرون زندان بيايند و تا مدت اجرای حکم بتوانند کمی از لحاظ جسمی احيا شوند.»
دومين جلسه دادگاه نسرين ستوده ، حقوقدا ن و فعال حقوق بشر يکشنبه ، ۷ آذر ماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب با حضور قاضی پيرعباسی و ۴ وکيل خانم ستوده برگزار شد. در اين جلسه که بيش از ۵ ساعت طول کشيده رضا خندان ، همسر اين حقوقدا ن و نمايندگان کانون وکلا و اتحاديه سراسری کانون وکلا نيز حضور داشتند. صدور حکم بدوی و تعيين رضايت بر تبديل قرار بازداشت نسرين ستوده به وثيقه نيز هفته آينده مشخص می شود.
رضا خندان با خوب توصيف کردن وضعيت جسمی و روحی نسرين ستوده نسبت به هفته گذشته که در اعتصاب غذا بود در خصوص جلسه امرزو گفت: « وکلای نسرين تلاش کرده بودند تا قرار بازداشت او به وثيقه تبديل شود اما امروز اين اتفاق نيفتاد .همين طور وکلايش خواستند که انفرادی او قطع شود اما قاضی با دلايلی که آنها می آورد قانع نشد و دوباره نسرين به انفردای برگشت.»
همسر نسرين ستوده در خصوص اتهامات وارد شده به نسرين گفت: « عنوان کلی اتهامات همان قبلی ها بود به جز اينکه عضويت در کانون مدافعان وکلا نيز در مرحله از بازجويی به آن اضافه شده بود. وکلايش نيز امروز گفتند که اگرچه اساسا عضويت در اين کانون از نظر قانونی جرم نيست اما اصلا نسرين عضو اين کانون نبوده است . به طور کلی پرونده نسرين اين بار بسيار قصور است و شامل تمام مصاحبه ها و حرف های او در مطبوعات در زمينه مصاحبه با کودکان و زنان و پرونده هايش نيز می شود.»
رضا خندان در خصوص حرف های ستوده در دادگاه امروز گفت : «من را با ۴۵ دقيقه تاخير راه دادند بنابراين وقتی وارد اتاق شدم به حرف های آخر نسرين رسيده بودم . نسرين از نحوه رفتار ماموران زندان با خودش شاکی بود و بزرگترين فشارش را دراين مدت بودن در سلول انفرادی دانست. همچنين پيگيرشکايت خود از يکی از ماموران زندان شد که چندی پيش به او توهين کرده بود. نسرين همان موقع شکايت می کند اما برگه های شکايت الان در هيچکدام از پرونده هايش نيست و ما نمی دانيم دنبالشان را از کجا گرفت؟»
رضا خندان با اشاره به اينکه محمد علی سلطانی به نمايندگی از وکلای ديگرمتن دفاعيات نسرين را خواند و گفت: «بوی تبرئه نمی آمد . از مجموعه برخوردهای که از ابتدا تا الان با خانم ستوده شده است به نظرم تبرئه نمی شود تنها آرزو دارم که با قرار وثيقه آزاد شود تا بتواند تا روز دادگاه و رفتن دوباره به زندان از لحاظ جسمی و روحی کمی روی خودش کارکند.»
نسرين ستوده ، حقوقدان و فعال حقوق بشر اواخر شهريورماه امسال بازداشت و تمام اين مدت را د ر بند انفرادی بوده و بيشتر روزهايش در اعتصاب تر يا خشک گذشته است.