به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مرداد ۰۷، ۱۴۰۳

مراسم تنفیذ حکم رییس جمهوری ایران

پزشکیان: با اجرای سیاست‌های رهبری به بهترین جا می‌رسیم

 به روایت سایت رسمی رهبر ایران، علی خامنه‌ای روز یکشنبه (۲۸ ژوئیه/۷مرداد) «با تنفیذ رأی ملت» مسعود پزشکیان را به عنوان ریاست جمهوری اسلامی ایران «منصوب کرد.» در ابتدای این مراسم که با حضور مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی و نمایندگان تعدادی از کشورهای خارجی برگزار شد، احمد وحیدی، وزیر کشور ایران، گزارشی در مورد روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ارائه کرد؛ انتخاباتی که پس از کشته شدن ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری سابق، در پی رخداد سانحه سقوط بالگرد برگزار شد.


سپس محمد محمدی گلپایگانی، مسئول دفتر رهبر ایران، متن حکم تنفیذ را که به نقل از علی خامنه‌ای، قرائت کرد. در بخشی از این پیام، رهبر ایران، چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری را «حاکی از عقلانیت و متانت فضای سیاسی کشور» ارزیابی کرد.

او سپس نوشته بود: «اکنون اینجانب با تشکر از همه‌ی کسانی که در خلق این افتخار نقش آفریده‌اند، به پیروی از ملت بزرگ، رأی آنان به شخصیت فرزانه، و صادق،‌ و مردمی، و دانشمند جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان را تنفیذ و ایشان را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌کنم.»

مسعود پزشکیان نیز در ایران مراسم ضمن سپاسگزاری از رهبر ایران، وعده داد که با هدف پایان دادن به اختلاف‌های سیاسی، دولت وحدت ملی تشکیل دهد. رئیس جمهوری ایران گفت: «آنچه که مسئولیت قانون اساسی بر عهده ما گذاشته است در مسیر روشنی که مقام معظم رهبری فرموند چشم‌انداز جمهوری اسلامی و قانون برنامه است که ما به طرف آن حرکت کنیم.»

او تاکید کرد: « اگر ما سیاست‌های رهبری را اجرا کنیم به بهترین‌جا می‌رسیم.» رئیس جمهوری ایران افزود: « به موجب اصل ۱۱۳ قانون اساسی از امروز مسئولیت اجرای قانون را بر عهده دارم.» او خاطر نشان کرد: «آنچه مسئولیت قانون اساسی بر عهده ما گذاشته بر اساس مسیر روشنی است که رهبر معظم انقلاب توشیع نمودند چشم‌انداز نظام جمهوری اسلامی و سیاست‌های کلی نظام و قانون برنامه است که باید به سمت آن حرکت کنیم.»

علی خامنه‌ای، رهبر ایران نیز در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری مسعود پزشکیان، «مردمسالاریِ» حاکم در دوره جمهوری اسلامی را در تاریخ ایران بی‌مانند ارزیابی کرد. او با «ناکام» خواندن تجربه مشروطه، حکومت رضاخان را «دیکتاتوری» توصیف کرد که دستاوردهای مشروطه را به باد داد. او سپس حکومت محمدرضا پهلوی را وابسته به بیگانگان توصیف کرد که «برای سرنگونی یک دولت ملّی متوسل به آمریکا و انگلیس شد.» او افزود که جمهوری اسلامی در پس قیام مردم علیه «چنین وضعیتی»، مردمسالاری را به آنها هدیه کرد.

رهبر ایران، سخنان مسعود پزشکیان را «متقن و عمیق و حاکی از پایبندی به مبانی حقیقی مردم سالاری اسلامی» ارزیایی کرد.


توصیه‌های رهبر ایران به دولت جدید

او از دولت آقای پزشکیان خواست تا از ظرفیت‌ها و فرصت‌های مردمی و انسانی کشور و نیز ثروت‌های طبیعی کشور که به تعبیر او بیش از آن چیزی است که تا کنون برداشت شده، بهره ببرد و اتکا به توان داخلی را جدی بگیرد.

او همچنین توصیه کرد که دولت جدید با «روحیه جهادی» کوه‌های مشکلات را از جا بکند. آقای خامنه‌ای سپس خواستار همکاری سایر قوای جمهوری اسلامی و نیروهای مسلح با دولت جدید شد. او به دولت توصیه کرد که مسايل اقتصادی کشور را از ارزش پول ملی گرفته تا تولید و معیشت مردم، در اولویت خود قرار دهد.

آقای خامنه‌ای در ادامه سخنان خود خواستار پایان یافتن دوقطبی‌‌ها و اختلاف‌های ایجاد شده در جریان انتخابات ریاست جمهوری شد.

اولویت‌های سیاست خارجی ایران

او در مورد سیاست خارجی هم از دولت خواست که در مقابل امواج و حوادث جهانی و منطقه‌ای برخورد کشور فعال و اثرگذار باشد. او الویت سیاست خارجی ایران را همسایگان کشور دانست و دیگر اولویت را همکاری با کشورهای آسیایی که میدان دیپلماسی ایران را افزایش می‌دهند، عنوان کرد. آقای خامنه‌ای دیگر اولویت سیاست خارجی ایران را ارتباط مستحکم با کشورهایی اعلام کرد که به تعبیر او در سال‌های اخیر از ایران حمایت کرده‌اند.

آقای خامنه‌ای تاکید کرد که با کشورهای اروپایی دشمنی نداریم ولی این که ارتباط با آنها را در اولویت‌ها اعلام نکردم، این است که آنها در سال‌های اخیر ما را اذیت کردند. به گفته او، اروپا اگر رفتار خود را در قبال ایران تغییر دهد، برقراری ارتباط با آنها در اولویت سیاست خارجی ایران قرار خواهد گرفت، هر چند که به گفته او اذیت‌های برخی از کشورهای اروپایی هرگز فراموش نخواهد شد.

رهبر ایران در پایان خواستار تصمیم‌گیری جدی کشورهای جهان در قبال وقایع غزه شد.

یورونیوز فارسی