به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مرداد ۰۹، ۱۴۰۳

امانوئل ماکرون از تهران خواست تا حمایت خود از عوامل "بی‌ثبات‌کننده" در منطقه را متوقف کند

 

کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در نخستین گفتگوی تلفنی با مسعود پزشکیان در مقام ریاست جمهوری ایران، ضمن تبریک به خاطر پیروزی وی در انتخابات، "تغییرات واقعی" را در ایران "ضروری" دانست. 


همزمان با بالا گرفتن تنش میان اسرائیل و لبنان، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز دوشنبه در یک گفت‌وگوی تلفنی با مسعود پزشکیان، همتای ایرانی خود، ضمن درخواست از ایران برای دعوت به خویشتنداری، گفت که وقوع یک جنگ جدید، "عواقب مخربی برای منطقه در پی خواهد داشت". وی همچنین نسبت به ادامه حمایت تهران از جنگ تجاوزکارانه روسیه در اوکراین هشدار داد.


بنا بر اعلام الیزه، رئیس‌جمهوری فرانسه در این تماس، نگرانی بسیار جدی خود در مورد افزایش تنشهای اسرائیل و لبنان، به ویژه پس از "حمله مرگبار حزب الله"، را ابراز کرده و از تهران خواست تا "حمایت خود از عوامل بی‌ثبات‌کننده را متوقف" و از تشدید تنش میان لبنان و اسرائیل جلوگیری کند.


رئیس‌جمهوری فرانسه ضمن تاکید بر لزوم یافتن یک "راه حل دیپلماتیک"، از ایران خواست تا به پیشروی '"نگران کننده" برنامه هسته‌ای خود پایان داده و از سازمانهای بین المللی تبعیت کند.


امانوئل ماکرون همچنین آزادی سه شهروند فرانسوی زندانی در تهران را برای بهبود روابط فرانسه و ایران ضروری دانست. رئیس‌جمهوری فرانسه در تماس روز دوشنبه به همتای ایرانی خود گفت که "آزادی فوری سه تبعه فرانسوی که به ناحق به مدت دو سال در زندانهای ایران گروگان هستند، یک خواسته اجتناب ناپذیر و شرط لازم برای بهبود" روابط پاریس و تهران است.

رادیو فرانسه