به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مرداد ۰۷، ۱۴۰۳

حمله اسرائیل به مدرسه‌ای در غزه دست‌کم 30 کشته برجای گذاشت

 مقامات پزشکی فلسطین اعلام کردند که دست‌کم 30 فلسطینی در حمله اسرائیل به مدرسه‌ای در «دیرالبلح» واقع در مرکز نوار غزه، کشته شدند. در همین حال، ارتش اسرائیل اعلام کرد که یک مرکز فرماندهی حماس را هدف قرار داده است.


وزارت بهداشت غزه و دفتر رسانه‌ای دولتی در این منطقه که تحت اداره حماس است، اعلام کردند که در حمله به مدرسه‌ای در دیرالبلح، یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق با خانواده‌های آواره، حداقل 30 نفر کشته و بیش از 100 نفر دیگر زخمی شده‌اند.


از دیگر سو، ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که «مرکز فرماندهی و کنترل حماس در مجتمع مدرسه خدیجه در مرکز غزه» را هدف قرار داده است.


در این بیانیه آمده است که از این مدرسه برای «انجام حملات» علیه نیروهای اسرائیلی و به عنوان «انبار سلاح» استفاده می‌شد و ارتش پیش از حمله به غیرنظامیان درباره آن هشدار داده بود.


آمبولانس‌ها در بیمارستان الاقصی در دیرالبلح، به سرعت برای انتقال مجروحان به این مرکز پزشکی به محل حادثه اعزام شدند. این در حالی است که برخی از مجروحان با لباس‌های خون‌آلود و به صورت پیاده خود را به بیمارستان رساندند.


ارتش اسرائیل در حملات مشابه قبلی خود به زیرساخت‌های غیرنظامی نوار غزه، حماس را به آسیب رساندن به غیرنظامیان و استفاده از مدارس، بیمارستان‌ها و مناطق پرجمعیت به عنوان سپر انسانی برای عملیات خود متهم کرده بود. حماس این اتهامات را همواره رد کرده است.


پیشتر، رسانه‌های رسمی فلسطین در ساعات اولیه شنبه ششم مرداد گزارش دادند که در حملات اسرائیل به خان یونس در بامداد امروز، دست‌کم 14 فلسطینی کشته شده‌اند و اجساد آنان به بیمارستان ناصر منتقل شده است.


سازمان ملل جمعه 5 مرداد گزارش داد که بیش از 180 هزار فلسطینی طی چهار روز نبرد سنگین در اطراف شهر خان یونس در جنوب نوار غزه، در جریان عملیات نظامی اسرائیل برای بازگرداندن اجساد گروگان‌ها از این منطقه، مجبور به خروج از این شهر شدند.


دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت که «عملیات شدید جنگی» اخیر در منطقه خان یونس که با گذشت 9 ماه از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس صورت می‌گیرد، باعث «موج‌ جدیدی از آوارگی داخلی در سراسر غزه» شده است.


بر اساس این بیانیه، از دوشنبه تا پنجشنبه، حدود 182 هزار نفر از مناطق مرکزی و شرقی خان یونس آواره شده و «صدها نفر دیگر هنوز در شرق خان یونس گرفتار هستند.»


ارتش اسرائیل دوشنبه گذشته با صدور دستور تخلیه بخش‌هایی از جنوب خان یونس، اعلام کرد که نیروهایش در آنجا و در منطقه‌ای که پیشتر منطقه امن اعلام شده بود، «با قدرت عمل خواهند کرد.»


بر اساس گزارش وزارت بهداشت غزه، جنگ در نوار غزه تاکنون به کشته شدن بیش از 39100 فلسطینی منجر شده است؛ این در حالی است که برآوردهای سازمان ملل در فوریه نشان می‌دهد که حدود 17000 کودک در منطقه اکنون بدون سرپرست مانده‌اند و این تعداد احتمالاً از آن زمان افزایش یافته است.