به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مرداد ۰۵، ۱۴۰۳

بایدن در نطقی تلویزیونی گفت که «وقت سپردن امور به نسل بعدی است»

 

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در نطقی تلویزیونی از کاخ سفید درباره علل تصمیم تاریخی خود برای انصراف از نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ماه نوامبر گفت که وقت آن است «مشعل را تحویل نسل جدیدی» بدهد.


این اولین سخنرانی او از زمانی اعلامیه روز ۲۱ ژوئیه بود که راه را برای کامالا هریس، معاون رئیس جمهور، هموار کرد تا بتواند برای کسب نامزدی حزب دموکرات تلاش کند.


همزمان دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات، در تجمعی انتخاباتی گفته است که خانم هریس یک «چپ رادیکال دیوانه» است.


نظرسنجی‌ها تا اینجا نشان می‌دهد که رقابت میان رئیس جمهور سابق و خانم هریس شانه به شانه است.


آقای بایدن چهارشنبه شب طرح خود را برای «به نتیجه رساندن امور مردم آمریکا» پیش از پایان دوره‌ ریاست جمهوری‌اش در ژانویه سال آینده تشریح کرد.

«من از کار کردن برای مردم آمریکا نیرو می‌گیرم و شاد می‌شوم. اما وظیفه مقدس حفاظت از کشور متحد ما فراتر از شخص رئیس جمهور است. موضوع این بحث شما هستید. خانواده شماست. آینده شماست. موضوع 'ما مردم' هستیم.»


«ما مردم» از اصطلاحات کلیدی قانون اساسی آمریکاست.


انصراف او از نامزدی باعث زیر و رو کردن رقابت برای رسیدن به کاخ سفید که از قبل هم پرماجرا بود شده است. این بعد از آن است که در پی عملکرد بسیار ضعیف آقای بایدن در مناظره تلویزیونی با آقای ترامپ، چهره‌های ارشد حزب دموکرات و اهداکنندگان کمک‌های مالی به این حزب به او فشار آوردند از رقابت کناره‌گیری کند.


آقای ترامپ روز چهارشنبه در جریان سخنانی در شارلوت، کارولینای شمالی، به خانم هریس و همچنین آقای بایدن حمله کرد. او جو بایدن را خسارت‌بارترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا خواند.


او گفت: «برای سه سال و نیم کامالا هریسِ دروغگو به تنهایی نیروی محرکه فوق‌لیبرال در تک تک فاجعه‌هایی بوده که بایدن آفریده است.»


«او یک چپ رادیکال دیوانه است که اگر شانس رسیدن به قدرت را پیدا کند کشور ما را ویران می‌کند.»


پیشتر در این روز کارین ژان-پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، در یک کنفرانس خبری گفت که آقای بایدن به تصمیم خود برای انصراف از نامزدی «می‌بالد».


او افزود که تصمیم آقای بایدن «به دلیل وضع سلامتی‌اش نبوده» اما جرئیات بیشتری ارائه نکرد.


خانم ژان-پی‌یر گفت که آقای بایدن «کاملا» توانایی خدمت برای یک دوره چهار ساله دیگر را داشته و تکذیب کرد که در مورد توانایی‌های ذهنی او «پنهانکاری» صورت گرفته است.


بسیاری از دموکرات‌ها تصمیم آقای بایدن را برای خروج از رقابت ستودند.


از جمله باراک اوباما رئیس جمهور سابق نوشت: «جو بایدن یکی از اثرگذارترین روسای جمهور آمریکا بوده است. به علاوه او دوست و یار من بوده. بار دیگر به ما یادآوری شده که او میهن‌دوستی تراز اول است.»


خانم هریس به نوبه خود کمپین انتخاباتی‌اش را شروع کرده است.


او روز چهارشنبه در تجمعی گفت: «به باور من در این لحظه، با انتخابی میان دو بینش برای کشورمان روبرو هستیم، یکی بر آینده تمرکز دارد و دیگری بر گذشته. و با حمایت شما، من برای آینده کشورمان می‌جنگم.»


برخی جمهوری‌خواهان خواستار کناره‌گیری آقای بایدن از ریاست جمهوری شده‌اند، چون استدلال می‌کنند که اگر او نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند نمی‌تواند امور کشور را بگرداند؛ اتهامی که کاخ سفید مکررا رد کرده است.


آقای بایدن قرار است روز پنجشنبه در کاخ سفید با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و همچنین خانواده‌های گروگان‌های آمریکایی که در غزه اسیر هستند دیدار کند.

بی بی سی