به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۲۴، ۱۴۰۳

خط و نشان دو نماینده خامنه‌ای برای مسعود پزشکیان

 

ابوالحسن مهدوی، نماینده علی خامنه‌ای در اصفهان و امام جمعه این شهر به همراه احمد علم‌الهدی، مقام مشابه در شهر مشهد در خطبه‌های نماز‌جمعه و یک سخنرانی در روز ۲۲ تیرماه، یک هفته پس از انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رییس دولت چهاردهم، به او تاختند. یکی موضع پزشکیان در مورد حجاب را نادرست خواند و دیگری گفت که وزرای آینده باید پیرو خامنه‌ای باشند و مقام‌های استانی هم ملاک انتخابشان، نظر امام جمعه‌ها باشد.

ابوالحسن مهدوی در خطبه‌های نماز جمعه‌اش در ابتدا به پزشکیان هشدار داد که مراقب اطرافیانش باشد: «رئیس جمهور باید مراقب جناح‌های سیاسی باشد و خود را رئیس همه جمهور بداند و راه شهید رئیسی را محکم ادامه دهد.»

عموم نمایندگان علی خامنه‌ای در استان‌ها در انتخابات گذشته از رقبای مسعود پزشکیان حمایت کرده‌ بودند و از این رو به نظر می‌رسد دولت آینده کار دشواری برای تعامل با نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها داشته باشد.

امام جمعه موقت اصفهان در ادامه گفت که وزرا باید تابع ولی فقیه باشند و این معیار اصلی در انتصابات است: «ضرورت دارد رئیس جمهور منتخب کابینه خود را از افرادی تشکیل دهد که انقلابی باشند و با ارزش‌های انقلاب و مقام معظم رهبری زاویه نداشته باشند.»

این امام‌جمعه تنها به سطح وزرای دولت اکتفا نکرد و گفت که مدیران استانی هم باید با نظر نمایندگان خامنه‌ای در استان‌ها انتخاب شوند: «برای انتصاب مدیران ارشد استانی انتظار می‌رود با نمایندگان ولی فقیه و امامین جمعه استان‌ها مشورت شود.»

پرونده آخری که امام‌جمعه اصفهان برای تقابل با پزشکیان گشود هم ماجرای امر به معروف و برنامه‌های سرکوب زنان در سراسر کشور بود. نماینده خامنه‌ای در اصفهان گفت که «در زمان انتخابات برخی از کاندیداها برای کسب رأی امر به معروف و نهی از منکر را مزاحمت تلقی کردند در صورتی که اتلاق اشتباه است.»

این اشاره‌ای تلویحی به موضع کژدار و مریز مسعود پزشکیان در قبال حق بر پوشش است. او چه در مقام کاندیدای ریاست‌جمهوری و چه رئیس‌جمهوری منتخب هیچ گاه این حق را به رسمیت نشناخته‌است. او تنها موضعی نرم‌تر از دیگر رقبایش داشته است. در نخستین مناظره تلویزیونی کاندیدا‌ها هم پزشکیان کوشش دختران برای دفاع از حق پوشش اختیاری‌شان را موضوعی «تربیتی» دانسته بود و گفت که اگر در آموزش و پرورش و در مدارس به «این‌ها» درست آموزش می‌دادیم الان «این وضع» را نداشتند.

اما احمد علم‌الهدی، که دامادش تا دو ماه پیش بر مسند ریاست‌جمهوری بود و اکنون در گوشه‌ای از مشهد دفن شده است در جمع آمران معروف و گروه‌های سرکوب زنان در مشهد سخنرانی کرد و بی‌آنکه به نتیجه انتخابات بپردازد به سراغ موضوعی رفت که این روزهای مورد توجه حاکمیت است: ادامه سیاست اعمال حجاب اجباری به زنان.

او در بخشی از سخنرانی‌اش چنین گفت: «مرز میان اقدام فرهنگی و برخورد در حوزه بی‌حجابی باید دقیقاً مشخص باشد، نباید بگذاریم عده‌ای مثل گذشته پیدا بشوند و بگویند مقابله با بی‌حجابی نباید صورت بگیرد تا حرمت زن و دختر این کشور پایمال شود.»

مجموعه این خط و نشان کشیدن‌ها برای پزشکیان با واکنش عباس صالحی، وزیر سابق ارشاد و مدیر مسئول روزنامه اطلاعات روبرو شد. او که یکی از گزینه‌های وزارت ارشاد در دولت پزشکیان است در شبکه اجتماعی ایکس چنین نوشت: «شورای سیاستگذاری ائمه جمعه مواظب تریبون‌های نماز جمعه باشد. سخنرانی‌های امامان جمعه را رصد و مراقبت کند تا مباد به‌جای نماز وحدت و اجتماع مسلمین به نماز تفرقه و انفصال مردم و مسئولین تبدیل شود.»

رادیو زمانه