به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۲۶، ۱۴۰۳

تمدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه تهران به‌دلیل حمایت نظامی از روسیه و گروه‌های نیابتی

اتحادیه اروپا تحریم‌های اعمال شده بر جمهوری اسلامی به دلیل حمایت نظامی از روسیه در جنگ اوکراین و گروه‌ مسلح حوثی‌های یمن را تا یک سال دیگر تمدید کرد. این تحریم‌ها علیه ۹ نهاد و ۱۲ مقام جمهوری اسلامی اعمال شده‌اند.

شورای اتحادیه اروپا با اشاره به اقدامات نظامی تهران در سطح منطقه و جهان، روز دوشنبه ۲۵ تیر تحریم‌های خود را علیه جمهوری اسلامی برای یک سال دیگر تمدید کرد.

این شورا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شورا امروز با توجه به حمایت نظامی ایران از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین و گروه‌ها و نهادهای مسلح در خاورمیانه و منطقه دریای سرخ، اقدامات [تحریم‌های] محدود کننده را تا ۲۷ ژوییه ۲۰۲۵ تمدید کرد.»

افراد و نهادهای تحریم‌شده در معرض مسدود شدن دارایی‌های احتمالی خود در اتحادیه اروپا قرار می‌گیرند.

علاوه بر این، ممنوعیت سفر به اتحادیه اروپا برای این افراد اعمال می‌شود.

کی‌یف و دیگر پایتخت‌های غربی بارها اعلام کرده‌اند تهران به روسیه تسلیحاتی - از جمله پهپادهای شاهد - می‌دهد که در جنگ روسیه علیه اوکراین استفاده می‌شوند.

سه ماه پیش شورای اروپا از طرف‌های ثالث از جمله حکومت ایران خواست فورا حمایت‌های مادی خود را از روسیه متوقف کنند.

جمهوری اسلامی وجود چنین حمایتی را رد می‌کند.

پس از این هشدار، شورای اتحادیه اروپا بر تعهد خود به وضع تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی، به ویژه در مورد پهپادها و موشک‌ها تاکید کرد.

دو ماه پیش، شورای اتحادیه اروپا دامنه تحریم‌های این اتحادیه را گسترش داد که پهپادها و موشک‌ها و همچنین حمایت ایران از گروه‌های مسلح در خاورمیانه و منطقه دریای سرخ را شامل شد.

از ماه نوامبر گذشته و به دنبال جنگ در غزه پیرو حمله حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر، گروه مسلح شیعی حوثی‌ها در یمن که تحت حمایت جمهوری اسلامی است، حملات خود به کشتی‌رانی تجاری در منطقه دریای سرخ را آغاز کرد که بر کشتی‌رانی جهانی تاثیر گذاشته است.

دو آژانس دریایی روز دوشنبه ۲۵ تیر گزارش دادند یک کشتی تجاری به وسیله سه قایق در سواحل یمن هدف حمله قرار گرفت که هیچ تلفات یا خسارتی در پی نداشت.

آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا که به وسیله نیروی دریایی بریتانیا اداره می‌شود اعلام کرد که این حمله در جنوب غربی شهر بندری حدیده که رخ داد.

این بندر در کنترل حوثی‌های یمن است.

به گفته این آژانس، این عملیات به وسیله سه قایق انجام شد که دو قایق هر کدام سه سرنشین داشته‌اند؛ در حالی که قایق سوم از راه دور کنترل می‌شده است.

بر اساس این گزارش، قایق کوچک بدون سرنشین دو بار با کشتی برخورد کرده و دو قایق دیگر نیز به سمت کشتی شلیک کردند.

این آژانس افزود که قایق کوچک پس از ۱۵ دقیقه، حمله خود را متوقف کرده است.

آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا در بیانیه جداگانه‌ای گفت که همان کشتی، انفجار سه موشک را در نزدیکی خود گزارش کرده که به آن اصابت نکرده‌اند.

شرکت امنیت دریایی آمبری نیز از این حمله خبر داد و گفت که کشتی دارای یک تیم مستقر امنیت خصوصی مسلح است.

آمبری و آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا عاملان حمله را شناسایی نکرده‌اند اما آمبری گفته است این حمله شبیه حوادث قبلی است که حوثی‌ها مسئولیت آن را بر عهده گرفته‌اند.

پس از حمله حماس به اسرائیل، جمهوری اسلامی تلاش‌ها و فعالیت‌های خود را علیه منافع آمریکا و اسرائیل تشدید کرد.

تهران گروه‌های مسلحی را در سراسر خاورمیانه مستقر کرده که از آن‌ها با ارائه تسلیحات و دادن آموزش، حمایت می‌کند.

ایران اینترنشنال