به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۰۴، ۱۴۰۳

ارتش اسرائیل در عملیاتی اجساد پنج گروگان را از غزه خارج کرد

 

ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروهای این کشور اجساد پنج گروگانی را که در حمله هفتم اکتبر حماس به گروگان گرفته شده و به غزه برده شدند، پیدا کرده است. ارتش گفته است که اجساد این افراد روز گذشته در خان یونس در جنوب غزه و در جریان یک عملیات نظامی پیدا و به اسرائیل بازگردانده شده است.


ارتش اسرائیل گفت یکی از این اجساد متعلق به یک مربی مهد کودک و چهار جسد دیگر متعلق به سربازانی است که در حمله هفتم اکتبر سال گذشته در نبرد با نیروهای حماس کشته شدند و اجساد آنها به غره برده شده بود.


در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است که اجساد مایا گورن و همچنین سربازان تومر آهیماس، کریل برودسکی، راوید آریه کاتز و اورن گلدیس از نیروهای ذخیره نظامی پس از عملیات نجات به اسرائیل بازگردانده شده است.


یوآو گالانت،‌ وزیر دفاع اسرائیل در بیانیه‌ای ضمن قدردانی از این عملیات گفت: «ارتش به مبارزه با حماس تا شکست این گروه ادامه خواهد داد. ما متعهد هستیم که گروگان‌ها را به خانه بازگردانیم.»


ارتش اسرائیل پیش از این هم در عملیات‌هایی موفق شده بود تعدادی از گروگان‌ها را از غزه خارج کند.


انجمن خانواده‌های گروگان‌ها و مفقودان اسرائیل خواستار آن هستند که دولت این کشور با توافق آتش بس موافقت کند،‌ توافقی که می‌تواند به بازگرداندن گروگان‌های باقی مانده کمک کند.


این انجمن در بیانیه‌ای که امروز منتشر کرده، گفته است:‌«وظیفه اسرائیل است که همه کشته شدگان را برای خاکسپاری محترمانه و همه گروگان‌های زنده را برای ادامه زندگی به کشور بازگرداند.»


انتظار می‌رود جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا امروز بار دیگر از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بخواهد برای آزادی گروگان‌های باقی مانده توافقی به دست آورد. نتانیاهو که در واشنگتن به سر می‌برد قرار است امروز با آقای بایدن دیدار کند.


واکنش‌ بستگان گروگان‌ها به سخنرانی نتانیاهو

دیدار نخست‌وزیر اسرائیل از واشنگتن و نطق او در کنگره آمریکا با اعتراض‌های زیادی روبرو شد. ده‌ها عضو دموکرات کنگره سخنرانی او را تحریم کردند و هزاران نفر در خیابان های اطراف جمع شده و علیه نتانیاهو و کشتار فلسطینیان در غزه اعتراض کردند.


یائیر لاپید، رهبر مخالفان دولت سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره را «مایه شرمساری» خوانده و گفت که او «یک ساعت بدون این که بگوید توافقی برای گروگان ها انجام خواهد بود» صحبت کرد.


بستگان گروگان‌ها که این سخنرانی را از طریق صفحات نمایشی که در میدان گروگان‌ها در مرکز تل‌آویو نصب شده بود، تماشا کردند هم با خشم و ناراحتی نسبت به آن واکنش نشان دادند.


تالیا دانسینگ، نوه الکس دانسینگ که مرگش در اسارت در روز دوشنبه تایید شد در حالی که گریه می کرد، گفت: «پدربزرگ من هنوز می‌توانست زنده باشد، او منتظر کسی بود که نجاتش دهد. منتظر بود که تو توافقی امضا کنی.»


نیسان کالدرون، برادر اوفر کالدرون یکی دیگر از گروگان‌ها هم در واکنش به سخنرانی نتانیاهو در حالی که فریاد می‌زد، گفت: « شما خانواده‌های ما را می‌کشید از جاه طلبی‌های سیاسی دست بردارید.»


اسرائیل می‌گوید که حمله حماس در روز هفتم اکتبر سال گذشته میلادی منجر به کشته شدن ۱۱۹۷ نفر شد که اکثرا غیرنظامی بودند.


نیروهای حماس همچنین ۲۵۱ نفر را از کیبوتص‌های مختلف در جنوب اسرائیل به گروگان گرفتند که ۱۱۱ نفر از آن‌ها در غزه هستند و ۳۹ نفر هم تا کنون کشته شده‌اند.


براساس توافقی که در ماه نوامبر گذشته انجام شد و یک هفته ادامه داشت حماس ۱۰۵ گروگان را در ازای آزادی حدودا ۲۴۰ زندانی فلسطینی از زندان‌های اسرائیل آزاد کرد.


روشن نیست که چه تعدادی از افرادی که ناپدید هستند هنوز زنده‌اند.


مقامات درمانی در غزه که تحت کنترل حماس است هم گفته‌اند که از زمان شروع جنگ در غزه بیش از ۳۹ هزار نفر در حملات اسرائیل کشته شده‌اند که اکثرا غیر نظامی بوده‌اند.

بی بی سی