به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مرداد ۰۷، ۱۴۰۳

کشته شدن ۱۲ جوان اسرائیلی در پی حمله حزب‌الله به یک زمین فوتبال

وزیر امور خارجه اسرائیل: «بدون شک حزب الله از خطوط قرمز ما عبور کرد 

attack2.jpg


بنابر اعلام رسانه‌های اسرائیل، در حمله راکتی روز شنبه حزب‌الله به یک زمین فوتبال در منطقه جولان واقع در شمال این کشور، دست‌کم ۱۲ نفر کشته و۲۹ نفر زخمی شدند. تصاویری از کودکان در میان افراد کشته و زخمی شده به چشم می‌خورد.

ارتش اسرائیل با انتشار پیامی در اکس از «فعال شدن آژیرهای خطر در شمال اسرائیل» خبر داد و نوشت که «۴۰ راکت» از سمت حزب‌الله به شمال این کشور پرتاب شده است.

سرویس آمبولانس ملی اسرائيل اعلام کرده بود دست‌کم ۳۰ نفر در این حمله زخمی شدند که وضعیت برخی‌ها بسیار وخیم است.


مقامات اسرائیلی اعلام کردند شمار کشته‌شدگان حمله با چندین موشک به یک زمین بازی کودکان در بلندی‌های اشغالی جولان در روز شنبه به دست کم ۱۲ نفر رسیده است، حمله‌ای که نگرانی از تشدید تنش و دامن زدن به جنگی تمام عیار میان اسرائیل و حزب‌‌الله لبنان را برانگیخته است.

بیشتر کشته‌شدگان این حمله کودک بوده‌اند و سن تمامی آنها بین ۱۰ تا ۲۰ سال اعلام شده است. دست کم ۲۹ نفر نیز بر اثر این حمله که در روستای مجدل شمس روی داد، زخمی شده‌اند که حال شش نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

مقامات اسرائیلی گفتند «تقریباً ۳۰ پرتابه» را شناسایی کرده‌اند که با شلیک رگباری از لبنان به داخل خاک اسرائیل اصابت کرده است. این کشور حزب‌الله، گروه شبه‌نظامی لبنانی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران را عامل این حمله می‌داند.

حزب‌الله گفته که اتهام حمله موشکی به این منطقه را «قاطعانه رد می‌کند.»

نتانیاهو: حزب الله بهایی سنگین می‌پردازد
در پی این حمله که خطر تشدید قابل توجه اوضاع در مرز لبنان و اسرائیل را به همراه دارد، دفتر بنیامین نتانیاهو، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد نخست وزیر اسرائیل «به صراحت» هشدار داده که حزب الله بابت این اقدام «بهای سنگینی خواهد پرداخت که تاکنون نپرداخته است».

بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که سفرش به ایالات متحده را چند ساعت کوتاه‌تر کرده و به دلیل حمله، به اسرائیل بازمی‌گردد. آقای نتانیاهو همچنین گفته است که بلافاصله پس از بازگشت جلسه کابینه امنیتی تشکیل خواهد داد.

نخست وزیر با اعلام این که از شنیدن خبر این حمله یکه خورده، افزود که دولت اسرائیل در این مورد سکوت نخواهد کرد. وی گفت: «ما این موضوع را از دستور کار خارج نخواهیم کرد.»

اسرائیل و حزب‌الله تقریباً ۱۰ ماه است که با خشونت فزاینده در حال تبادل آتش در سراسر خط مرزی بوده‌اند و پیش از حمله روز شنبه، رهبران منطقه هشدار داده بودند که درگیری در حال رسیدن به نقطه اوج است.

حدود ۲۰۰ هزار عرب دروزی در بلندی‌های جولان زندگی می‌کنند، منطقه‌ای که اسرائیل در سال ۱۹۶۷ در جریان جنگ شش روزه از سوریه تصرف کرد و در سال ۱۹۸۱ آن را ضمیمه خاک خود نمود. این منطقه که بر اساس قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، سرزمینی اشغالی محسوب می‌شود، همچنین محل زندگی حدود ۵۰ هزار یهودی اسرائیلی است.

بیشتر مهاجران و دروزی‌های ساکن جولان سوری هستند و پیشنهاد شهروندی اسرائیل را رد کرده‌اند.

هاگاری: موشک ایرانی بود
دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت در میان مکان‌هایی که روز شنبه مورد حمله قرار گرفت، یک زمین فوتبال بود که در آن کودکان و نوجوانان در حال بازی بودند. او این رگبار را «مرگبارترین حمله به غیرنظامیان اسرائیلی از ۷ اکتبر تاکنون» توصیف کرد.

وی گفت: «این یک حادثه بسیار جدی است و ما مقابله به مثل خواهیم کرد.»

هاگاری گفت: «موشکی که به زمین فوتبال اصابت کرد، راکت فلق ۱ ایرانی با کلاهک ۵۰ کیلوگرمی بود» و افزود: «این موشک از مدلی است که در انحصار حزب الله است و امشب باعث کشته شدن ۱۲ دختر و پسر جوان شد.»

دفتر مطبوعاتی دولت اسرائیل گفت که یوآو گالانت وزیر دفاع به همراه رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل و مقامات ارشد دفاعی در حال انجام ارزیابی وضعیت هستند.

گالانت متعاقبا در روز شنبه در سخنانی گفت که اسرائیل «به شدت» به دشمن پاسخ خواهد داد.
 یورونیوز فارسی