به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، فروردین ۱۶، ۱۳۸۹


تخریب مزار پدر سید محمد خاتمی

همسر سید روح الله خاتمی به نشانه اعتراض در محل دفن وی تحصن کرد

مقبرۀ آیت الله روح الله خاتمی، پدر سید محمد خاتمی - رئیس جمهوری پیشین ایران- و یکی از رهبران جنبش موسوم به جنبش سبز هدف حملۀ افراد ناشناس قرار گرفته و تخریب شده است.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی که به این ماجرا اختصاص داده است پس از شرح این رویداد یادآوری می کند که آیت الله روح الله خاتمی سال ها نمایندۀ آیت الله خمینی در استان یزد بوده است. این خبرگزاری این نکته را نیز نا گفته نمی گذارد که سید محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران، نیز در ماه های اخیر هدف انتقاد ها و حملات شدید اصولگرایان طرفدار محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری کنونی، بوده است و در روز بیست و دوم بهمن افراد موسوم به "لباس شخصی" در جریان راهپیمائی سالگرد انقلاب به اتومبیل حامل او حمله کردند.
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در گزارشی که به این مسأله اختصاص داده است از جمله می نویسد فرماندار اردکان با تأیید خبر هتک حرمت از مزار آیت الله خاتمی و پاشیدن رنگ بر روی سنگ یادبود آن، این واقعه را تأسف بار خواند و محکوم کرد.
بر روی سنگ مزار پدر رئیس جمهوری پیشین ایران دستخط آیت الله خمینی خطاب به آیت الله روح الله خاتمی حک شده بود.
سایت اینترنتی جنبش راه سبز(جرس) در گزارشی که به این قضیه اختصاص داده است از تخریب سنگ گور آیت الله خاتمی به عنوان اقدامی وقیحانه یاد کرده و از تحصن همسر متوفی بر سر مزار او خبر داده است. همسر آیت الله خاتمی خواستار شناسائی عوامل این بی احترامی به شوهر متوفای خود شده است.


  الهه باقری

زنان عهد قاجار و انقلاب مشروطیت ایران

 زنان در شمال ایران و زنهای عرب در جنوب از آزادی بیشتری برخوردار بودند و به پوشاندن روی و موی چندان اهمیت نمی دادند. در بعضی از شهر ها زنها روی خود را با روبنده و پیچه می پوشاندند. زن و مرد در خیابانها از یکدیگر جدا می شدند، زنان از یک سو و مردان از سوی دیگر می گذشتند...
 زنان درباری در زمان بیرون رفتن از دربار و حرمسرا تشریفات ویژه ای داشتند. مرتضی راوندی می نویسد: « از تشریفات ناپسند، آن هم به دستور خانم های خود پسند ( درباری) در عهد قاجاریه، مزاحمت فراشان بود در موقع عبور حرم، که در اطراف کالسکه می دویدند و مردان را با نهیب «کورشو» رد می کردند، گوئی فراشان مرد نبودند.

نقدی بر بیانیه "فکری به حال ایران کنید"

علی اصغر حاج سید جوادی

«دامنی گر چاک شد در عالم رندی چه باک
جامه‌ای در نیکنامی نیز می‌باید درید»
حافظ
بیانیه"فکری به حال ایران کنید" در ٢٨ اسفند ١٣٨٨ به امضای چهار نفر مرکب از خانم اعظم طالقانی ـ احمد صدر حاج سید جوادی ـ مهندس عزت‌الله سحابی و حسین شاه‌حسینی منتشر شده است.
این بیانیه تحلیل مستندی است که با لحنی صریح و بی‌پرده به قول نویسندگان بیانیه به ارائه "دلایل متعددی برای ارزیابی مخرب بودن کار کرد دولت آقای احمدی‌نژاد در جهت منافع ملی"می‌پردازد. ادامه مطلب

ابوالفضل عابدینی به یازده سال زندان محکوم شد
ابوالفضل عابدینی نصر ، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، شعبه یکم دادگاه انقلاب اهواز ابوالفضل عابدینی خبرنگار مستقل و از مسئولین سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران را به اتهامات ارتباط با دول متخاصم (۵ سال)، عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر درایران (۵ سال) و تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه های بیگانه (۱ سال) و در مجموع به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم نمود.