به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، فروردین ۱۸، ۱۳۸۹

هنر و ادبیات مقاومت
داغ مرا تازه تر کن



اجرای ترانه مرغ سحر با صدای دو هنرمند هلندی، اینجا گوش کنید

بهروز جاوید طهرانی در هفتمین روز اعتصاب غذا در زندان 

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران"، زندانی سیاسی بهروز جاوید طهرانی در اعتراض به انتقال به سلولهای انفرادی و شرایط طاقت فرسا و غیر انسانی هفت روز است که در اعتصاب غذا بسر می برد.
زندانی سیاسی بهروز جاوید طهرانی تنها زندانی سیاسی بازمانده از ۱۸ تیر  ۱۳۸۷قیام دانشجویان می باشد. او در اعتراض به انتقال به سلولهای انفرادی ،شکنجه های جسمی و شرایط طاقت فرسا و غیر انسانی از ۱۱فروردین ماه در اعتصاب غذا بسر می برد.گزارشها حاکی است که شرایط جسمی او به دلیل شکنجه های جسمی،شرایط غیر انسانی و اعتصاب غذا رو به وخامت گذاشته است.
در حال حاضر علاوه بر زندانی سیاسی بهروز جاوید طهرانی سه زندانی دیگر در سلوهای انفرادی معروف به سگدونی از ۷ روز پیش در اعتصاب غذا بسر می برند که اسامی آنها به قرار زیر می باشد: رضا جلالی،حسین کرمی و محمد رضائی می باشند.
برگذاری اولین جلسه دادگاه محمد یوسف رشیدی

کمیته گزارشگران حقوق بشر - اولین جلسه دادگاه محمد یوسف رشیدی، از فعالان دانشجویی طیف چپ روز دوشنبه ۲۴ اسفند در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به قضاوت پیرعباسی برگزار شده است. به گزارش منابع آگاه، دادگاه این فعال دانشجویی بدون حضور وکیل برگزار شده و قرار است جلسه دوم دادگاه روز ۱۲ اردیبهشت برگزار شود. رشیدی در دادگاه، تمامی اتهامات را رد و تقاضای «استهمال» کرده است.
گفتنی است این فعال دانشجویی تا ۲۰ فروردین جهت معرفی وکیل به دادگاه انقلاب فرصت دارد.
رشیدی دانشجوی رشته کامپیوتر دانشگاه پلی‌تکنیک، و سردبیر نشریه «فریاد» است. وی نزدیک به دو ماه را در انفرادی به سر برده و سپس به بند ۳۵۰ منتقل شد. این فعال دانشجویی مدتی را نیز در اعتصاب غذا به سر برده بود.
محمد یوسف رشیدی، ششم آذرماه با حکم دادسرای انقلاب شهرستان نوشهر در منزل پدری‌اش بازداشت و پس از سپری‌کردن دو روز در بازداشتگاه نوشهر به زندان اوین منتقل شد.
این فعال دانشجویی در شام‌گاه ۲۴ اسفند با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد.
وی همچنین از سوی کمیته انضباطی دانشگاه امیرکبیر، مجموعا به پنج ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده است.


بزرگداشت دکتر جلالی نائینی در اهواز
 
احترام آزادی: دکتر محمد رضا جلالی نائینی پس از یک دوره بیماری در نخستین ساعات بامداد یازدهم فروردین ماه سال جدید در تهران درگذشت.محمد رضا جلالى نائینى به دعوت دکتر مصدق در اعتراض به برگذاری انتخابات در دربار متحصن شد  و زمانی که دکترحسین فاطمی از اروپا برگشت و روزنامه باخترامروز به عنوان ارگان جبهه ملی منتشر شد، جلالی نائینی عملا سردبیر این روزنامه گردید.  
با ورود دکتر حسین فاطمی در کابینه دکترمحمد مصدق، دکتر جلالی نائینی به انتشار روزنامه باختر امروز ادامه داد و بعد از کودتای  ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و دستگیری فاطمی و اعدام وی، به وکالت برگشت و پس از چندى عضو هیئت مدیره كانون و سرانجام به ریاست كانون وكلای دادگسترى برگزیده شد.
آینده نگر: مراسم بزرگداشت زنده یاد "دکتر محمد رضا جلالی نائینی " (نویسنده و پژوهشگر هند شناس و آخرین بازمانده از نسل یاران نزدیک دکتر مصدق)، صبح روز سه شنبه ۱۷ فروردین در اهواز، با سخنرانی " رامین ناصح " دبیرکل کانون آینده نگری ایران با استقبال وسیع علاقمندان برگذار شد.
ناصح در این مراسم، با اشاره­ای به تاریخ زندگی دکتر جلالی نائینی گفت: ایشان متولد سال ۱۲۹۳ در شهر تاريخي نايين بود. دوران تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در اصفهان طي كرد و دوره دوم را در مدرسه دارالفنون تهران گذراند. جلالي نائيني پس از اخذ ديپلم وارد دانشكده حقوق دانشگاه تهران شد. و در سال ۱۳۱۹ ليسانس قضائي گرفت. سپس به دادگستري پيوست و تا سال ۱۳۲۵ در مشاغل قضائي انجام وظيفه كرد. در اين سال از مشاغل قضائي كناره گيري كرد و به وكالت روي آورد.
        فروغ فرخزاد
ماه، خورشید، گل، بازی

حسین منصوری و فروغ فرخزاد

گفتگوی سهیلا میرزایی با حسین منصوری، فرزند خوانده فروغ فرخزاد
شهرزاد نیوز: حسین منصوری برای دوستداران فروغ فرخزاد نامی آشناست. کسی که در ۶ سالگی با به زبان آوردن "ماه، خورشید، گل، بازی" در قلب "خانه سیاه" فروغ را چنان تحت تأثیر قرار داد که او را به فرزندخواندگی پذیرفت.
گرچه بخشی از روح فروغ در او جریان دارد ولی بخش بزرگتر خود واقعی اوست که توانسته است پس از رهایی از جذامخانه، از تمام امکانات بهره بگیرد و با کشف استعدادهایش خود را پیدا کند. کلاوس اشتریگل، فیلم ساز آلمانی، از زندگی اعجاب آور او فیلمی تحت عنوان "ماه، خورشید، گل ، بازی" ساخته است که حضور پررنگ فروغ فرخزاد را هم در زندگی شخصی او و هم در ادبیات ایران به ایرانی ها و غیرایرانی ها معرفی می کند.
او اکنون شاعر و مترجم آلمانی است که در مونیخ زندگی می کند و فعالیت های چشم گیری خصوصا در دنیای ترجمه داشته است.
نصب مجسمه‌ی شهريار هم‌زمان با تولدش

بزرگ‌ترين مجسمه‌ی استاد شهريار هم‌زمان با سال‌روز تولد اين شاعر در يکی از ميدان‌های شهر تبريز نصب می‌شود و در معرض ديد عموم قرار می‌گيرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) در آذربايجان شرقی، رضا فلاحيان - طراح و سازنده‌ی بزرگ‌ترين مجسمه‌ی استاد شهريار - با اعلام اين خبر، از پيشرفت ۸۰درصدی اين پروژه خبر داد و در اين‌باره افزود: اين مجسمه با دارا بودن ابعاد ۶،۵ متر در ۱،۵ متر به عنوان بزرگ‌ترين مجسمه‌ی استاد شهريار محسوب می‌شود.
او با بيان اين‌که سبک ساخت بزرگ‌ترين مجسمه‌ی شهريار، رئاليسم است، اظهار کرد: کار ساخت مجسمه‌ی يادشده که در مرحله رنگ‌کاری است، تا دو هفته‌ی آينده به اتمام خواهد رسيد.
اين مجسمه‌ساز جوان تبريزی ادامه داد: تا کنون برای ساخت مجسمه‌ی يادشده، ۱۰۰ ميليون ريال هزينه شده و قرار است ۲۰۰ ميليون ريال ديگر نيز صرف شود.
رضا فلاحيان متولد سال ۱۳۶۲ در تبريز و هنرجوی رشته‌ی مجسمه‌سازی است. او در کارنامه‌ی هنری خود، ساخت مجموعه‌ی تنديس‌های سرداران ملی آذربايحان نظير ستارخان و ‌باقرخان را دارد.