به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، فروردین ۲۵، ۱۳۸۹

      پرویز  داورپناه

که عشق آسان نمود اوّل...

 دوسال پیش، در تاریخ ۲۶ فروردین ماه ۱۳۸۷که اولین شماره «احترام آزادی» منتشر شد، مي‌دانستم كار آسانی نیست اما از ابتدا با انرژی زیاد خود را به ميان آتش مسئوليتي انداختم كه هيچ كس از من نخواسته بود مگر خودم. زیرا جای یک رسانه ملی را خالی می دیدم.
آن روزها بيش از آن كه يك روزنامه نگار حرفه ای باشم، يك پزشک و  متخصص بیماریهای عمومی بودم و از اين رو ماههای اول، ماههاي بسيار دشواري بود. ماههايي كه تنها از صبح تا شام بدون  دستمزد برای «احترام آزادی» با عشق و علاقه زایدالوصفی کار می کردم
و طبيعي است كه هر كسي در چنين شرايطي زود خسته و نااميد مي‌شود. اما هر بار كه صدايي از پشت تلفن به من «خسته نباشيد» مي‌گفت و انتشار اين وبلاگ و مقالات آن را مفيد و بجا ارزيابي مي‌كرد احساس مي‌كردم براي ملتم قدم کوچکی ‌برداشته‌ام. مسئله اين جا بود كه با اين تشويق‌ها و با وجود كساني كه منتظر شماره ی بعد «احترام آزادی» بودند ديگر نمي‌توانستم اين تماس را قطع كنم. حال مي‌توانستم ادعا كنم كه در پيشرفت جامعه خود قدمی برداشته وموثر بوده‌ام. آن ماهها به سختی گذشت و «احترام آزادی» كم كم جا افتاد. هرچند انتشار احترام آزادی به آسانی انجام نمی شد ولی دشمنی های عناصری بی وطن و ضد ملی علیه احترام آزادی شروع شد و با انتشار «احترام آزادی» جعلی از روز چهارشنبه ۲۰ ماه مه۲۰۰۹ ـ (۳۰ ارديبهشت ماه۱۳۸۸) يک وبلاگ تقلبی با استفاده از نام دارنده ی امتياز وبلاگ احترام آزادی به راه انداختند بدین نحو که، با کپی کردن علائم مخصوص احترام آزادی و برخی از مطالب آن بمنظور شبيه سازی و گمراه ساختن خوانندگان ما از اين طريق، همزمان مطالبی جعلی را نيز که هيچگونه سنخيتی با موضوعات و راه و رسم ما نداشت منتشر کردند. مسئولان اين تقلب رسوا همزمان نشانی انترنتی تقلبی خود را نيز برای مراجعان ما فرستادند تا آنان را ندانسته به مراجعه به وبلاگ جعلی خود وادار کنند. ولی ما توانستیم با شکایت و اعتراض به مقامات قضایی آلمان و مسئولان بلاگفا از این روش ناجوانمردانه آنان، از ادامه کارشان جلوگیری نمائیم. و احترام آزادی همچنان به کارش ادامه داد.
در آن زمان نوشته ی سودمندی از آقای سام قندچی، از دوستان و هواداران نزدیک کورش زعیم و حشمت الله طبرزدی، در سایت ایشان موسوم به آینده نگر* پرده از چگونگی جعل احترام آزادی برداشت، نوشته ای که ما اینجا تنها از چهت اطلاعات قابل توجهی که در بر دارد، بدون هیچگونه تفسیری بخشی از آن را منتشر می کنیم:
«در نتيجه بخاطر احترام و نزديکي که به نظرات طرح شده توسط آقاي زعيم بخود اجازه ميدهم تقاضاي زير را بنويسم. اگر هواداران من نيز کارهائي نظير به نام ديگران اسم ايميلي درست کردن و آنها را خراب کردن انجام دهند، اول کسي هستم که اقدام آنها را محکوم کنم. توصيه من به هواداران آقاي مهندس زعيم اين است که روشهاي غير اصولي را که در چند هفته گذشته شاهدش بوده ايم را کنار بگذارند. از جمله انتشار نوشتارهاي بدون نام تحت عنوان «هشدار» که درباره برخي رهبران جبهه ملي در اينترنت پخش کرده اند و نيز انتشار نوشتاري جعلي بنام يکي از منتقدان آقاي زعيم در شب گذشته که در آن توهين هاي شخصي به يکي ديگر از منتقدان آقاي زعيم که از پيشکسوتان جبهه ملي در خارج هستند انجام شده ولي بنام پيشکسوتي ديگر. مهم نيست چقدر حتي خود من با شخصيت هاي مورد نظر اختلاف نظر دارم ولي اختلاف نظرم را با نام خودم چاپ ميکنم و نه آنکه ديگران را از پشت اسامي جعلي اينترنتي مورد ارعاب قرار دهم که آنها را به جائي بکشانم که عکس العمل نشان دهند که از آن بهره بگيرم. اين تاکتيکها برازنده هواداران شخصيتهائي که به خود اعتماد بنفس دارند نيست و برازنده دستگاه هاي امنيتي کشورهاي عقب مانده است و بس.»
خوانندگان محترم ما می توانند برای خواندن مجموعه اطلاعات آقای قندچی در این زمینه به سایت ایشان در زیرمراجعه کنند.*
از اوایل بهمن ماه ۱۳۸۸ دوستانی از ایران اطلاع دادند که احترام آزادی در ایران فیلتر شده است و دسترسی به مطالب آن برایشان میسر نیست تا اینکه بالاخره در ادامه سیاست سرکوب رسانه های آزاد در ایران وبلاگ احترام آزادی از روز شنبه پانزدهم اسفندماه ۱۳۸۸به دستور کار گروه تعیین مصادیق (کمیته فیلترینگ) جمهوری اسلامی ایران مسدود شد. بنا به گزارش بلاگفا، احترام آزادی در لیستی که کمیته فیلترینگ در تاریخ بالا به بلاگفا ارسال داشته بود وجود داشته است. علت مسدود سازی وبلاگ احترام آزادی به بلاگفا اطلاع داده نمی شود. وبلاگ احترام آزادی روز هفدهم اسفند ماه ۱۳۸۸ در یک اطلاعیه ی مطبوعاتی اقدامات کمیته فیلترینگ در ایجاد محدودیت بیشتر برای دسترسی هموطنان به اطلاعات در اینترنت را محکوم کرد.
جای خوشوقتی است که سازمانهای دموکرات این اقدام جمهوری اسلامی را محکوم کردند و رسانه های آزاد این اطلاعیه را در سایت هایشان انتشار دادند.
هيئت اجرائی سازمان سوسياليست های ايران در اطلاعیه ای** در روز سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۸ ـ ۹ مارس ۲۰۱۰ مسدود کردن «وبلاگ احترام آزادی» را شديدأ محکوم کرد و بر لزوم، لغو کامل محدوديت هائی که مقامات جمهوری اسلامی از طريق سانسور و لغو امتياز برای نشريات و يا فيلترينگ و مسدود کردن وبلاگ ها و سايت های اينترنتی بوجود آورده اند، تاکيد نمود. در این اطلاعیه از جمله آمده است:
«ما سوسياليست های مصدقی همچنين از خواست آزادی کامل رسانه های خبری در امر خبررسانی و تفسير و اظهار نظر درباره رويدادهای سياسی ـ اجتماعی و عملکرد احزاب، فعالين و کوشندگان سياسی ـ اجتماعی ـ فرهنگی و هيئت حاکمه بعنوان رکن چهارم مردم سالاری، پشتيبانی می نمائيم . سازمان ما همچنين آزادی تمام روزنامه نگاران و وبلاگ نويسان و فعالين سياسی ـ اجتماعی ـ فرهنگی دربند را خواستاراست.»**
روابط عمومی کانون آینده نگری ایران نیز از تهران در نامه ای یادآور شد که فیلترینگ وبلاگ احترام آزادی را مصداق بارز نقض آزادی بیان و حقوق حقه انسانها در دسترسی به جریان آزاد اطلاعات میداند و از زحمات مدیر این وبلاگ در امر روشنگری و ارتقاء بینش سیاسی - اجتماعی جامعه تقدیر و تشکر نمود و از این طریق موجب دلگرمی و شادمانی هیات تحریریه احترام آزادی گشت.
کار آنلاین نشریه اینترنتی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) نیز اطلاعیه احترام آزادی را با عکسی از مدیر وبلاگ انتشار داد***
همچنین سایت نهضت مقاومت ملی ایران (بنیانگذار دکتر شاپور بختیار) نیز این خبر را منتشر کرد.****
سایت های دیگری از جمله عصر نو*، برای یک ایران*، پژواک ایران*، رادیو آزادگان*، دیدگاه*، گزارشگران* نیز در انتشار خبرمسدود شدن احترام آزادی ما را یاری کردند.امری که باعث سپاسگزاری است.
متاسفانه در نشریات و تارنماهای سازمانهای سیاسی که فریادشان در باره ی نقض حقوق بشربلند است خبر مسدود کردن احترام آزادی از طرف جمهوری اسلامی بازتاب نیافت بطوری که گویی اتفاقی رخ نداده است؛ و البته این نشانه ای از چگونگی دفاع انان از حقوق و آزادی های فردی و اجتماعی بشمار می رود، بطوری که برای هزارمین بار این بیت معروف به یاد می آید که:
فردا که آفتاب حقیقت شود پدید / شرمنده رهروی که عمل بر مجاز کرد.
خوانندگان زیادی نیز با نامه و تلفن از مسدود شدن احترام آزادی اظهار تاًسف کردند.
و همینکه پس از تنها سه روز وقفه، یعنی از روز ۱۸اسفند ماه ۱۳۸۸مجددا احترام آزادی با نشانی جدید منتشر شد، سیل تبریک و تهنیت دوستان سرازیر گردید وهنوز هم ادامه دارد.

اما چه زود دوسال گذشت!

از آغاز کار، انتخاب نام «احترام آزادی» وشعر فرخی یزدی، مورد توجه هموطنان واقع شد. در بلاگستان سایت گذار، احترام آزادی در فهرست هفتگی وبلاگ های فعالی قرار گرفت که بازتاب دهنده ی مسائل پیش روی ایرانیان در زمینه های گوناگونند. تارنماهای متعددی به «احترام آزادی» لینک داده اند که جا دارد در اینجا از مهر و محبت و همکاری همگی صمیمانه تشکر کنم. دوستان زیادی با فرستادن مقاله و مطلب به احترام آزادی یاری رسانیده اند و قول داده اند در آینده مرا تنها نگذارند. دستهای پر مهرشان را که مشوق و راهنمای من در این کار خطیراست، صمیمانه می فشارم.
از آنجا که "احترام آزادی" متعلق به کسانی است که برای آزادی و دموکراسی در ایران و جهان می کوشند، شاید بتوان این استقبال را در این مدت کوتاه مثبت ارزیابی کرد."احترام آزادی" بازگو کننده آرزوهای ملتی است که بیش از صد سال است برای آزادی و دموکراسی مبارزه می کند ولی هنوز بدان دست نیافته است.
از روزی که "احترام آزادی" ارائه شد، دوستان مرا در انجام وظیفهً سنگینی که بر عهده دارم، یاری کردند. امید دارم که همچنان دوست و همکار صمیمی من بمانند و با اظهار نظردر بارهً مطالب «احترام آزادی" و فرستادن مقالات در بارهً آزادی، مرا در راهی که در پیش دارم یاری رسانند.
در پایان می خواهم صمیمانه از همه آن کسانی که مرا تشویق به کار و مستقیم و غیر مسقیم از طریق تلفن و ای میل در اين راه ياری کرده و مطالب دست اول را برای احترام آزادی فرستاده اند، تشکر کنم.

سال ۱۳۸۹ برای "احترام آزادی"، سال پیکار و امید است. پیکاری که باید روشنی امید را در دل ها برافروزد.

به گواهی تاریخ و بنا به اراده زوال ناپذیر ملت، پیروزی آزادی بر استبداد حتمی است.

قسم به عزت و قدر و مقام آزادی / که روح بخش جهان است نام آزادی

دکتر پرویز داورپناه

۲۵ فروردین ماه ۱۳۸۹ برابر ۱۴ آوریل ۲۰۱۰

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منابع:

*http://ayandehnegar.blogspot.com/2009/05/blog-post_23.html

** http://www.ois-iran.com/2010/esfand-1388/ois-iran-5021-masdodkardane_ehterame_azadi.htm

*** http://www.kar-online.com/wp/?p=11756

**** http://www.namir.info/home/pdf/af5/ehtram-azadi.htm

* http://asre-nou.net/php/view.php?objnr=8779

* http://www.foroneiran.com/index.php/news/more/5982/

* http://www.pezhvakeiran.com/page1.php?id=20921

* http://www.iran57.com/AkhbareRooz-Mar-10/ehterame%20azadi-filtering,03,08,10.doc

* http://www.didgah.net/maghalehMatnKamel.php?id=20379