به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۰۵، ۱۳۸۹

    فریدون مشیری
کوچه پنجاه ساله شد

روز اول که دل من به تمنای تو پر زد
چون کبوتر لب بام تو نشستم
تو به من سنگ زدی من نه رمیدم نه گسستم



      فروغ  فرخزاد
حذف نام فروغ فرخزاد
 از کتاب شاعران ایران و جهان در ایران

فروغ فرخزاد در سال ۱۳۴۵ در ۳۲ سالگی از دنیا رفت. نام فروغ فرخزاد، شاعر معاصر ایرانی، در کتاب "شعر شاعران ایران و جهان" که در یک همایش دولتی در ایران منتشر شده است، وجود ندارد.
موسی بیدج، دبیر همایش شاعران ایران و جهان، درباره دلیل حذف نام این شاعر که یکی از شاعران پرطرفدار و تحسین شده معاصر ایران است، گفت: "شعر ایران دارای شاعران برجسته‌ای است و ما بنا به نظر خود و شورای سیاستگذاری از میان شاعران بعد از دوران نیما ۲۶ شاعر را انتخاب کردیم که به عنوان شاعران برتر این دوره در کتاب اول این نمایش معرفی کنیم که فروغ جزو این ۲۶ نفر نبود."
اسماعیل خویی، شاعر ایرانی، می گوید فروغ فرخزاد در دوران زندگیش در دوره شاه سانسور نشد، اما بعد از مرگش در جمهوری اسلامی سانسور می شود. خویی درباره دلیل این سانسور می گوید: "دیکتاتوری شاه یک دیکتاتوری سیاسی بود و به همین دلیل فقط هنگامی شعر را سانسور می کرد که سیاسی باشد. اما دیکتاتوری جمهوری اسلامی یک دیکتاتوری تمامیت خواه است."  خویی همچنین فروغ فرخزاد را، هم چون یک زن و هم چون یک شاعر، دارای همه ویژگی هایی می داند که جمهوری اسلامی از آنها "بیزار" است: "فروغ فرخزاد زنی است روشنفکر، آزاده، آزادیخواه و دلیر که تمام احساسات زنانه خودش را بیان می کند. از سوی دیگر زنی است که می تواند از نظر اجتماعی سرمشقی باشد برای زنان دیگر، و به گمان من همیشه بوده است. این هم البته چیزی است که جمهوری اسلامی نمی تواند تحمل کند."

  مهدی کروبی در مصاحبه‌ با اشپیگل:
جامعه منتظر یک جرقه است

سحام نیوز:  مهدی کروبی در مصاحبه‌ای با هفته نامه آلمانی اشپیگل که روز دوشنبه (۲۶ آوریل/ ۶ اردیبهشت) منتشر می‌شود، گفت: «تقاضای صدور مجوز برای راهپیمائی کرده‌ایم».
وی افزود: «هرچند آرامش بازگشته‌ است، اما جامعه فقط منتظر یک جرقه است». مهدی کروبی در گفتگو با اشپیگل افزود: «مردم بدانند ما به مبارزه خود ادامه می‌دهیم. مبارزه ما نه بر علیه این جمهوری است، بلکه برای رعایت قانون اساسی است که در آن آزادی عقیده و دمکراسی تصریح شده است.»


  باد سرخ
حسین دولت آبادی
            معرفی کتاب
شهرزاد نیوز: داستان به روایتی، تاریخ هستی انسان است و تاریخ به قول جیمز جویس "کابوسی‌ست که من تلاش می کنم از آن بیدار شوم". ادبیات زندگی تراژیک انسان را به وی یادآور شده، می کوشد این موقعیت را همگانی کند...
"باد سرخ" اثر حسین دولت‌آبادی از جمله رمان‌هایی‌ست که انقلاب و نتیجه‌ی آن را دستمایه خود قرار داده است. حسین دولت‌آبادی نویسنده‌ای‌ست که به طور کلی مسائل جاری اجتماع محتوای تمامی آثارش را تشکیل می دهند. نخستین رمان او، "کبودان" که متأسفانه در شور و شوق انقلاب "جوانمرگ" شد و کم‌خواننده ماند، به زندگی مردمی می پردازد که به عشق کار از روستا کنده شده‌اند و در حاشیه "صنعت نفت" در جنوب کشور زندگی می کنند...
صحرا خود ریشه در زندگی روستایی دارد. زن کوری سال‌ها پیش از به دنیا آمدن او به مادرش گفته بود: "خانم! دختری در صحرا به دنیا می آوری مثل پنجه آفتاب که در باد سرخ گُم می شود". و دختر "در یک روز توفانی در صحرا به دنیا آمد و به همین منظور او را صحرا نامیده‌اند". صحرا حال هرگاه که باد بیاید، یاد آن حرف می افتد.
صحرا در کودکی از سوی پدر مورد تجاوز جنسی قرار می گیرد، امری که سایه‌‌اش و فکر آن هیچگاه از زندگی‌ او حذف نمی شود. صحرا در نوجوانی عاشق دایی خود می شود. این عشق او را به افکار دایی نزدیک می کند. دایی اما به راه سیاست سر از زندان در می آورد و به عنوان معشوقی ابدی در ذهن او جاوید می ماند.
جوانی به نام ساسان از خانواده‌ای مرفه عاشق صحرا می شود و در سماجتِ مدام، سرانجام صحرا به ازدواج با او تن در می دهد، "ولی عاشق او نیست". پس از انقلاب معلوم می گردد که ساسان ساواکی بوده، پس بازداشت شده، سه سال در زندان می ماند. بعدها معلوم می گردد، لودهنده دایی نیز هم او بوده است. در همه این سال‌ها صحرا با کار در تیمارستان زندگی خویش و دو فرزند خود را پیش می برد. ادامه مطلب


                      
تراختور چی لارا تبریک، تبعیض، تبعیض است
    سودابه اردوان

راستی چرا آنقدر عصبانی بودید؟  زنان و دختران را کیلومترها دور از استادیوم دستگیر می کنند توگویی این زنان به حریم مردانه جمهوری اسلامی تجاوز کرده اند. همه ما نیک می دانیم که تمامی توجیهات اخلاقی آقایان در درجه اول فقط برای نشاندن ما زنان درکنج خانه ها و رهایی از نیروی اعتراض ماست و در درجه دوم و در حقیقت این توجیهات دروغ هایی شرم آور با بوی تعفن تبعیض جنسی و تحقیر زنان بشمار می آید.  ادامه مطلب


اتوبوسی بنام مدرسه

گرگان - دانش آموزان عشایر دبستان خرد در منطقه گنبد کاووس در شرایط بسیار سخت و با کمترین امکانات آموزشی در اتوبوسی که بوسیله تراکتور حمل می شود به تحصیل ادامه می دهند.