به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، فروردین ۳۱، ۱۳۸۹

       هنر و ادبیات مقاومت
سکوتم را نکن باور
که من آرامش سنگین پیش از قهرطوفانم




ستاره ها همیشه می درخشند

   شهرزاد کریمان، مادر شیوا نظرآهاری
خاله شیوا دانشجوی ستاره داره؟
خاله شیوا برای اینکه به ما درس می داد توی زندانه؟
خاله شیوا برای اینکه ما رو دوست داره و تمام فال ها رو می خره توی زندانه؟
آره، خاله شیوا برای دوست داشتن آدما تو زندانه و باید بازی الیسای ۴ ساله این باشه که خودشو در انفرادی ۲۰۹ ببینه وهر روز از من بپرسه که خاله شیوا کی آزاد میشه؟و وقتی آزاد بشه پیش من میمونه یا دوباره میره زندان؟ و من هیچ جوابی ندارم.
آری عزیز دلم ،اینها سوالهایی هستند که هر روز و هر روز پرسیده می شوند و من جوابی برایشان ندارم فقط می دانم که آنقدر دل تنگ تو ام که دیگر با درآغوش کشیدن لباسهایت و بو کردن آنها نیز راضی نمی شوم.در این ۱۲۰روز هر جا که می دانستم و پیش هر کسی که فکر می کردم شاید پرونده ات را زودتر به جریان بیندازد رفتم ولی افسوس که تا امروز من و وکلایت هیچ کاری نتوانستیم انجام دهیم و از تو عزیزم به خاطر این کوتاهی عذر خواهی می کنم.
هرشب به این فکر می کنم که اگر این بار آزاد شدی آنقدر در آغوش گیرمت تا جبران این همه دوری شود و من از تو سیر شوم، آیا این بار آنقدر می مانی که دلم از حسرت دیدارت پر شود؟
شیوا جان به وجود نازنینت افتخار می کنم و به درگاه خداوند دعا می کنم که تو و تمام زندانی ها آزاد شوید.

مادر پيشكسوت سينما و تئاتر درگذشت

«من در فیلم‌های مختلف مادر همه هنرپیشه‌های مشهوری که مردم می‌شناسند، بوده‌ام.»

حمیده خیرآبادی (نادره) بازیگر قدیمی سینما، تئاتر و تلویزیون که دوشنبه شب ٣۰ فروردین ماه در سن ٨۶ سالگی درگذشت، صبح امروز در بهشت زهرا در سکوت کامل خبری در مقبره خانوادگی در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
خیرآبادی در سال ۱٣۰٣ بدنیا آمد و فعالیت تئاتر را در سال ۱٣۲۶ آغاز کرد و در سال ۱٣٣۲ با بازی در فیلم "میهن‌پرست" قدم به عالم سینما گذاشت.
"پدرسالار"، "خانه سبز"، "همه فرزندان من" از جمله مجموعه های تلویزیونی این هنرمند می باشند که در آنها ایفای نقش داشته است.
وی از جمله بازیگران پرکار سینمایی ایران بود و در آثار سینمایی کارگردانان بزرگ از جمله داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، تهمینه میلانی، علی حاتمی، اکبر خواجویی بازی کرده است.
"اجاره‌نشین‌ها"، "خانه ابری"، "ریحانه"، "مادر"، "شب بیست‌ونهم"، "بچه‌های طلاق"، "جیب‌برها به بهشت نمی‌روند"، "کلاه قرمزی و پسر خاله"، "روز واقعه"، "روزی که خواستگار آمد"، "بازیگر" از جمله آثار سینمایی هستند که حمیده خیر آبادی در آْنها نقش داشته است.
خيرآبادي درباره زندگي خودش در مصاحبه‌اي گفته است:‌ «در ۱۳ سالگی ازدواج کردم و ۲۰ سال پیش درحالیکه یک دختر داشتم با همسرم متارکه کردم.» وي درباره نحوه علاقه‌مندي خود به كار سينما نيز گفته است: دقیقا خاطرم نیست چه موقع، ولی سالها پیش یک کارگردان که از اقوام من بود ازمن خواهش کرد در فیلمش نقش یک مادر را بازی کنم و منهم قبول کردم واز آن پس اینکارشد حرفه من و جالب اینکه از سالها پیش که خیلی جوان بودم تا حالا من در اکثر فیلم‌هایم نقش مادر را بازی می‌کردم و هنوز هم این وضع ادامه دارد. من بدون استثنا در فیلم‌های مختلف مادر همه هنرپیشه‌های معروف و مشهوری که مردم می‌شناسند، بوده‌ام.

فرانسه نقض حقوق بشر در ایران را محکوم می کند
              برنارد والرم

خبرگزاری فرانسه: وزارت امور خارجه فرانسه در پاریس، سرکوب مردم ایران توسط حکومت را محکوم کرد. فرانسه می گوید خواست دموکراسی در ایران بسیارعمیق و ریشه دار است ودولت فرانسه از این خواست مردم ایران حمایت می کند. "برنارد والرم" سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه در ادامه سخنان خود گفت: دولت پاریس نمی تواند در مقابل سرکوب های مردم ایران و سلب آزادی بیان ونقض حقوق شهروندان ایرانی سکوت نماید.
این سخنان به دنبال اعلام ممنوعیت فعالیت دو تشکل سیاسی اصلاح طلبان داخلی نظام اسلامی "حرب مشارکت اسلامی" و "سازمان مجاهدین انقلاب" و ممنوعیت انتشار روزنامه "بهار" ایراد شد.
برنارد والرو درادامه افزود ما دولت ایران را به رعایت آزادی بیان، حقوق دموکراتیک مردم ایران و احزاب سیاسی این کشور، آزادی وسائل ارتباط جمعی و آزاد کردن کلیه زندانیانی که "به ناحق"زندانی شده اند، فرا می خوانیم . سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه افزود: تلاش های مردم ایران برای آزادی، علی رغم خطراتی که آنها را تهدید می کند، نشانگر این امر است که آرمان دموکراسی خواهی در ایران عمیق و ریشه دار است و باید از سوی حکومت مورد توجه قرار گیرد.

حمام ایرانی در قلب پاریس

یک حمام عمومی ایرانی در قلب پاریس مشتریان ایرانی و فرانسوی را به خود جذب کرده است. صاحب این گرمابه سنتی ایرانی که از سی و پنج سال پیش در پاریس فعال است یک مهندس ایرانی است. تهرانی متولد خانی آباد تهران است و می گوید: برای کیسه کشیدن و مشت و مال و دوش ، سی و پنج یورو دریافت می کند. چای ایرانی و قلیان و لنگ هایی به رنگ قرمز و آبی در گرمابه آقای تهرانی دیده می شود. بسیاری از فرانسویان از طریق اینترنت یا تلفن برای حضور در گرمابه ایرانی وقت قبلی می گیرند.
یکی از مشتریان این گرمابه می گوید: نسل حمام های عمومی در ایران رو به انقراض است و فرانسوی ها به تازگی به ارزش این گرمابه ها پی برده اند.

   طنز
بچه دبستانی و قهر و دعوا و ازدواج

هر وقت من یك كار خوب می كنم مامانم به من می گوید بزرگ كه شدی برایت یك زن خوب می گیرم. تا به حال من پنج تا كار خوب كرده ام و مامانم قول پنج تایش را به من داده است.
حتما ناصرالدین شاه خیلی كارهای خوب می كرده كه مامانش به اندازه استادیوم آزادی برایش زن گرفته بود. ولی من معتقدم كه  انسان باید زن بگیرد تا آدم بشود، چون بابایمان همیشه می گوید مشكلات انسان را آدم می كند.
قهر بهتر از دعواست. آدم وقتی قهر می كند بعد آشتی می كند ولی اگر دعوا كند بعد كتك كاری می کند.