به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مهر ۱۳، ۱۳۸۹

جایزه قلم طلایی آزادی برای احمدزیدآبادی
احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و دبیرکل سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحیکم وحدت)، روز چهارشنبه، جایزه "قلم طلایی آزادی" را دریافت خواهد کرد.
این جایزه توسط "موسسه جهانی مطبوعات" اهدا خواهد شد. این موسسه در سال 1948 تاسیس گردیده و مقر آن در شهر پاریس است. روزنامه‌نگاران 122 کشور عضو این موسسه هستند که تعداد آنها بالغ بر 1800 نفر می‌باشد. این موسسه اهداف خود را "دفاع و ارتقای آزادی مطبوعات و کمک به استقلال مالی آن‌ها"، "توسعه‌ی رسانه‌های مکتوب و دیجیتالی و برقراری شبکه‌های ارتباطی بین تحریریه و سردبیری نشریات در جهان" و " همکاری بین سازمان‌های عضو در سطح ملی، منطقه‌ای و بین المللی" اعلام کرده است.
جایزه "قلم طلایی آزادی" این موسسه، هر سال به روزنامه‌نگاری اهدا می‌شود که فعالیت‌های آزادی‌خواهانه داشته باشند و این جایزه در یکی از شهرهای جهان به وی اهدا می‌شود. پیش از زیدآبادی تنها دو روزنامه‌نگار ایرانی دیگر، این جایزه را نصیب خود کرده‌اند. فرج سرکوهی در سال 1999 میلادی و در شهر زوریخ سوییس و اکبر گنجی در سال 2006 میلادی و در شهر مسکو، این جایزه را دریافت کرده‌اند.
جایزه امسال این موسسه قرار است در شهر هامبورگ آلمان، به احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و دبیرکل سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) اهدا شود که یک روز پس از برگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری، روز بیست و سوم خردادماه سال گذشته بازداشت و از آن زمان تاکنون بدون مرخصی در زندان به سر می‌برد.
زیدآبادی در دادگاه به ۶ سال زندان، ۵ سال تبعید در گناباد و محرومیت مادام‌العمر از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز عینا تایید شد. دکتر زیدآبادی از جمله زندانیانی است که تاکنون حتی یک روز هم امکان استفاده از مرخصی را نیافته است و هم‌اکنون در زندان رجایی‌شهر، دوران حبس را خود را پشت سر می‌گذارد.