به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مهر ۱۵، ۱۳۸۹

ماريو بارگاس يوسا، برنده نوبل ادبي سال شد
يوسا كه جوايز ادبي سروانتس و دن ‌كيشوت در كارنامه افتخارات‌اش به چشم مي‌خورد، حدود دو دهه به‌عنوان يکي از کانديداهاي اين جايزه پرافتخار مطرح بود. وي يكي از ستون‌نويسان روزنامه‌ معروف «ال پاس» اسپانيا است كه از سال گذشته در دانشگاه پرينستون آمريكا (Princeton University) تدريس مي‌كند.  
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درحالي كه گمانه‌زني محافل ادبي در جهان حاكي از شانس بالاي «هاروكي موراكامي» ژاپني و «كورمك مك‌كارتي» آمريكايي براي كسب نوبل ادبيات سال ‌‌٢٠١٠ بود، اما آكادمي نوبل بار ديگر نشان داد در انتخاب برندگان جوايز نوبل غيرقابل پيش‌بيني است.
آكادمي نوبل امروز در بيانيه‌اي با اعلام اعطاي نوبل ادبيات به «ماريو بارگاس يوسا» اعلام كرد، اين نويسنده ‌‌٧٤ ساله به‌جهت نقشه‌نگاري‌اش از ساختارهاي قدرت و ارائه تصاوير قاطع و كوبنده از شكست، مقاومت و شورش فردي برنده جايزه شده است.
به گزارش خبرگزاري رويتر، يوسا كه اكنون برنده اين جايزه ‌٥/١ ميليون دلاري شده است، در ماه آوريل وي در مصاحبه‌ا‌ي در پاسخ به اين‌كه تعصبات ليبرال، او را از كسب نوبل ادبيات بازمي‌دارد، گفته بود، هرگز به‌خاطر جوايز ادبي، اعتقادات سياسي‌اش را تغيير نخواهد داد.
يوسا معتقد است نوع ادبياتي كه خلق كرده‌ است از ايده‌هايي نشأت گرفته كه در جواني با مطالعه‌ آثار ژان پل سارتر آموخته است و همين امر موجب شده رودرروي دولت‌هاي افرادي چون فيدل كاسترو، هوگو چاوز يا پينوشه قرار بگيرد.
وي بر اين باور است كه نويسنده هرگز نبايد تبديل به يك مجسمه شود و هيچ‌وقت نبايد در يك كتابخانه بنشيند و مانند «مارسل پروست» از دنيا دور شود، بلكه نياز نويسنده است كه از وقايع مطلع باشد.
بارگاس يوسا متولد ‌‌٢٨ مارس ‌‌١٩٣٦ است كه از مهم‌ترين آثار وي مي‌توان به «سال‌هاي سگي» (‌‌١٩٦٦)، «جنگ آخرالزمان»
 (‌‌١٩٨٤)، «مرگ در آند» (‌‌١٩٩٦) و «سور بز» (‌‌٢٠٠٢) اشاره كرد.
از ديگر آثار يوسا مي‌توان به «سردسته‌ها»، «گفت‌وگو در کاتدرال»، «زندگي واقعي آلخاندرو مايتا»، «در ستايش نامادري»، «راه بهشت»، «چرا ادبيات؟» و «دوشيزه‌خانم تاکنا» اشاره كرد.
يوسا از نويسندگان متعلق به نسل شكوفاي ادبيات آمريكاي لاتين است كه در سال ‌‌٢٠٠٨ نشان عالي هنر و ادبيات فرانسه را دريافت كرد.
او در سال ‌‌١٩٩٠ به نمايندگي از ائتلاف احزاب محافظه‌كار، ‌نامزد رياست‌جمهوري پرو شد، اما از «آلبرتو فوجي‌ موري» شکست خورد.
يوسا كه جوايز ادبي سروانتس و دن ‌كيشوت در كارنامه افتخارات‌اش به چشم مي‌خورد، حدود دو دهه به‌عنوان يکي از کانديداهاي اين جايزه پرافتخار مطرح بود. وي يكي از ستون‌نويسان روزنامه‌ معروف «ال پاس» اسپانيا است كه از سال گذشته در دانشگاه پرينستون آمريكا تدريس مي‌كند.