به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۲۵، ۱۴۰۲

روایت سپیده رشنو از بازداشت به دلیل دفاع از «انتخاب حق پوشش»

 

 یک سال قبل در چنین روزی، تصاویر جدل «سپیده رشنو»، دانشجو نقاشی دانشگاه الزهرا، نویسنده و شاعر مخالف حجاب اجباری، با زن آزارگر آمر به معروف در اتوبوس بی‌آرتی تهران منتشر شده و گفته شده بود که خانم رشنو، به‌دست ماموران امنیتی بازداشت شده است.


در سالگرد این رویداد که بسیاری از کنشگران آن را جرقه آغازین جنبش «زن، زندگی، آزادی» می‌نامند، سپیده رشنو در اینستاگرامش تصویری از در شکسته محل سکونتش منتشر کرده و روایت بازداشت خود را منتشر کرده است.


براساس این یادداشت ماموران نیروی انتظامی، ساعت از یک نیمه‌شب گذشته به محل زندگی این سپیده رشنو رفته و با عنوان اینکه «پسر آقای رحیمی» مدیر ساختمان هستند خود را معرفی کرده‌اند. اتفاقی که به سبب بی‌سابقه بودن، شک او را به یقین بدل کرده که آدم‌های پشت در نیمه‌شب، برای بازداشتش آمده‌اند.


خانم رشنو نوشته در حالی که بدنش می‌لرزیده لباس پوشیده و به بالکن آپارتمانش رفته و با صدای بلند از مردم تقاضای کمک کرده است: «میله‌های بالکن که تا سقف رفته بودند را توی مشت گرفته بودم و طوری تکان می‌دادم که فکر می‌کردم ده نفر توی دست‌‌هام جمع شده‌اند و دارند میله‌ها را از جا می‌کنند‌. ده نفر توی گلوم دارند جیغ می‌کشند و کمک می‌خواهند. تنها فریاد می‌زدند: کمک... مردم کمک.»


بعد از این، او صدای افرادی را شنیده که تهدیدش کرده‌اند که «جیغ نکش وگرنه میاییم بالا و گردنت رو می‌‌شکنیم.»


سپیده رشنو نوشته همسایه‌ها «فرو رفته در لخته بی‌چاره‌گی، از بالکن و پشت‌بام با بُهت» او را نگاه می‌کردند.


بعد از ورود ماموران و دست‌بند زدن به سپیده رشنو، او توسط زنان و مردان نهاد بازداشت کننده مورد ضرب‌و‌شتم قرار گرفته و نوشته که «توی سر و صورتش زده‌اند و لگد خورده است.»


براساس این یادداشت، دست‌کم ۱۲ مامور برای بازداشت او مراجعه کرده بودند و بعد از فیلمبرداری و تفتیش محل و ضبط تلفن همراهی که علی‌رغم تلاش برای پنهان کردنش به دست ماموران افتاده بود، او را همراه بردند.


رفتار او در زمان بازداشت در روز بیستم و در ملاقات با بازپرس «شرارت» توصیف شده و خانم رشنو گفته در همین بازجویی آخری که اخیرا برای پرونده جدیدی که علیه‌اش باز شده مراجعه کرده، به یادش آورده‌اند که پارسال «با وضع ناجوری» بازداشتش کرده‌اند و این اتفاق می‌توانسته باز هم تکرار شود.


سپیده رشنو، در هفته پایانی تیر۱۴۰۱، به‌دلیل اعتراض به «رایحه ربیعی»، زن محجبه‌ای که به او تذکر حجاب داده بود، دستگیر و در زندان تحت شکنجه مجبور به اعتراف علیه خود شد.


او روز ۲۳اردیبهشت امسال هم خبر داده بود که دانشگاه الزهرا او را به‌دلیل «عدم رعایت پوشش اسلامی»، برای دو ترم با احتساب سنوات، از تحصیل منع کرده است.


براساس استوری که چندی قبل این دانشجوی مخالف حجاب جباری در حساب کاربری اینستاگرامش منتشر کرده بود، هیچ مکان فرهنگی حاضر نشده است برای رونمایی کتاب شعر تازه منتشر شده‌اش، فضایی در اختیار او قرار دهد.


او با انتشار تصویری از جلد کتابش که مجموعه شعری با عنوان «درخت نام اوست» منتشر شده، نوشت: «بعضی با شنیدن اسمم از ازدحام جمعیت و پلمب می‌ترسیدند و پول درخواستی بعضی جاها هم به اندازه یک ماه حقوق کارمندی من بود.»


او در پایان نوشت که هدفش از انتشار کتاب این بوده که کتاب خوانده شود.


سپیده رشنو، نویسنده و ویراستار معترض به حجاب اجباری است که تاکنون به‌دلیل ایستادگی بر انتخاب حق پوشش خود، بسیار هزینه داده است.


او روز یکشنبه ۷خرداد۱۴۰۲،  در حساب اینستاگرام خود خبر داد که به دادسرا احضار شده و نوشت : «پرونده جدید ساخته شده و امروز ابلاغیه زدن که برای تفهیم اتهام یا اتهام انتسابی باید برم دادسرای اوین.»


این زن معترض به حجاب اجباری، احضار خود را به فعالیت در اینستاگرام مرتبط دانسته و نوشته «مثل اینکه همین پنج تا پست اینستاگرام کافی بوده» است.


در احضاریه صادر شده برای سپیده رشنو آمده است که «ظرف مدت ۵ روز جهت دفاع از اتهام انتسابی»، در شعبه یکم دادسرای اوین حاضر شود.

ایران وایر