به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۳۰، ۱۴۰۲

آتش‌زدن قرآن؛ عراق سفیر سوئد را از بغداد اخراج کرد

 بر اساس بیانیه دولت عراق، نخست‌وزیر این کشور از سفیر سوئد در بغداد خواسته است تا خاک عراق را ترک کند. عراق همچنین دستور بازگشت کاردار سفارت خود در استکهلم را صادر کرده است.

حمله معترضان به سفارت سوئد در بغداد

به گفته باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق، بر اساس تصمیم محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر این کشور و ابلاع آن به وزارت امور خارجه در بغداد، روز پنجشنبه ۲۰ ژوئیه (۲۹ تیر) دستور اخراج سفیر سوئد، جسیکا سواردستروم، از عراق صادر شده است.


گفته می‌شود که دولت عراق در چارچوب اتخاد این تصمیم قرار است کاردار سفارت این کشور در استکهلم را نیز به عراق بازگرداند.


ساعاتی پیش از آن، گروهی از مسلمانان خشمگین در اعتراض به سوزاندن قرآن در سوئد به سفارت این کشور در بغداد یورش برده بودند.


بر اساس تصاویر منتشر شده در ویدیوهایی در فضای مجازی، آن‌ها پرچم‌ها و پلاکاردهایی با تصویر مقتدی صدر، رهبر تندروی شیعیان عراق را در دست داشتند. 


بر پایه این تصاویر، مهاجمان بخش‌هایی از ساختمان سفارت سوئد را به آتش کشیدند. در این صحنه‌ها دیده می‌شود که ده‌ها مرد در حال بالا رفتن از حصار محافظ ساختمان هستند. برخی دیگر در مقابل سفارت در حال نماز خواندن هستند.


وزارت امور خارجه سوئد این حمله را به شدت محکوم کرده و گفته است: «وظیفه نیروهای امنیتی عراق حفاظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک است.»


سفارت سوئد اعلام کرده که تا اطلاع ثانوی فعالیت‌هایش را متوقف کرده و در حال حاضر امکان تماس با سفارت وجود ندارد.


کانال یک تلویزیون آلمان، تاگس‌شاو، در گزارشی می‌گوید، از تصاویر ویدیوهای منتشر شده برمی‌آید که نیروهای امنیتی در زمینه مقابله با این حمله مقاومت زیادی نکرده‌اند.

دویچه وله