به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۲۷، ۱۴۰۲

محکومیت لیلا بلوکات به ۱۰ ماه حبس به دلیل «بی‌حجابی»؛

 «دو هزار هنرمند همراه مردم بودند»

در موج جدید سرکوب و اعمال فشار حکومت بر مخالفان حجاب اجباری، لیلا بلوکات، بازیگر سینما و تلویزیون به تحمل ۱۰ ماه حبس تعزیری در یکی از زندان‌های استان سمنان محکوم شد. هم‌زمان با صدور این حکم، قائم‌ مقام وزیر ارشاد خبر داد در جریان خیزش انقلابی، دو هزار هنرمند همراه مردم بودند.


علاوه بر صدور احکام سنگین برای شهروندانی که دست به نافرمانی مدنی مقابل پوشش تحمیلی زده‌اند و نیز ممنوع‌الفعالیت شدن سینماگران معترض، در روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره بازگشت «گشت ارشاد» به خیابان‌ها نیز منتشر شده است.



رسانه‌های اروپایی: با وجود سختگیری‌ها، زنان ایرانی بدون حجاب به خیابان می‌آیند


نشریه‌های اروپایی اما در ادامه پوشش خبرهای مربوط به بازگشت گشت ارشاد نوشتند: «علی‌رغم تهدید به دستگیری، میلیون‌ها زن ایرانی به‌طور فعال با حجاب مخالف هستند و حجاب را رعایت نمی‌کنند.»


این رسانه‌ها همچنین با تاکید بر اینکه مقاومت در برابر حجاب اجباری در داخل ایران «تقریبا فوری» بود، نوشتند: «دولت برای توجیه این سیاست از بخش‌هایی از قرآن و احادیث استفاده می‌کند؛ اگرچه نوشته‌های مذهبی مسلمانان در مورد اینکه آیا زنان باید حجاب داشته باشند کاملا روشن نیست.»



«دستورالعمل» جدید قوه قضاییه برای ضابطان «حجاب»


مسعود ستایشی،‌ سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۲۷ تیر درباره موضوع حجاب، آن را «مقوله‌ای فرهنگی» خواند و در عین‌ حال بر «انجام وظایف کلیه دستگاه‌ها» در این زمینه تاکید کرد.


ستایشی در ادامه گفت: «دادستان‌های سراسر کشور ماموریت یافتند وظیفه ضابطین را نسبت به این امور متذکر شوند و تاکید داریم که در اجرای قانون کلیه افراد و مسوولان و مجریان قانون حق هیچ‌گونه تخطی از قانون ندارند و مُر قانون باید اجرایی شود.»


سخنگوی قوه قضاییه همچنین یادآور شد که هفته گذشته «دستورالعملی در خصوص نحوه نظارت بر ضابطان» ابلاغ ‌شده است که بر اساس آن، «آموزش‌های ضمن خدمت» ارائه می‌شود.


به گفته ستایشی، بر اساس این دستورالعمل ضابطان «علاوه بر اجرای مقررات مندرج در قانون» موظف به «خودداری از مصاحبه درباره اتهام متهمان و نحوه دستگیری آن‌ها» هستند و همچنین باید از «ضابطان آموزش دیده زن» برای متهمان خانم استفاده شود.


حبس، ممنوع‌ از کار و ممنوع‌الخروج شدن لیلا بلوکات


روزنامه هم‌میهن روز سه‌شنبه ۲۷ تیر خبر داد که لیلا بلوکات، بازیگر سینما و تلویزیون به دلیل رعایت نکردن «حجاب اجباری»، از سوی دادگاه کیفری استان تهران به ۱۰ ماه حبس در یکی از زندان‌های استان سمنان محکوم شده که شش ماه آن تعلیقی است.


دو سال ممنوعیت از فعالیت در پلتفرم‌ها، بازیگری و تبلیغ، دو سال ممنوعیت خروج از کشور، پنج سال ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی و خلاصه‌نویسی یک کتاب در یک ماه از دیگر مجازات‌هایی است که دادگاه برای او تعیین کرده است.


بلوکات اواخر خرداد امسال به «جریحه‌دار کردن اخلاق و عفت عمومی از طریق کشف حجاب و انتشار تصاویر در صفحه شخصی خود در فضای مجازی» متهم و برای او قرار جلب به دادرسی صادر شده بود.



ممنوع‌ از کار شدن ۴۰۰ هنرمند به دلیل همراهی با اعتراضات مردمی


هم‌زمان با صدور این حکم، محمد هاشمی، قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با ایرنا، ممنوع‌الفعالیت شدن شقایق دهقان،‌ دیگر بازیگری را که تصاویری بدون حجاب اجباری از او منتشر شده است تایید کرد.


هاشمی در این مصاحبه گفت: «یکی از پلتفرم‌ها درخواست برنامه مشترکی با یکی از بازیگران خانم کشف حجاب کرده داشت که جلوی آن را گرفتیم و اعلام کردیم این خانم بازیگر به‌خاطر تخلف آشکاری که انجام داده فعلا اجازه فعالیت ندارند.»


او در ادامه برای نخستین‌ بار به تعداد هنرمندانی اشاره کرد که در جریان خیزش انقلابی با مردم همراهی کرده‌اند و گفت: «۱۵۰ هزار هنرمند در سراسر کشور داریم که در اتفاقات سال گذشته دو هزار نفر از آن‌ها بی‌قانونی کردند.»


معاون وزیر ارشاد در ادامه با بیان اینکه «بنایی بر لجاجت یا حذف دائمی هنرمندی را نداریم و از هنرمندان حمایت می‌کنیم اما قانون‌گریزی را تاب نمی‌‎آوریم» یادآور شد: «برای برخورد دو روش داریم که یکی کار صیانتی است، یعنی توجیه کردن؛ گفت‌وگو کردن با هنرمندی که به هر حال وارد عرصه خطری شده که باید آن را متوجه کنیم که اولا اصل این ماجرا چیست و چه پشت صحنه‌ای دارد.»


به گفته او وزارت ارشاد در ادامه هنرمند معترض را از «عوارض و عواقب حقوقی» رفتارش مطلع کرده است اما عده‌ای هم بوده‌اند که «بر عناد خود» پافشاری کرده‌اند که در مورد آنان «اقدامات سلبی» انجام شده است.


هاشمی ادامه داد: «در این مدت کمتر از ۴۰۰ نفر بودند که حرف‌های صیانتی و توجیهی را برنتافتند و با اهرم‌های قانونی آن‌ها را از فعالیت محروم کردیم.»



این سخنان او در حالی مطرح شد که روز جمعه ۲۳ تیر تصویری از حکم نامتعارف دادسرای تهران برای آزاده صمدی، بازیگر سینما به دلیل «کشف حجاب» منتشر شد و واکنش‌های بسیاری را برانگیخت.


بر اساس این حکم،‌ صمدی برای «شش ماه» نمی‌تواند از «فضای مجازی و گوشی همراه» خود استفاده کند و تمامی صفحات منتسب به او در شبکه‌های اجتماعی «توقیف» می‌شوند.


این بازیگر همچنین طبق رای قاضی باید هر دو هفته یک‌بار به «مراکز رسمی روان‌شناسی برای مداوای بیماری شخصیت ضد اجتماعی» مراجعه کند و در نهایت «گواهی سلامت» خود را به مقامات ارائه دهد.


با وجود تلاش جمهوری اسلامی برای سرکوب و افزایش فشار بر زنان مخالف حجاب اجباری و صدور احکام عجیب، پافشاری زنان در ایران برای به دست آوردن حق انتخاب پوشش ادامه دارد.