به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مرداد ۰۳، ۱۴۰۲

تظاهرات علیه شاه در وان حمام

 نمایش مخالفان در مرکز شهر فرانکفورت با وان حمام و تاج بر سر

shah.jpg


رادیو بین المللی فرانسه - فرانکفورت، اوت ۱۹۶۷/ مرداد ۱۳۴۶: تظاهرات دانشجویان آلمانی علیه «دیکتاتوری» در ایران. این مخالفت‌ها از اوائل تابستان آن سال، و به دنبال سفر پادشاه و شهبانوی ایران به آلمان آغاز شد.

در دوم ژوئن سال ۱۹۶۷، هنگام سفر پادشاه و شهبانوی ایران به شهر برلین، گروهی از دانشجویان علیه ورود آنان دست به تظاهرات زدند. در این وقایع یک دانشجوی آلمانی به نام بنو اونه‌زورگ (Benno Ohnesorg) به ضرب گلولۀ پلیس کشته شد .بعد از این رویداد تلخ، آتش اعتراضات دانشجویی در آلمان دیگر فروننشست.

برخی گروه‌های تروریست آلمانی مثل فراکسیون ارتش سرخ در رویدادهای همین دوره ریشه گرفتند.

نمایش مخالفان در مرکز شهر فرانکفورت با وان حمام و تاج بر سر کنایه‌ای است به وان‌های طلا که در آن زمان گفته می‌شد دولت آلمان به شاه و فرح هدیه داده است. این شایعۀ قوی که در مطبوعات اروپایی فراوان منعکس شد، هیچگاه به اثبات نرسید.

مجله‌ای که در دست تظاهرکنندگان دیده می‌شود، نشریۀ فکاهی «بخشش» (Pardon) است که با انتشار یک ویژه‌نامه به انتقاد از حاکمان ایران پرداخت و از جمله ادعا کرد که محمدرضا شاه از دولت آلمان خواسته که با دانشجویان مخالف ایرانی - از جمله اعضای کنفدراسیون - برخورد کند.

از همین سالهاست که در اروپا و آمریکا، تصویر شاه به عنوان «دیکتاتور خاورمیانه‌ای» شکل می‌گیرد.

اعتراضات دانشجویی که از این دوره در آلمان اوج گرفت، یک جناح چپ بسیار تندرو و خشن داشت که کم‌کم به کانونی برای ریشه دواندن تروریسم تبدیل شد. یکی دو سال بعد از این عکس، از دل محافل چپ تندرو آلمان گروه تروریستی «فراکسیون ارتش سرخ» سربرآورد.

سالها بعد، در پی فروپاشی شوروی و متحد شدن دو آلمان، مدارک محرمانه‌ای از دستگاه اطلاعات دوران کمونیسم فاش شد که نشان می‌داد مأمور پلیسی که در حین تظاهرات به بنو اونه‌زورگ شلیک کرده و او را کشته بود، جاسوس آلمان شرقی بوده است.

توسط: فرید وهابی