به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مرداد ۰۸، ۱۴۰۲

وال‌استریت ژورنال: عربستان هفته دیگر میزبان مذاکرات بین‌المللی صلح اوکراین خواهد بود

 وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشته که عربستان سعودی قرار است در روزهای آینده (اواسط مرداد) میزبان نشستی باشد که صلح میان روسیه و اوکراین از اهداف اصلی آن عنوان شده است. این نشست با حضور کشورهای مهم در حال توسعه از جمله هند و برزیل برگزار می‌شود.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، اروپا و آمریکا قصد دارند با افزایش همکاری با کشورهای مهم «در حال توسعه» و کشورهای موسوم به «جنوب جهانی»، حمایت بین‌المللی برای صلح در اوکراین را جلب کنند.

این روزنامه آمریکایی به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد که این نشست در روزهای ۱۴ و ۱۵ مرداد (پنجم و ششم اوت) برگزار خواهد شد.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که ساعاتی پیش ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، پس از دیدار با رهبران کشورهای آفریقایی در یک کنفرانس خبری گفت پیشنهاد مذاکره برای صلح با اوکراین را رد نخواهد کرد.

کشورهای حاضر در نشست در گزارش وال استریت ژورنال

بنابر این گزارش، مقامات ۳۰ کشور به جده خواهند رفت اما دقیقا مشخص نشده است که چه کشورهایی در مذاکرات حاضر خواهند بود.

اندونزی، مصر، مکزیک، شیلی و زامبیا از کشورهایی هستند که بنا بر گزارش وال استریت ژورنال در نشست حاضر خواهند بود و بریتانیا، آفریقای جنوبی، لهستان و اتحادیه اروپا نیز حضور در این نشست را تایید کرده‌اند.

وال استریت ژورنال از قول یک فرد مطلع نوشت جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، نیز در این نشست حاضر خواهد بود. کاخ سفید از اظهار نظر درباره برگزاری و حضور در نشست جده خودداری کرده است.

نشست احتمالی در جده، پس از گردهمایی پنج هفته پیش مقامات ارشد شماری از کشورهای جهان در کپنهاگ دانمارک برگزار می‌شود. برزیل، هند، آفریقای جنوبی و ترکیه از جمله کشورهای حاضر در این نشست بودند اما چین در آن شرکت نکرد.

انتظار می‌رود در نشست جده، کشورهای حاضر در کپنهاگ نیز حضور داشته باشند اما گفته می‌شود روسیه شرکت نخواهد کرد.

روسیه و اوکراین پیش‌تر بارها تاکید کرده‌اند که برای مذاکرات صلح پیش‌شرط‌هایی دارند که بدون تحقق آنها مذاکره نمی‌کنند.

اوکراین می‌گوید تا زمانی که نیروهای روسیه به پشت مرزهای ۱۹۹۱ بازنگردند حاضر به مذاکره نیست. درخواستی که کرملین به شدت با آن مخالف است. روسیه می‌گوید اوکراین باید واقعیت موجود در مرزهای اقلیمی و سرزمینی را بپذیرد و با توجه به آن مذاکره کند.

در گزارش وال استریت ژورنال به حضور ایران در این نشست اشاره‌ای نشده است. حکومت ایران در جنگ اوکراین اعلام بی‌طرفی کرد اما اوکراین و غرب، تهران را به کمک پهپادی به روسیه متهم می‌کنند.

چرا عربستان؟

به گزارش وال استریت ژورنال عربستان سعودی در ماه‌های اخیر تلاش کرده است نقشی جدی‌تر در قبال جنگ اوکراین ایفا کند در حالی که کاخ سفید سال گذشته این کشور را به حمایت از روسیه برای بالا نگه داشتن قیمت نفت متهم کرده بود.

در این مدت عربستان تبادل اسرای جنگی را تسهیل کرد و همزمان میزبان ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، بود. آقای زلنسکی در ماه مه برای شرکت در نشست کشورهای اتحادیه عرب به عربستان رفت.

برخی دیپلمات‌های غربی می‌گویند یکی از دلایل انتخاب عربستان، رابطه نزدیک ریاض با پکن است. بدین ترتیب طرف‌های غربی امیدوارند عربستان بتواند نظر چین را جلب کند، کشوری که روابط نزدیک خود با روسیه را حفظ کرده و به گزارش وال‌استریت ژورنال، انتظار نمی‌رود در جده حضور داشته باشد هر چند پکن این احتمال را رد نکرده است.

چین و عربستان روابط نزدیک‌تری در ماه‌های اخیر برقرار کرده‌اند به ویژه میانجی‌گری چین برای عادی‌سازی روابط ریاض با ایران، از نشانه‌های اصلی گرمی روابط دو کشور به شمار می‌رود.

این امیدواری وجود دارد که این نشست بتواند اختلاف اوکراین و غرب با کشورهای در حال توسعه بر سر چگونگی خاتمه جنگ را تا حدی کاهش دهد و زمینه را برای برگزاری مذاکرات مستقیم صلح فراهم کند.

گفته می‌شود در نشست کپنهاگ، اختلاف‌ نظر کشورهای در حال توسعه با اوکراین، آمریکا و اتحادیه اروپا برجسته شد، زمانی که تلاش کردند این کشورها را تحت فشار بگذارند طرح صلح ۱۰ ماده‌ای کی‌یف را بپذیرند.

طرح اوکراین خواستار بازگرداندن تمام اراضی اشغالی و خروج نیروهای روسیه از اوکراین قبل از شروع مذاکرات صلح است.

گروه کشورهای در حال توسعه به صراحت اعلام کردند آماده بحث در مورد اصول توافق هستند اما طرح اوکراین را نمی‌پذیرند.

اوکراین در پی جلب حمایت بین‌المللی برای افزایش تحریم‌های روسیه هم هست اما کشورهای در حال توسعه این را هم نپذیرفته‌اند.

هند، ترکیه، برزیل و چین از تحریم‌های غرب علیه مسکو پیروی نمی‌کنند.

عربستان سعودی و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هم به تحریم‌های غرب نپیوسته‌اند و جنگ اوکراین را یک مسئله اروپایی می‌بینند که نیازی نیست در آن طرف کشوری را بگیرند.

بی بی سی