به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، تیر ۲۲، ۱۴۰۲

افسانه بایگان از بازیگری کناره‌گیری کرد

  

افسانه بایگان بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون ایران در اینستاگرامش نوشته به دلیل فشارها و قضاوت‌های سختگیرانه، نادیده گرفته شدن فعالیت هنری و حیثیت اجتماعی‌اش «از عرصه بی‌حرمت بازیگری» کناره می‌گیرد تا «اندک ایام باقی را در آرامشی دور از اجتماع خشمگین» بگذراند.

در این پست اینستاگرامی آمده: «بعد از محکومیت قبلی به عنوان کشف حجاب، پوششی را انتخاب کردم که چند سال پیش در مراسم اختتامیه جشنواره جهانی فیلم فجر از آن استفاده کرده ،عکس و فیلم‌های آن در فضای مجازی منتشر شد و بنده هیچ تذکر و توبیخی... دریافت نکردم. برای من که اولین حضورم در سریال سربداران با همین‌گونه پوشش بوده باورنکردنی‌ست که چنین پوششی امروز درخور اتهامی بسیار سنگین شده باشد.»

بایگان چهار روز پیش در شبکه اجتماعی خود نوشت بعد از اینکه دوماه پیش با کلاه برای تماشای نمایشی به سالن تئاتر رفته، او را بر اساس ماه ۶۴۰ قانون مجازات اسلامی متهم کرده و روز شنبه ۱۷ تیر به دادگاه فرا خوانده‌اند.

نیمه اردیبهشت هم خبر آمد «به دلیل کشف حجاب و تشویش اذهان عمومی» علیه افسانه بایگان و فاطمه معتمدآریا پرونده قضایی تشکیل شده. در ‌آن زمان عکس بایگان که بدون حجاب اجباری در مراسم بزرگداشت آتیلا پسیانی، حاضر شده بود، خبرساز شد.

متن یادداشت افسانه بایگان در اینستاگرام:

بسیاری از ایرانیان افسانه بایگان را می‌شناسند. نزدیک به نیم قرن فعالیت هنری در ایران و عدم مهاجرت به خارج از کشور مهم‌ترین دلیل بر ان است که این دختر ایران در ایران ریشه در خاک است... با دردهای مردم می‌گرید و با شادی ایشان شاد می‌شود و تنها هدفش زدودن غبار غم از دل و جان مردمان این دیار بوده و هست ماندن در ایران و فعالیت هنری ملازمه قطعی با پذیرش قوانین کشور دارد که اگر جز این بود مسیر دیگری باید انتخاب می‌شد.

افسانه بایگان نه به دنبال ایجاد هرج و مرج و فضای آنارشی‌گری و متعاقبا ناامنی ست و نه مسئولیت‌های اجتماعی خویش را فراموش می‌کند. تعهد اجتماعی یک هنرمند همیشه او را بر لبه پرتگاه قرار می‌دهد. التزام به قوانین شرط بقاء هر جامعه‌ای است کمااینکه اعتراض به قوانین حق شهروندان است و شنیدن اعتراض شهروندان تکلیف حاکمان.

بعد از محکومیت قبلی به عنوان کشف حجاب، پوششی را انتخاب کردم که چند سال پیش در مراسم اختتامیه جشنواره جهانی فیلم فجر از ان استفاده کرده، عکس و فیلم‌های آن در فضای مجازی منتشر شد و بنده هیچ تذکر و توبیخی حتی به اشاره «مثل ممنوعیت حضور در سینماو…» دریافت نکردم. برای منکه اولین حضورم در سریال سربداران با همین‌گونه پوشش بوده باورنکردنی ست که چنین پوششی امروز درخور اتهامی بسیار سنگین شده باشد. دیگر چه باید کرد؛ هنرمند همیشه با قضاوت‌هایی سختگیرانه مواجه بوده است.

در چنین شرایطی که معتقدم بدون ارتکاب خطایی، دستاورد سال‌ها فعالیت هنری و حیثیت اجتماعی‌ام دستخوش انواع سوء تعبیرها از هر سو شده، و هر نوع توضیح و دفاعی نادیده و ناشنیده گرفته می‌شود، ناچار اعلام می‌کنم که در این زمان مصلحت وقت در آن می‌بینم که از عرصهٔ بی‌حرمت بازیگری کناره‌گیری کنم و امیدوار باشم که اندک باقی ایام را در آرامشی دور از اجتماع خشمگین بگذرانم.
باقی دوست…