به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، تیر ۲۱، ۱۴۰۲

سپیده قلیان، به ۲ سال زندان، محکوم شد

 

سپیده قلیان، فعال مدنی زندانی،‌ به ۲ سال زندان، منع عضویت در گروه‌های سیاسی-اجتماعی، استفاده از تلفن هوشمند و اقامت در تهران و استان‌های همسایه به مدت ۲ سال قطعی محکوم شده است. او اسفند گذشته پس از آزادی مقابل زندان علیه رهبری شعار داد و بلافاصله بازداشت شد.

مهدی قلیان، برادر سپیده قلیان پیشتر از محکومیت مجدد خواهرش به دو سال زندان به اتهام «توهین به رهبری» خبر داده بود. سپیده قلیان، کنش‌گر سیاسی و حامی حقوق کارگران، بعد از تحمل چهار سال و هفت ماه حبس در زندان‌های مختلف مانند اوین، زندان بوشهر و زندان سپیدار اهواز ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ از زندان اوین آزاد شد.

او پس از آزادی در حالی‌که لباس بلوچی بر تن داشت، مقابل زندان اوین فریاد زد: «خامنه‌ای ضحاک، می‌کِشیمت زیر خاک». ماموران امنیتی سپیده قلیان را چند ساعت بعد در همان روز در جاده قم-اراک، وقتی به اتفاق خانواده‌اش به سمت شهرش دزفول می‌رفت، بازداشت کردند. پیشتر روزنامه آلمانی تاز نامه‌ای را از این زندانی سیاسی منتشر کرد که در آن از ۴۰۰ کفیل سیاسی در پارلمان و ایالت‌های آلمان - نمایندگانی که کفالت سیاسی زندانی در ایران را به عهده گرفتند - خواسته بود «دسته‌جمعی جلوی ماشین کشتار جمهوری اسلامی بایستند».