به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۰۵، ۱۴۰۲

شارلی ابدو با انتشار کاریکاتورهایی به بازگشت «گشت ارشاد» واکنش نشان داد

مجله هفتگی فرانسوی «شارلی ابدو» با انتشار کاریکاتورهایی در شماره تازه خود به بازگشت «گشت‌ ارشاد» به خیابان‌ها در ایران واکنش نشان داد. به گزارش رادیو فردا، این کاریکاتورها در صفحه دوم شماره روز چهارشنبه چهارم مرداد شارلی ابدو منتشر شده است.

 
این نشریه طنز با یادآوری خبر آغاز فعالیت مجدد گشت ارشاد از حدود ده روز پیش، تاکید کرده که زنان و دختران ایرانی با تداوم حضور بدون حجاب اجباری خود، همچنان حکومت را به چالش می‌کشند.
 
شارلی ابدو با زبانی کنایه‌آمیز نوشت: «شارلی چند راهکار را به حکومت برای قانع کردن این خیانتکاران پیشنهاد می‌کند تا آنان به راه راست بازگردند.»
 
 
فعالیت دوباره گشت ارشاد، که از سوی کشورهای غربی به‌دلیل نقش داشتن در سرکوب زنان تحریم شده، موجی از واکنش‌ها در بین فعالان و سازمان‌های حقوق بشری را به‌دنبال داشته است.
 
شارلی ابدو یکی از نشریات جهان بود که در جریان اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» از معترضان در ایران حمایت کرد.
 
در دی‌ماه پارسال، این مجله طنز شماره‌ای را به کاریکاتورهایی از رهبر جمهوری اسلامی با موضوع نقش خامنه‌ای در سرکوب اعتراضات سراسری در ایران اختصاص داد.
 
انتشار این کاریکاتورها خشم مقام‌های جمهوری اسلامی را برانگیخت و وزارت خارجه ایران در واکنش به تحریم‌های هماهنگ کشورهای غربی، شماری از افراد از جمله سردبیر شارلی ابدو را تحریم کرد.
 
همچنین وبسایت فروش شارلی ابدو هدف حمله سایبری قرار گرفت.
 
تمسخر رفتار روحانیون اسلامی با زنان، همواره یکی از مضامین کاریکاتورهای شارلی ابدو بوده است.
 
ریس، سردبیر شارلی ابدو، پیشتر در سرمقاله‌ای با اشاره به خشم مقام‌های جمهوری اسلامی از کاریکاتورهای این نشریه، نوشت: «به نظر نمی‌رسد این کاریکاتورها آنان را چندان خندانده باشد. خودانتقادی طنزآمیز هرگز نقطه قوت مستبدان نبوده آن هم از نوع مذهبی‌اش.»