به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، تیر ۲۸، ۱۴۰۲

مجید توکلی به ۶ سال حبس محکوم شد

  

مجید توکلی، فعال سیاسی، در توییتی نوشته شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب او را به شش سال زندان محکوم کرده است.

او گفته که دو سال ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی، دوسال ممنوعیت اقامت در تهران و دو سال ممنوعیت خروج از ایران جزو محکومیت تکمیلی اوست - این حکم در دادگاه تجدیدنظر قابل تجدیدنظرخواهی است.

اتهامات او شامل «اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» که پنج سال بابت آن به زندان محکوم شده و همینطور یکسال زندان به «اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام» است. از میان این دو، حکم پنج‌سال حبس برای او قابل اجرا است.

او در ادامه توضیح داده که: «این محکومیت صرفاً به‌خاطر نوشته‌ها و مطالب چندسال اخیر بوده است. به‌علت اصرارم بر فعالیت مستقل، هیچ سند و مدرکی از فعالیت جمعی یا ارتباط با دولت متخاصم و معاندین در پرونده وجود ندارد. با توجه به سبک نوشتاری حتی هیچ یک از جملات مصداق جرم دانسته نشده و فعالیت تبلیغی به‌طور کلی است.»

این عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر بارها بازداشت شده است. او اولین بار در سال ۱۳۸۶ بازداشت شد و از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ بدون مرخصی زندان بوده. با شروع اعتراضات سال گذشته هم مدتی بازداشت شد.

مریم توکلی، همسر مجید با انتشار تصویری از همسر و فرزندش نوشت: “به رها کوچولویی که همه‌ی دنیاش پدرشه،چی باید بگم؟ پدرت این بار برای ۳ ماه نه، ۵سال میره (اونم به صرف نوشتن)”

مجید توکلی بیست و پنجم تیرماه و در پی آخرین جلسه دادگاه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی، با اعلام اینکه «دفاع آخر گرفته شد و باید منتظر صدور حکم باشم»، گفته بود: وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی «اصرار به حکم سنگین دارد.»

نهادهای بین‌المللی طی ماه‌های اخیر ضمن ابراز نگرانی نسبت به افزایش برخوردها با شهروندان معترض و فعالان سیاسی، نسبت به صدور احکام ناعادلانه و سنگین برای آنها، اعتراض کرده‌اند.