به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مرداد ۰۲، ۱۴۰۲

الهه محمدی و نیلوفر حامدی را آزاد کنید

  

طوفان توییتری برای درخواست آزادی نیلوفر حامدی و الهه محمدی

کاربران رسانه‌های اجتماعی در آستانه برگزاری دومین جلسه محاکمه نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو خبرنگار بازداشتی، با فراگیر کردن هشتگ «#الهه_نیلوفر» آزادی بی‌قیدوشرط این دو روزنامه‌نگار را خواستار شدند و تعهد حرفه‌ای آن‌ها در بیان حقیقت ستودند. این طوفان توییتری که از عصر یکشنبه اول مرداد در پی فراخوان خانواده‌ها، دوستان و همکاران الهه محمدی و نیلوفر حامدی آغاز شد، استقبال صدها کاربر رسانه‌های اجتماعی را در پی داشت.

نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق، پس از پوشش خبر جان ‌باختن مهسا امینی در بیمارستان کسری بازداشت شد. ماموران امنیتی الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن، را نیز در پی انتشار گزارشی از خاکسپاری مهسا امینی احضار و سپس بازداشت کردند. اینک بیش از ۳۰۰ روز از بازداشت نیلوفر حامدی و الهه محمدی می‌گذرد. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران این دو روزنامه‌نگار را به «همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» متهم کرده است.

پیش‌تر محمدحسین آجرلو، همسر نیلوفر حامدی، خبر داده بود که دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های انتسابی به همسرش روز سه‌شنبه سوم مرداد برگزار می‌شود. نخستین جلسه دادگاه نیلوفر حامدی نهم خرداد برگزار شد.

به گفته سعید پارسایی، همسر الهه محمدی، نیز دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های انتسابی به این روزنامه‌نگار نیز روز چهارشنبه چهارم مرداد برگزار خواهد شد. جلسه نخست دادگاه الهه محمدی روز هشتم خرداد بود.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران محاکمه می‌شوند که ریاست آن‌ را ابوالقاسم صلواتی مشهور به «قاضی اعدام» برعهده دارد. اوایل خرداد ۱۴۰۲، پس از مشخص شدن تاریخ برگزاری دادگاه دو روزنامه‌نگار، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران، کمیته پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی و شمار زیادی از فعالان رسانه‌ای و مدنی خواستار برگزاری علنی دادگاه نیلوفر حامدی و الهه محمدی شدند اما به‌رغم این درخواست‌ها، ابوالقاسم صلواتی هر دو خبرنگار را پشت درهای بسته محاکمه کرد.

پیش از این محمدصالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی، گفته بود: «دادگاه روزنامه‌نگاران هم‌میهن و شرق یکی از عجیب‌ترین دادگاه‌های جمهوری اسلامی پس از دادگاه‌های خلخالی است، زیرا متهمان جز اینکه طبق رسالت حرفه‌ای خود در مورد مرگ مهسا امینی گزارش‌هایی را منتشر کردند، هیچ اقدامی نکرده‌اند.»

نیلوفر حامدی و الهه محمدی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در دومین جلسه محاکمه خود حاضر می‌شوند؛ در حالی‌ که طی ۱۰ ماه گذشته تنها دو بار اجازه داشته‌اند با وکلای خود ملاقات داشته‌ باشند. خانواده‌ها و دوستان دو روزنامه‌نگار همچنان خواستار علنی برگزار شدن دادگاه‌اند و از عموم مردم دعوت کرده‌اند به کمک آن‌ها بشتابند و صدای دو روزنامه‌نگار بازداشتی باشند.

طی‌ ماه‌های اخیر، شماری از انجمن‌ها و سازمان‌های بین‌المللی که در زمینه آزادی رسانه‌ها و قلم فعالیت‌ می‌کنند، جوایز سالانه خود را به الهه محمدی و نیلوفر حامدی تقدیم کردند. در یکی از آخرین موارد، جایزه «قلم طلایی آزادی» در پایتخت تایوان به دو روزنامه‌نگار زندانی در ایران اهدا شد. پیش از آن نیز جایزه «فانوس دریایی» شبکه پژوهش آلمان به نیلوفر حامدی و الهه محمدی اعطا شده بود.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز در اردیبهشت ۱۴۰۲ طی مراسمی به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات، جایزه سالانه خود را به نیلوفر حامدی و الهه محمدی تقدیم کرد و نام آن‌ها در فهرست ۱۰۰ چهره تاثیرگذار مجله تایم در سال ۲۰۲۳ هم قرار گرفت. بنیاد نیمن در دانشگاه هاروارد هم جایزه لوییس لیون برای «وجدان و صداقت در روزنامه‌نگاری» را به نیلوفر حامدی و الهه محمدی اهدا کرد.

پیش‌تر دومنیک پرادالیه، رئیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در بیانیه‌ای، اتهام‌های بی‌اساس جمهوری اسلامی علیه روزنامه‌نگاران زندانی از جمله نیلوفر حامدی و الهه محمدی را محکوم کرده و از حکومت ایران خواسته بود اتهام‌زنی به آنان را پایان دهد.

ایندیپندنت فارسی