به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۲۳، ۱۴۰۲

راهپیمایی سکوت در زاهدان؛ عبدالحمید: مسیر ما اعتدال و میانه‌روی است

 مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه ٢٣ تیر بار دیگر حمله به کلانتری ۱۶ را «به شدت» محکوم کرد. او از «گفت‌وگو» به عنوان بهترین راه‌حل برای مشکلات کشور و منطقه سیستان و بلوچستان یاد کرد اما اذعان کرد برخی پس از سال‌ها ناامیدی دیگر با این رویکرد موافق نیستند.


مولوی عبدالحمید تصریح کرد: «مسیر ما مسیر اعتدال و ... میانه‌روی است [و] ما مخالف سرسخت افراط و تفریط هستیم.»


این روحانی برجسته اهل سنت گفت: «اعتقاد داریم که امنیت کشور باید حفظ شود.»


به گفته او، «برای ما شیعه و سنی یا مسلمان و غیرمسلمان مطرح نیست بلکه انسانیت، حق، عدالت، و آزادی‌ها مطرح هستند.»


امام جمعه اهل سنت زاهدان یادآور شد مشکلات کشور زمانی حل می‌شوند که مسئولان تن به تغییر بدهند و کار به دست «اهلش» سپرده شود. او افزود نظامی‌ها در کار خودشان می‌توانند موفق باشند و در میدان سیاست، سیاستمداران می‌توانند موفق باشند.


به گزارش سازمان حقوق بشری حال‌وش، نمازگزاران زاهدانی چهل و یکمین «جمعه اعتراضی» را بنا به درخواست مولوی عبدالحمید با برپایی راهپیمایی سکوت برگزار کردند.


همچنین «کمپین فعالین بلوچ» به نقل از «منابع مطلع» گزارش داد: «جو شدید امنیتی در شهر زاهدان حاکم است و از بامداد امروز نیروهای نظامی و تک تیراندازها در اطراف مصلی و مسجد مکی زاهدان مستقر شدند.»


پیش از این گزارش‌هایی از قطع اینترنت در زاهدان منتشر شده بود.


«حال‌وش» همچنین گزارش داد که در روز جمعه ۲۳ تیر ۱۴۰۲، اینترنت زاهدان و برخی دیگر از شهرهای سیستان و بلوچستان دچار اختلال شدید شده و برقراری تماس برای شهروندان به سختی امکان‌پذیر است.


شیراحمد شیرانی، زندانی سیاسی پیشین و سردبیر حال‌وش، در همین رابطه و نیز پیرامون بازداشت‌های اخیر در زاهدان می‌گوید که نیروهای امنیتی بازداشت نزدیکان امام جمعه اهل سنت زاهدان و کارکنان مسجد مکی را تشدید کرده‌اند تا بتوانند هم اعتراضات زاهدان را خاموش کنند و هم ایشان را از ادامه خطبه‌های انتقادی علیه‌حاکمیت بازدارند.


شیراحمد شیرانی در گفت‌وگو با ویژه برنامه «زاهدان؛ نفس جنبش» صدای آمریکا، تصریح کرد که «بعد از آشکار شدن طرح ترور نافرجام مولوی عبدالحمید و اعتراف مظنون سوءقصد به جان امام جمعه اهل سنت زاهدان، دست‌کم هفت تن از اهالی مسجد مکی از جمله «نوه مولوی عبدالحمید»، «تیم تصویر‌برداری»، «تیم انتظامات» و «برخی طلاب مدرسه» توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند که کماکان خبری از وضعیت آنها در دست نیست.


او با انتقاد از تداوم بازداشت «مولوی عبدالمجید مرادزهی»، مشاور امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: «در طول ماه‌های گذشته شاهد افزایش بازداشت‌ها و به عبارتی «بازداشت فله‌ای» بلوچ‌ها و اعدام آنها بوده‌ایم که ۹۵ درصد این اعدام‌ها به اتهام قاچاق مواد مخدر انجام می‌شود.»


ویژه برنامه: زاهدان؛ نفس جنبش

 EMBED اشتراک

ویژه برنامه: زاهدان؛ نفس جنبش

 EMBED اشتراک

کد در کلیپ بورد کپی شد.

<iframe src="https://ir.voanews.com/embed/player/0/7179597.html?type=video" frameborder="0" scrolling="no" width="640" height="360" allowfullscreen></iframe>

 

عرض 

640

 px ارتفاع 

360

 px

در فیسبوک به اشتراک بگذارید

در توئیتر به اشتراک بگذارید

The URL has been copied to your clipboard

https://ir.voanews.com/a/iran-balochistan-zahedan-molavi-abdolhamid/7179597.html

 

Auto240p360p480p720p1080p

No media source currently available


0:0059:59

0:00

 دانلود 

در ادامه فشار دستگاه‌های امنیتی به مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، ۲۱ تیرماه تلویزیون جمهوری اسلامی از بازداشت ۱۳۲ نفر از مبلغان مذهبی در مدرسه علمیه مسجد مکی زاهدان خبر داد.


تظاهرات جمعه‌های اعتراضی پس از آن در زاهدان برگزار شد که نیروهای امنیتی روز جمعه هشتم مهر ۱۴۰۱ نزدیک به یکصد تن از معترضان را در زاهدان کشتند تا این روز به «جمعه خونین زاهدان» مشهور شود.


فشار بر روحانیان اهل سنت و نزدیکان مولوی عبدالحمید پس از تداوم جمعه‌های اعتراضی در زاهدان افزایش یافته است.