به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۱۸، ۱۴۰۲

با وجود محکوم کردن اقدامات مسلحانه؛ حملات هماهنگ رسانه‌های جمهوری اسلامی علیه مولوی عبدالحمید

 

یک روز بعد از حمله افراد مسلح به کلانتری ۱۶ زاهدان، حالا رسانه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی و رسانه‌های وابسته به نهادهای نظامی و امنیتی در اقدامی هماهنگ نوک پیکان انتقادات را به سمت مولوی عبدالحمید نشانه رفته‌اند. رویکردی که دقایقی پس از صدور بیانیه روز گذشته امام جمعه اهل سنت زاهدان در رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی کلید زده شد.

اولین مطلب علیه مولوی عبدالحمید تنها چند دقیقه پس از انتشار بیانیه‌اش در خبرگزاری تسنیم منتشر شد. خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران در مطلبی با عنوان « آقای عبدالحمید! شما مسئول بسترسازی برای عملیات تروریستی امروز هستید» نوشت که پس از جمعه خونین زاهدان در مهرماه ۱۴۰۱ مولوی عبدالحمید به «تریبون ضد انقلاب» تبدیل شد. نویسنده مطلب معتقد است که خودداری اولیه از پذیرش تیم اعزامی از تهران به نمایندگی از علی خامنه‌ای در مهرماه سال گذشته، سخنان انتقادی و درخواست برای اعزام کارشناسان خارجی به زندان‌های جمهوری اسلامی و برنامه هفتگی اعتراض مقدمات این حمله را فراهم کرد. مشابه همین مطلب در وب‌سایت‌ها و رسانه‌های دیگر وابسته به نهادهای مختلف جمهوری اسلامی منتشر شد.


این روند روز یکشنبه به صفحات روزنامه‌های نزدیک به حکومت نیز سرایت کرد و چندین روزنامه چاپ تهران مطالب مشابهی را منتشر کردند.


در روز یکشنبه روزنامه جمهوری اسلامی در این باره نوشت که این حمله و شهادت دو نفر از نیرو‌های انتظامی مستقر در این کلانتری «نتیجه مستقیم سخنان افراطی کسانی است که در چند ماه گذشته با سوء‌استفاده از تریبون‌های نماز جمعه» و سایر امکانات تبلیغاتی استان سیستان و بلوچستان تلاش کردند «بذر بدبینی در جامعه بپاشند.»


روزنامه کیهان که توسط نماینده مستقیم علی خامنه‌ای اداره می‌شود نیز به مولوی عبدالحمید حمله کرد و با انتشار گزارش و اتهاماتی که «تسنیم» به او زده بود، نوشت که «وقتی فتنه‌انگیزی و دعوت به شورش نقشبندی، مولوی نزدیک به خودش را حتی همین دیروز دید و جلوی او را نگرفت، زمانی که فتاوای پیشین خود درباره زنان را کنار گذاشت و برای جلب نظر اذهان بیمار، حرف‌های جدید زد و نتیجه حرف‌هایش را با ناامنی بیشتر استان و حتی حمله تروریستی نزدیک مسجد مکی دید و این چنین آشفته و نگران شد و بیانیه داد.»


وب‌سایت اصولگرای «الف» نیز در مطلبی حمله به کلانتری را محصول عملکرد مولوی عبدالحمید دانست و او را تهدید به برخورد کرد.


بر اساس نوشته این وب‌سایت قرار نیست مولوی «مرزهای امنیت را در نوردد.» نویسنده این مطب به تیم امنیتی و محافظان متعدد مولوی عبدالحمید هم اشاره کرده و تاکید کرد که «درب همیشه بر این پاشنه نمی‌چرخد؛ اراده‌اش باشد و زمانش که برسد، بساط این اتهامات دروغین، تندکردن فضا و فتنه‌گری‌ها برچیده خواهد شد.»


این حملات علیه مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در حالی است که تنها ساعتی پس از حمله به کلانتری ۱۶ زاهدان او در بیانه‌ای اعلام کرد: «اگرچه تاکنون ابعاد این جریان برای بنده مشخص نیست و از کیفیت این حمله و اینکه چه گروه یا افرادی پشت آن هستند، بی‌اطلاع هستم، اما پیشاپیش نگرانی و برائت خویش را از هر نوع خشونت و حملۀ مسلحانه و هر حرکتی که باعث ناامنی باشد اعلام می‌دارم.»


صبح روز گذشته شنبه ۱۷ تیرماه چند فرد مسلح به کلانتری ۱۶ زاهدان حمله کردند و با نیروهای مستقر در کلانتری درگیر شدند. این درگیری پس از چند ساعت و کشته شدن ۲ نفر از نیروی انتظامی و ۴ مهاجم پایان یافت.


از همان دقایق ابتدایی این حمله، تصاویر مختلفی، حتی از لحظه ورود مهاجمان به خیابان محل کلانتری توسط «عابران» ضبط و پخش شد. تصاویر اعزام نیرو به محل از مکان‌های دیگر نیز ثبت و ضبط شد و حتی تصاویر پهپادی نیز از درگیری‌ها ثبت شد که از شب گذشته در قالب کلیپ‌هایی در رسانه‌های جمهوری اسلامی در حال انتشار است.


نحوه پوشش این حمله در رسانه‌های وابسته به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی گمانه‌زنی‌هایی را در فضای مجازی بیش کاربران به وجود آورد.


رویا کریمی‌مجد، روزنامه‌نگار در واکنش به نحوه پوشش خبری این حمله در توئیتی نوشت: «این پوشش خبری دقیق و منسجم از یک حمله غافلگیرانه، عجیب نیست؟»

کاربران دیگری هم دیدگاه‌های مشابه‌ای را منتشر کردند.

گروه «جیش‌العدل» با انتشار بیانیه‌ای در وب‌سایت و توییتر شبکه عدل، مسئولیت حمله به کلانتری ۱۶ زاهدان در تاریخ ۱۷ تیر را به عهده گرفت و اعلام کرد که این اقدام در واکنش به «جمعه خونین زاهدان» بود که توسط همین کلانتری رقم خورد.


اشاره این بیانیه از جمعه خونین روز هشتم مهر سال گذشته است که معترضان پس از نماز جمعه به سوی کلانتری ۱۶ حرکت کردند اما ماموران امنیتی آن‌ها را به گلوله بستند و حدود ۱۰۰ نفر از جمله تعدادی کودک کشته شدند.

اما امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در بیانیه دیروز خود تاکید کرده بود که «راه ما پیگیری مشکلات جامعه» از طریق «مذاکره و انتقاد سازنده» است و بر حفظ «تمامیت ارضی و امنیت کشور» تاکید می‌کنیم.

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی در بخشی از بیانیه خود از رسیدگی به «حقوق حقه» از طریق «صحیح و مسالمت‌آمیز» تاکید کرد و از اهالی زاهدان خواسته بود ضمن «حفظ آرامش و خویشتنداری»، از هر نوع حرکت و عملی که باعث «ناامنی» شود، پرهیز کنند.

صدای آمریکا