به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، تیر ۲۸، ۱۴۰۲

سپیده قلیان حجاب سر نکرد دادگاه لغو شد

  

مسئولین دادگاه امروز سپیده قلیان، زندانی سیاسی و آمنه‌سادات ذبیح‌پور، خبرنگار صداوسیما اعلام کردند: «علیرغم حضور ریاست دادگاه و نماینده دادستان و نماینده شاکی و انتظار کافی و طولانی مدت دادگاه و نظر به اینکه متهم سپیده قلیان با عنایت به توصیه‌های فراوان حاضر به رعایت حجاب نشد؛ لذا جهت تشکیل جلسه به دادگاه اعزام نشد.»

برادر سپیده قلیان نوشته‌است: «امروز صبح خواهرم سپیده به دادگاه اعزام شده بود و از ساعت هشت صبح در دادگاه حضور داشت اما به این دلیل که حاضر نشد با روسری و چادر در جلسه دادگاه حضور پیدا کند، دادگاه امروز از طرف مسئولین قوه قضائیه لغو شد و سپیده را دوباره به زندان اوین برگرداندند.»

شاکی این پرونده آمنه سادات ذبیح پور است. سپیده قلیان پس از آزادی در فضای مجازی خود اعلام کرد که آمنه سادات ذبیح پور در مراحل بازجویی او حضور داشته است.

خبرگزاری ایسنا نیز به نقل از مسوولان شعبه ۱۲۰۷ دادگاه کیفری دو مجتمع «شهید کچوئی» خبر داد که جلسه دادگاه روز چهارشنبه سپیده قلیان برگزار نشده است.

در این گزارش آمده است که «علی‌رغم حضور ریاست دادگاه و نماینده دادستان و نماینده شاکی و انتظار کافی و طولانی‌مدت توسط دادگاه»، سپیده قلیان حاضر به «رعایت حجاب و شئونات اسلامی» نشده و برای همین جهت تشکیل جلسه «به دادگاه اعزام نشده است».

این فعال مدنی و زندانی سیاسی روز گذشته (سه‌شنبه) در نامه‌ای از اوین خبر داد که جلسه دادگاهش در پی شکایت «بازجو-خبرنگار، آمنه‌سادات ذبیح‌پور»، به صورت «علنی» برگزار می‌شود و از فعالان فرهنگی و خبرنگارانی که به دنبال «حقیقت» هستند خواست تا در این «بی‌دادگاه» حاضر شوند.

سپیده قلیان پس از آزادی، در فضای مجازی اعلام کرده بود که آمنه‌سادات ذبیح‌پور در مراحل بازجویی او حضور داشته است.

قلیان روز ۲۷ تیر در نامه‌ای خطاب به مردم نوشت: «چنانچه می‌دانید اعلام کرده بودم در دادگاه‌ نمایشی جمهوری اسلامی در پی شکایت بازجو-خبرنگار آمنه‌سادات ذبیح‌پور شرکت نمی‌کنم اما امروز به من ابلاغ کردند که دادگاه من فردا علنی برگزار خواهد شد.»

جلسه دادگاه او قرار بود ساعت ۹:۳۰ صبح ۲۸ تیر در مجتمع کچویی تهران واقع در منطقه اوین برگزار شود اما به دلیل امتناع قلیان از پوشیدن چادر، مسوولان زندان او را به دادگاه نفرستادند.