به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۳۰، ۱۴۰۲

رعنا جان! تو چقدر خوب و ناز ی!؛ ف. م. سخن

 واقعا بعضی از مجریان بی بی سی فارسی چقدر خوبند! چقدر ناز و لطیف اند!

IMG_4216.png

وقتی رعنا رحیم پور مجری سابق بی بی سی را دیدم که در گفت و گو با پادکست خبری «د نیوز اِیجنتس» با یک محجوبیّت خاص و لطافت کلامی گفت که اولا به خاطر تهدیدهایی که شده از بی بی سی بیرون آمده و در ثانی اگر در ایران باشد، با همین لباس که در فیلم خبری می بینیم به خیابان می رود و احساس خطر هم نمی کند، توامان احساسی از اندوه و شادی به من دست داد که چرا اولا این دختر خانم گرامی مورد تهدید عده ای آدم نفهم و بی تربیت قرار گرفته طوری که دست از کار حرفه ایش برداشته و ثانیا چقدر خوب است و ناز است که با همین لباس یقه باز و موهای افشون پریشون بدون احساس خطر در ایران به خیابان می رود.

البته ایشان یک اشاره ی کوچولو هم کردند به این که دختران ایرانی همه شان یکی یک تیکه پارچه دارند که اگر ماموری خدای نکرده روی حجاب سر کردن دختر خانم اصرار ورزید آن تیکه پارچه را «اُوِر دِ هِد» ش بیندازد و حالا مگه چی شده و آسمان به زمین آمده که یک نره خر غول پیکر که مردش قیافه اش را ببیند از ترس زهره ترک می شود چه برسد به زن اش و با «بادی کَم» و دستبند پلیسی و اسلحه کمری و یک ون سفید شیشه دودی در کنار خیابان بیاید به شما بگوید خواهرم اون تیکه پارچه ی معطر از عطر شهدای موجود در کیف ات را بنداز سرت، که قطعا چیزی نشده و خیابون ولیعصر تهرون هم عین آکسفورد استریت لندن است که دختران و زنان می توانند مثل رعنا جان در هر دو ی آن ها آزادانه قدم بزنند و از باد پاییزی که لای موهای شان می پیچد لذت ببرند.


خدا را شکر که رعنا جان مشت محکمی از طرف جمهوری اسلامی به دهان همکار مردد و احتمالا بدخواه انگلیسی اش زد که در امر حجاب سر کردن و نکردن در ایران تشکیک کرد و از احساس خطر کردن زن های بی حجاب گفت که اینجا هم رعنا جان با بیانی زیبا فرمود که چه احساس خطری؟ واسه هر چیزی راه علاجی هست واسه قدم زدن در استریت های ایران هم گذاشتن یک تیکه پارچه در داخل کیف است و در صورت کله خر بودن مامور مربوطه بر سر انداختن آن! دیگه طوری نشده که!

در پایان یک ویدئوی بی ربط از کنسرت با شکوه «آنده ریو» در بحرین مسلمان می گذارم که در آخرهای آن عده ای از موزیسین های اعراب مسلمان به جمع نوازندگان این رهبر بزرگ جهانی می پیوندند و با حجاب و بی حجاب به طور رسمی و بدون داشتن حجاب در کیف، هم موسیقی می نوازند هم به تماشای کنسرت می نشینند که البته این ویدئو همینجوری بیخودی به ذهن ام آمد که آن را این جا گذاشتم و قصد ندارم هیچگونه خدشه ای در گفتار رعنا جان ایجاد کنم! :)

خبرنامه گویا