به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مرداد ۰۹، ۱۴۰۲

چین از متحدان مهم علی خامنه‌ای ٤۵ میلیارد دلار درآمد نفتی ایران را نمی‌پردازد

علی خامنه ای در دیدار با رئیس جمهوری چین شی جین پینگ در تهران. 
در حالی که ابراهیم رئیسی در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی رسماً خواستار شکایت از کره برای وصول هفت میلیارد دلار پول مسدود شدۀ ایران شده است، روزنامۀ اعتماد به نقل از کارشناسان اقتصادی نوشت که در یک قلم فقط ٤۵ میلیارد دلار درآمد نفتی ایران در چین مسدود شده و دولت پکن به بهانۀ تحریم‌های آمریکا از پرداخت این مبلغ خودداری می کند.

ناصر اعتمادی / رادیو بین المللی فرانسه

روزنامۀ اعتماد در گزارش خود نوشته است که برای نمونه از مجموع هشت میلیارد دلار دارایی مسدود شدۀ ایران در عراق، دولت آمریکا تنها با آزاد شدن دو میلیارد و هفتصد میلیون دلار از این دارایی موافقت کرده آنهم به این شرط که مبلغ آزاد شده به عمان فرستاده شود و این کشور خارج از دخل و تصرف حکومت ایران با مبلغ آزاد شده غذا و دارو خریداری کرده و به ایران بفرستد.


اعتماد در ادامۀ گزارش خود با استناد به نتایج تحقیق کنگرۀ آمریکا نوشته است که مجموع دارایی های مسدود شدۀ ایران (اعم از پول، اموال، مستغلات و املاک) در سال ۲٠۲٠ به ۱٠٠ تا ۱۲٠ میلیارد دلار بالغ شده است.


اعتماد سپس به نقل از مسعود دانشمند، کارشناس مسائل اقتصادی، نوشته است که حدود ٤۵ میلیارد دلار از بدهی های چین به ایران پرداخت نشده و در مورد هند نیز وضع همین است و علت مسدود ماندن دارایی‌های ایران در این دو کشور تحریم‌های آمریکا است.


پیمان مولوی، یک کارشناس دیگر اقتصادی، به اعتماد گفته است که "مشکل اصلی ایران تحریم‌هاست و تا زمانی که این مشکل حل نشود این کشور با معضل پول‌های مسدود شدۀ خود در خارج روبرو است."


پیمان مولوی در ادامه گفته است که طی دوازده سال گذشته اقتصاد ایران ٤۵٠ میلیارد دلار فرصت صادرات نفت را به دلیل تحریم‌ها از دست داده که از جمله پی آمدهای آن تورم بالا و کاهش پیوستۀ ارزش ریال بوده است. این کارشناس اقتصادی در ادامه افزوده است که حاکمان ایران اصل موضوع را که رفع تحریم‌های آمریکا است رها کرده‌اند و دائماً به حواشی می‌پردازند.