به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مرداد ۲۲، ۱۴۰۳

آلمان، بریتانیا و فرانسه به جمهوری اسلامی درباره حمله احتمالی به اسرائیل هشدار دادند

 

رهبران فرانسه، بریتانیا و آلمان در بیانیه‌ای مشترک هشدار دادند جمهوری اسلامی «مسئولیت» هر گونه حمله علیه اسرائیل که «موجب تشدید تنش‌های منطقه‌ای» شود و احتمال آتش‌بس را در غزه به خطر بیندازد، بر عهده خواهد داشت.

در بیانیه‌ای که به امضای اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا و امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه رسیده است، نسبت به افزایش تنش در منطقه خاورمیانه «عمیقا» ابراز نگرانی شده است.

آنان نوشتند: «ما عمیقا نگران افزایش تنش در منطقه‌ایم و بر تعهد خود به کاهش تنش و ثبات منطقه‌ای متحد هستیم.»

بیانیه رهبران قدرت‌های اروپایی افزود: «در این زمینه و به‌ ویژه، ما از ایران و متحدانش می‌خواهیم از حملاتی که تنش‌های منطقه‌ای را بیشتر می‌کند و فرصت موافقت با آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها را به خطر می‌اندازد، خودداری کنند.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقام‌های نظامی و سیاسی در ایران پس از کشته شدن اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس در سفر به تهران برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، تاکید کردند دست به حمله تلافی‌جویانه بزرگی علیه اسرائیل خواهند زد.

شولتس، مکرون و استارمر هشدار دادند: «آن‌ها (تهران و متحدانش) مسئولیت اقداماتی را بر عهده خواهند داشت که فرصت صلح و ثبات را به خطر می‌اندازند. هیچ کشور یا ملتی از تشدید بیشتر تنش در خاورمیانه سودی نخواهد برد.»

آنان همچنین با حمایت از تلاش میانجی‌گران مذاکرات آتش‌بس در غزه، گفتند: «جنگ [غزه] باید اکنون پایان یابد و تمامی گروگان‌هایی که هنوز اسیر حماس و در بازداشت هستند آزاد شوند. مردم غزه به تحویل و توزیع فوری و بدون محدودیت کمک نیاز دارند.»

انتشار این بیانیه در شرایطی است که وبسایت آکسیوس به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد آخرین ارزیابی جامعه اطلاعاتی اسرائیل حکایت از آن دارد که جمهوری اسلامی آماده حمله مستقیم به اسرائیل شده و احتمالا این کار را در چند روز آینده انجام خواهد داد.

در همین حال گزارش شده است که ایالات متحده یک زیردریایی و یک گروه ضربت به خاورمیانه می‌فرستد.

پنتاگون روز یک‌شنبه ۲۱ مرداد با انتشار اطلاعیه‌ای خبر داد لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، دستور داده است زیردریایی هسته‌ای یواس‌اس جورجیا از آب‌های مدیترانه به خاورمیانه برود.

با بالا گرفتن دوباره تنش‌ها پس از رویارویی و حمله مستقیم جمهوری اسلامی و اسرائیل به یکدیگر در آخرین روزهای فروردین ماه امسال، در کنار اسرائیل، آمریکا نیز به جمهوری اسلامی هشدار داده است هر حمله‌ای به اسرائیل می‌تواند «پیامدهای بسیار قابل توجهی» برای ایران داشته باشد.