به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، فروردین ۰۹، ۱۳۸۹

گروه مستان


برگذاری آيين جشن سيزده بدر، روز طبیعت

نياكان ما پس از دوازده روز جشن که یاد آور دوازده ماه سال است، روز سیزدهم را پایان جشن بزرگ نوروز می دانستند. امروزه هم هنوز روز سيزدهم فروردين همانند شب پاياني چهارشنبه سال جايگاه ويژه‌اي دارد. اگر با چهارشنبه ‌سوري به پيشواز نوروز مي ‌رويم، با جشن سيزده بدر همراه با شادي به پادرهه/بدرهه (بدرقه) آن مي ‌رويم. آنان از بامداد روز سيزده فروردين سفره نوروزی را بر مي چيدند و سبزه ها را با خود بر مي داشتند و به دشت، بيابان و کشتزارها مي بردند و به آب روان مي سپردند كه نشانه‌ي ‌پيشكشي دادن به ايزد بانوی آب ها است و با نيايش به درگاه اهورامزدا آرزوی بارش باران و سالی پر از فراوانی و شادی می كردند.

جشن سيزده بدرتان فرخنده باد

بصیر نصیبی
هشداری دیگر
به فیلمسازان سینمای جمهوری اسلامی

«بگذاريد تنها دغدغه من اين باشد که فيلم آلمانی برای آلمان چهره قابل احترامی به دست آورد»  سخنرانی گوبلز در ماه مه ۱۹۳۳
ما بار ها گفته ایم که جمهوری اسلامی یک سیستم مافیایی است نمیتوان با نظام های دیکتاتوری کلاسیک در یک کفه ترازو سنجیدش. فیلمسازان سینمای جمهوری اسلامی طی  ۳۱ سال عمر سراسر ننگ ورسوایی این نظام هرگز نتوانستند راهی پیدا کنند تا خودشان را با خواست آخوندها تطبیق دهند وبدون درد سر کار کنند، فیلمسازان فستیوالی که بیشترین بهره سیاسی را به نظام رسانده اند وبراین تصور بوده اند که از مقامات رژیم کارت سفید گرفته اند هم اکنون متعجب شده اند چرا دیگر به آنها بند می کنند؟ ادامه مطلب

عبدالرضا قنبری، معلم دبيرستان و استاد دانشگاه، به اعدام محکوم شد

خبرگزاری هرانا – دادگاه انقلاب در حکمی عبدالرضا قنبری، معلم دبيرستان يکی از مدارس پاکدشت و استاد دانشگاه به اعدام محکوم شد.به گزارش هرانا، قاضی صلواتی، قنبری را تحت عنوان محاربه از طريق ارتباط با گروه های معاند که از مصاديق اين موضوع داشتن ايميل های مشکوک و ارتباط با يکی از رسانه های تلويزيونی خارج از کشور،به اعدام محکوم کرد.
براساس اين گزارش،اين معلم که بيش از ۱۴ سال در مدارس و دانشگاه سابقه تحصيل دارد، روز ۲۴ دی سال گذشته توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده است.
شايان ذکر است، در چند ماه گذشته شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب توسط قاضی صلواتی چندين نفر را به اعدام محکوم کرده که دو حکم به اجرا درآمده است.

کلمه "سبز" در پیامک‌ها فیلتر شد

به گزارش کلمه، مدتی است که بسیاری از مخاطبان و همراهان جنبش سبز تذکراتی را به سایت کلمه مبنی بر ارسال نشدن برخی واژه ها در پیامک ها اعلام کردند که بررسی های انجام شده صحت این موضوع را تائید می کند.
این بررسی ها نشان می دهد مخابرات در سیمکارت های همراه اول (دائمی و اعتباری) کلمه «سبز» را فیلتر کرده است و با توجه به اینکه همزمان با بهار سبز طبیعت بسیاری از پیامک ها مزین به واژه «سبز» بودند اما این اقدام تعجب انگیز مخابرات باعث به مقصد نرسیدن این پیام ها شده است.
در صورتیکه واژه «سبز» از پیامک حذف شود آن پیام ارسال می شود. البته کلمه «سبز» به فارسی در پیامک ها فیلتر است و ارسال آن با حروف انگلیسی بدون اشکال انجام می گیرد.

نامه سرگشاده از اوین:
معترضانی ساده بودیم


گروهی از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران با انتشار نامه ای سرگشاده به برخوردهایی که در دوران بازداشت با آنها صورت گرفته است اعتراض کردند.
به گزارش سایت کلمه، امضاء کنندگان این نامه خود را "قربانیان بی نام و نشان" اعتراضات انتخاباتی خوانده اند که به دلیل کارهایی مانند "دریافت و ارسال پیامک و ایمیل، تماشای تجمع های اعتراضی و همراهی با سکوت معترضان" به اتهاماتی چون "محاربه، توهین به مقامات و تبلیغ علیه نظام اسلامی" متهم شده اند.
نویسندگان نامه اخیر نوشته اند که در دوران بازداشت به داشتن ارتباط با گروه های مخالف حکومت ایران، بیگانگان و جاسوسان متهم و در محاکمه هایی بدون حضور وکیل به تحمل چندین سال زندان محکوم شده اند.
در بخشی از این نامه آمده است: "ما فقط معترضانی ساده به نتایج انتخابات بودیم و رسانه ای نبود که کلامی از ما بنویسد. حق داشتند، چه کسی ما را می شناسد؟ از میان مردم ساده کوچه و خیابان بودیم که به قول بازجوهایمان -که خود را کارشناس می خوانند- حالا کف روی آب هستیم و شده ایم سنگر مخالفان رژیم که پشت آن، حکومت را نشانه رفته اند".
نویسندگان نامه پرسیده اند چگونه است که "قاچاقچیان، کلاهبرداران، فروشندگان سئوال های کنکور و دایر کنندگان خانه های فساد" مشمول عفو و مرخصی و آزادی مشروط هستند اما کسی به فکر آنها نیست؟
آنها ابراز امیدواری کرده اند که روزی بی گناهی شان ثابت شود.